Oculus Rift VR

Wciąż nie znamy oficjalnej daty premiery konsumenckiej wersji Oculus Rift. Największy konkurent Oculusa – HTC Vive – zapowiedziany został na koniec 2015 roku i ukaże się prawdopodobnie w listopadzie. Przybliżone daty premiery mają również produkty Sony (Project Morpheus – pierwsza połowa 2016) oraz Samsunga (mobilne gogle Gear VR – okolice końca bieżącego roku), tymczasem firma Oculus VR w tym temacie milczy.

Zakończona wczoraj w San Francisco konferencja F8 (Facebook Developer Conference) dała fanom wirtualnej rzeczywistości spore pole do spekulacji. Mike Schroepfer, Facebook CTO, poprowadził keynote dotyczący roli jaką spełniać będzie Oculus Rift w przyszłości. Podczas wystąpienia zaprezentował film przedstawiający rozgrywkę z kosmicznego symulatora EVE: Valkyrie, po czym dodał, że wszystko to będziemy mogli zrobić jeszcze w tym roku.

Po zakończonej konferencji Schroepfer zdystansował się od rzekomego ujawnienia faktu premiery Oculusa w 2015 roku. Mike opublikował na swoim twitterze dementi tłumacząc, że jego słowa zostały źle zrozumiane, gdyż nikt jeszcze nie zna oficjalnej daty premiery. Według niego, wypowiedziane słowa oznaczają, że taka technologia będzie dostępna jeszcze w tym roku, a nie, że w tym roku odbędzie się premiera Oculusa lub gry EVE: Valkyrie.

Pomijając fakt czy pracownik Facebooka podświadomie ujawnił skrzętnie skrywaną tajemnicę firmy, czy może było to zwykłe przejęzyczenie, firma Oculus VR zyskała na początku miesiąca groźnego konkurenta. Gogle VR HTC RE Vive posiadają zbliżone parametry i jakościowo nie odbiegają od najnowszego prototypu Oculusa „Crescent Bay”, na bazie którego powstaje wersja konsumencka, a w niektórych dziedzinach nawet go przewyższają.

HTC Vive

Urządzenie posiada ciekawie rozwiązany problem śledzenia ruchów użytkownika, które odbywa się za pomocą systemu Lighthouse, opierającego swoje działanie na tzw. „stacjach bazowych”. System skanuje wielkość pokoju dzięki czujnikom rozstawionym w pomieszczeniu, pozwalając na bezprzewodowe śledzenie ruchów dowolnej grupy osób w obszarze około 4,5 x 4,5 metra.

Zapowiedziane na koniec tego roku gogle mogą nieźle namieszać na rynku headsetów wirtualnej rzeczywistości. Tym bardziej, że stoi za nimi Valve, twórcy największej i najpopularniejszej platformy dystrybucji cyfrowej gier komputerowych – Steam. Pominięcie tegorocznego okresu przedświątecznego może zostawić Oculusa daleko w tyle i dać pole do popisu ciągle zwiększającej się konkurencji.