Ważna informacja dla twórców różnego rodzaju nagrań w formacie 360-stopni. YouTube wprowadziło tzw. „heatmapy” pozwalające analizować sposób w jaki oglądane są sferyczne filmy.

Twórcy każdego filmu 360º, który osiągnie na YouTube 1000 wyświetleń otrzymają dostęp do statystyk przedstawiających najczęściej oglądane przez widzów obszary nagrania. Nowa funkcja trafiła do narzędzi analitycznych dostępnych w ‚Studiu twórców YouTube’. Jak możemy przeczytać na blogu YouTube Creator za pomocą tzw. „map ciepła” sprawdzimy które obszary przyciągają w danym momencie największą uwagę widza oraz jak długo oglądany jest konkretny fragment sferycznego filmu.

Dane zbierane są zarówno od użytkowników oglądających treści 360º w różnego rodzaju goglach Virtual Reality, jak i w tradycyjny sposób poprzez urządzenia mobilne lub przeglądarkę internetową. Dzięki temu, że „heatmapy” można segregować według sprzętu, najbardziej reprezentatywne statystyki powinniśmy uzyskać od użytkowników headsetów VR. Proces oglądania 360-stopniowych materiałów w wirtualnej rzeczywistości przebiega bardziej naturalnie w porównaniu do tradycyjnych platform sprzętowych, na których ustawienie widoku odbywa się przy pomocy myszki lub palca.

Twórcy narzędzia zalecają niesugerowanie się statystykami dotyczącymi pierwszych sekund nagrania, ponieważ mogą być one przypadkowe z uwagi na czas potrzebny na wygodne usytuowanie gogli na głowie i zapoznanie się przez użytkownika z wirtualnym otoczeniem. Według informacji ujawnionych przez YouTube widzowie spędzają 75% czasu na oglądaniu 90-stopniowego fragmentu domyślnie ustawionego przez producenta filmu.

Największy internetowy serwis wideo wspiera format 360º od 2015 roku. Co miesiąc na łamach naszego portalu znajdziecie zestawienie najciekawszych sferycznych nagrań opublikowanych na YouTube. Zainteresowanych odsyłamy do tagu Najlepsze filmy 360.