Wzrasta jakość sferycznych materiałów 360/VR.

Wraz z wprowadzaną właśnie nową wersją oficjalnego oprogramowania dla gogli Oculusa zaimplementowano nową technikę kodowania sferycznych filmów w formacie 360-stopni. Jak wyjaśniono na blogu Oculusa metoda ta „odblokowuje wyższy poziom jakości i wyrazistości obrazu w istniejących wysokiej jakości nagraniach 360º”. Więcej informacji na jej temat ujawnił w osobnym wpisie słynny John Carmack (Oculus VR CTO), który jest autorem rozwiązania.

Wspomniana technika umożliwia odtwarzanie wideo 3D/360 w rozdzielczości 5K i 60 klatkach na sekundę w mobilnych headseteach Oculus Go i Gear VR. Aby uzyskać tak wysoką jakość Carmack musiał iść na pewien kompromis, który zakłada akceptację niższej rozdzielczości obrazu u góry i u dołu sfery. Carmack uzasadnia to m.in. tym, że większość osób i tak nie spogląda w tych kierunkach podczas VR-owych seansów, a dodatkowo często zdarza się, iż dolna część nagrania jest celowo zaciemniona, aby ukryć kamerę 360º.

W związku z ograniczeniami nie jest to idealny format dla wszystkich sferycznych materiałów, a szczególnie tych, które aktywnie wykorzystują całą dostępną przestrzeń. Aby umożliwić deweloperom sprawdzenie nowej techniki kodowania w praktyce firma opublikowała aplikację zwaną VR 5K Player. Dostępna jest ona do pobrania w tym miejscu.

Użytkownicy mobilnych gogli Oculusa już teraz mogą zobaczyć pierwsze efekty pracy Carmacka. Rozwiązanie zastosowano w odświeżonej wersji wielokrotnie nagradzanej animacji Henry autorstwa nieistniejącego już Oculus Story Studio. Obecnie dostępna jest ona bezpłatnie w oficjalnym sklepie dla Oculus Go i Samsung Gear VR.