Zadebiutowały gogle z serii Windows Mixed Reality.

Wraz z dzisiejszą aktualizacją systemu Windows 10 o nazwie „Fall Creators Update” zadebiutowały pierwsze gogle z serii Windows Mixed Reality. Powstały one na podstawie projektu referencyjnego udostępnionego przez Microsoft, dlatego też ich możliwości są bardzo do siebie zbliżone.

Wszystkie headsety „Windows MR” są swego rodzaju połączeniem typowych przewodowych gogli wirtualnej rzeczywistości z okularami rozszerzonej rzeczywistości Microsoft Hololens. Urządzenia wyposażone zostały w dwa wyświetlacze OLED o rozdzielczości 1440×1440 / 90 Hz (dla porównania rozdzielczość Oculus Rift i HTC Vive to 2x 1080×1200), soczewki o 105-stopniowym zasięgu pola widzenia oraz dwie kamerki odpowiedzialne za śledzenie pozycyjne w tzw. technologii trackingu typu ‚inside-out’. Tak samo jak AR-owe Hololensy są one w stanie wychwycić głębię otoczenia, dzięki czemu nie wymagają do działania systemów trackingu takich jak stacje bazowe SteamVR Lighthouse czy sensory Oculusa.

W dniu premiery w sprzedaży pojawiły się cztery headsety, których producentami są: Acer, Dell, HP oraz Lenovo. W przyszłym miesiącu zadebiutują gogle Samsunga charakteryzujące się nieco wyższymi parametrami niż konkurencja.

Acer Windows Mixed Reality

VR-owy zestaw firmy Acer to najtańsza obok Lenovo obecnie dostępna oferta. Headset wraz z kontrolerami ruchowymi sprzedawany jest w cenie 400 dolarów.


Lenovo Explorer

Twórcy gogli Lenovo Explorer skupili się na komforcie użytkowania i zaprojektowali urządzenie tak, aby jego ciężar równomiernie rozkładał się na całej głowie. Waga gogli także jest nieco niższa niż u konkurencji i wynosi 380g. Zestaw zawierający gogle oraz kontrolery ruchowy wyceniony został podobnie jak Acer Windows MR na 400 dolarów.


Dell Visor

Dell jako jedyny z całej stawki postawił na jasny kolor obudowy, pod którą kryją się podzespoły o takich samych parametrach co powyższe modele. Inna jest jednak jego cena. Za zestaw z kontrolerami zapłacimy w tym przypadku 450 dolarów.


HP Windows Mixed Reality

Gogle HP to cenowy odpowiednik Dell Visor. Za zestaw wyposażony w kontrolery ruchowe także zapłacimy 450 dolarów.


Samsung Odyssey

Samsung celuje w bardziej wymagających klientów. Urządzenie o nazwie Odyssey zadebiutuje dopiero 6 listopada, ale za to będzie bardziej zaawansowane, niż pozostałe modele z serii Windows Mixed Reality. Niestety także i droższe, bowiem Koreańczycy życzą sobie za zestaw aż 500 dolarów.

„MIcrosoftowe” gogle Samsunga posiada będą wyświetlacz AMOLED o nieco wyższej rozdzielczości (1440 × 1600 na każde oko), który powinien zapewnić żywszą kolorystykę oraz głębszą czerń, niż ekrany w technologii LED wykorzystywane przez innych producentów. Odyssey zaoferuje również o 5 stopni wyższy zasięg pola widzenia. Headset jako jedyny z całej stawki podobnych produktów posiadać będzie sprzętową korekcję ostrości obrazu (IPD), a także wyposażony zostanie we wbudowane słuchawki, których producentem została uznana austriacka firma AKG.


ASUS Windows Mixed Rality

W planach jest także posiadający unikatowy design headset firmy ASUS. Data premiery tego urządzenia jest w tej chwili nieznana. Dotychczas ujawniono jedynie europejską cenę zestawu, która wyniesie 450 euro.


Minimalne wymagania

W zależności od konfiguracji posiadanego komputera gogle Windows MR uruchomimy w trybie 60 Hz lub 90 Hz.

Mixed Reality PC

W przeciwieństwie do konkurencyjnych zestawów Oculus Rift i HTC Vive wirtualną rzeczywistość Microsoftu uruchomimy już na laptopach i komputerach ze zintegrowaną kartą graficzną. W takim przypadku aplikacje wyświetlą się na ekranie gogli w częstotliwości 60 Hz i zaoferują mniej zaawansowane efekty graficzne.

Minimalne wymagania dla „Mixed Reality PC”:

  • Procesor: Intel Core i5 7200U (7 mobilna generacja) dwurdzeniowy z technologią Hyper-Threading
  • Pamięć RAM: 8GB DDR3 Dual Channel
  • Karta graficzna: Intel HD Graphics 620 lub NVIDIA MX150/965M lub wyższa obsługująca DX12
  • HDMI 1.4 lub DisplayPort 1.2
Mixed Reality Ultra PC

Jeżeli jednak chcemy uzyskać odświeżanie na poziomie 90 Hz oraz wyższą ogólną jakość doświadczenia, nasz komputer musi kwalifikować się do kategorii „Ultra”. W takim przypadku nie wystarczy już zintegrowany układ graficzny.

Minimalne wymagania dla „Mixed Reality Ultra PC”:

  • Procesor: Intel Core i5 4590 (4 generacja, 4 rdzenie) lub AMD Ryzen 5 1400 3.4Ghz (desktop, 4 rdzenie)
  • Pamięć RAM: 8GB DDR3
  • Karta graficzna: Nvidia GTX 960/1050 lub AMD RX 460/560 lub modele wyższe obsługujące DX12
  • HDMI 2.0 lub DisplayPort 1.2

Microsoft jakiś czas temu wypuścił aplikację pozwalającą sprawdzić komputer pod kątem współpracy z goglami z serii Windows Mixed Reality. Można ją pobrać w tym miejscu.


Wszystkie gogle z serii Windows Mixed Reality dostępne są w sprzedaży w oficjalnym sklepie Microsoftu.

  • Marcin Kocyk

    Zastanawiałem się nad kupnem Oculusa po ostatniej obniżce cenowej, natomiast te headsetu też wyglądają interesująco. Na pewno warto będzie się im przyjrzeć bliżej.

    • Marcin

      Kupiłem oculusa na letniej obniżce (jeszcze zestaw w 2 paczkach). Nie miałem cierpliwości czekać ma wyżej wymienione gogle 😉 Swoje już ograłem, „hype” minął więc mogę na chłodno ocenić.
      Nie żałuję zakupu (w tej cenie!), a wręcz przeciwnie bo gogle są dobre ale oczywiście nie są bez wad.
      Soczewki i tzw. god rays, bywają czasem uciążliwe (tylko oculus ma ten problem),
      występuje to tylko gdy jasne elementy są na bardzo ciemny tle, przeważnie jakieś loga itp. bo np. taki Batman niby bardzo ciemny, a nie pamiętam tego zjawiska w tej grze. Ogólnie to problem jest ale bez tragedii.
      Poza tym field of view, te 90 stopni to zdecydowanie za mało. Akurat ten problem mają prawie wszystkie wyżej wymienione gogle oraz vive. PSVR ma zdaje się 100 stopni.
      Mocowanie na głowie – patent z PSVR oraz wyżej wymienione są lepsze. Aczkolwiek Rift też jest całkiem wygodny i komfortowy, nie jest ciężki. Jakość obrazu (poza wcześniej wspomnianym god rays) jest dobra, siatka ledwie widoczna, obraz wyraźny na całej powierzchni. PSVR jest wyraźny tylko na środku, VIVE zdaje się ma podobnie jak PSVR (nie miałem okazji testować).

      Co do gogli Microsoftu. Mają wyświetlacze LCD, a to raczej nie jest dobry pomysł. Poza tym czytałem/słyszałem, że są zrobione dosyć „tanio”. Oculus swoim wykonaniem stwarza wrażenie drogiej zabawki. Już nawet opakowanie to sugeruje.

      Jeśli miał bym dziś wybierać to nadal brał bym pod uwagę Oculusa (cena znów jest atrakcyjna) oraz gogle Samsunga (AMOLED, FOV, słuchawki i większa rozdzielczość).
      Ale jeszcze nie wiadomo jak nowe gogle sprawdzą się w praniu, jak działa śledzenie kontrolerów itp.

      Pozostaje jeszcze kwestia gier. Oculus ma swoją platformę (jest kilka naprawdę fajnych gierek na wyłączność) oraz STEAM. Biblioteka jest dosyć duża. Ceny niestety też ale Oculus dosyć często ma promocje.

      • LOBO

        No właśnie, czekam na pierwsze konkretne recenzje na np. VRHunters 🙂 Ja też posiadam (już 1,5 roku) Oculus Rifta, cena jaką wówczas zapłaciłem była ponad dwukrotnie wyższa od obecnej, ale absolutnie nie żałuje zakupu. Czy Hype minął? I tak i nie – wiadomo, nie siedze już przy tym sprzęcie całymi godzinami ale jak mam czas (a niestety tego jest niewiele) to coś chętnie odpale albo sprawdzę jakieś nowości. Jest tego obecnie już bardzo dużo. Niestety 2 miesiące temu przestała działać mi prawa słuchawka – jest to dość znany problem, nie jest winna sama słuchawka a kabelek w pasku mocującym na głowie. Nikt tego nie naprawia, a sam Oculus wymienia cały zestaw, w moim przypadku już było po gwarancji (zestaw kupiony w USA, więc rok gwarancji, w UE jest niby 2 lata) więc reklamacji nie uznali i teraz mam zamontowane zewnętrzne słuchawki przyczepione po kabelku (te po bluetooth nie nadają się, bo są za duże opóźnienia dźwięku w stosunku do obrazu). Działa to wszystko lepiej niż wygląda 🙂 Jestem ciekaw jak prezentuje się taki zestaw Mixed Reality w stosunku do Rifta czy Vive. Cenowo to już jest w zasadzie podobnie co oferuje Rift. Parametry co do obrazu niby lepsze ale to jeszcze o niczym nie świadczy. No i ciekawe jak wygląda sprawa zawartości. Gry pod Oculusa na tym pewnie nie działają, ale czy gry ze SteamVR ? Zdaje się, że tak. Czekam na porównania. Może wreszcie trochę więcej ludzi będzie miało okazje dowiedzieć się czym jest VR,

        • Marcin

          Z awarii to na razie nic poważnego. Jedynie gąbka mi się rozkleiła w dolnej części, po obu stronach (wierzchni materiał od gąbki). Nie podlega to gwarancji (niby normalne zużycie) ale jednak zaakceptowali i zamiennik już w drodze 🙂 Duży plus dla supportu Oculusa!
          Myślę, żeby uszyć taki pokrowiec jaki można kupić na stronie vrcover.

          Dźwięk na osobnych słuchawkach jest nadal tak dobry (w sensie przestrzenny) ? Ten kabelek uszkodził się po prostu od samego używania czy zdarzało ci się szarpnąć paskami przy zakładaniu ?

          • Rafał Grabiński

            Sam zastanawiam się nad zakupem Rifta. Obecnie mam Gear VR które ma dość duży SDE oraz mało zawartości. Gogle chciałbym używać głównie do gier typu War Thunder lub Project Cars. I tu pytanie do użytkowników Rifta: Czy obraz jest na tyle ostry, żeby zobaczyć bez większego wysiłku np. ile km/h jest na liczniku ? Wiem, że nie będzie to jakość 4k… ale jak ma być taka jak w Gear VR to chyba odpuszczę.

          • Waldemar Drabik

            Nie wiem jak w Gear VR ale na Rifcie jak jest mocny komp raczej widać,
            aczkolwiek zależy też to od marki auta bo niekiedy w wersjach sport ,nawet licznika nie ma tylko cyfrowy wyświetlacz /tak jest w sporcie/ ,ogólnie odbiór gry w vr ok ale fajnie mieć kierownicę. Co do Rifta to jestem posiadaczem od niedawna /letnia promocja/ ,ale uważam że super gadżet ,wręcz nie wiedziałem że coś mnie może jeszcze tak zaskoczyć/zajarać. Stałem się fanem tej technologii i czekam z niecierpliwością na Rifta 2 ,bo nie sądzę /choć życzę/ ,że gogle
            Microsoftu jakiej by firmy nie były ,będą znacząco lepszej jakości ,a uważam że Rift ma już wypracowaną fajną bazę gier/oprogramowania a pozostali – może jakiś sprzęt będzie trochę lepszy technicznie/na papierze/ ale jednak muszą trochę nadgonić ze wsparciem. No chyba że ,mają jakiegoś ukrytego system selera oraz gogle okażą się o wiele lepsze tech. to kupuję ale Rifta i tak nie żałuję bo na ten czas jest the best /i myślę że przez jakiś czas jeszcze będzie/ no ale czekam na pierwsze recenzje ,porównania.Pozdro

          • LOBO

            Generalnie jest ok, tylko trzeba pamiętać o tym, że oddalone obiekty (w tym przypadku samochody) są słabo wyraźne. Wnętrze kokpitu oraz to co się dzieje w pobliżu widać bardzo dobrze, gorzej jest gdy zawodnicy ci odjadą i jak ich ścigasz to obraz jest słabo wyraźny. To właśnie mnie trochę rozczarowało w symulatorach lotu/wyścigów. Zwłaszcza, że ja przeważnie muszę gonić czołówkę 🙂 Podobno najlepsza zabawa zaczyna się gdy jest VR + kierownica.

          • Rafał Grabiński

            Dzięki za odpowiedź, wreszcie dowiedziałem się czegoś konkretnego. Kierownice jak i joystick posiadam więc zostało „tylko” dokupić gogle 🙂
            Ile czasu czekałeś na przesyłkę ?

          • LOBO

            Ja kupowałem 1,5 roku temu gdy to wszystko ruszyło i czekało się na przesyłke wiele miesięcy. Teraz ponoć nie ma żadnych problemów z dostarczaniem i trwa to pewnie z 2-3 tygodnie, nie dłużej.

          • LOBO

            Ja w grudniu gdy ludzie zaczeli pisać, że gąbka im już powoli odchodzi kupiłem WidmoVR – polską szmatkę na gąbkę za 20$. Sprawuje się dobrze. Można ją zdejmować i prać gdy jest mocno przepocona 🙂

            Tak, dźwięk jest bardzo dobry, chyba są przestrzenne, bo jak zakładałem zwykłe słuchawki stereo to czuć było tylko dźwięk lewo-prawo i to mocno drażniło, a w tych słuchawkach co kupiłem jakość jest porównywalna do tych wbudowanych. Słuchawki to Sennheiser PX 100-II.

            Szarpać nie szarpałem, ale wiadomo, że to wszystko mocno „pracuje” i jest narażone na takie problemy.

  • LOBO

    Pimax 8K, no zobaczymy, 500$ czyli w UE pewnie ponad 500euro, niby tylko trochę drożej od Rifta tylko nie wiem czy jedna karta 1080ti za ok. 4000zł wystarczy, żeby obsłużyć to 8K 🙂 No zobaczymy, fajnie, że rynek się rozkręca, szacun dla Oculusa, że od wielu lat wierzyli w VR i to oni jako pierwsi (jeszcze czasy Oculus Rift DK1 parę lat temu) pokazali, że warto w to wejść.

    • AdireQ

      „tylko nie wiem czy jedna karta 1080ti za ok. 4000zł wystarczy, żeby obsłużyć to 8K :)”

      Headset ma wbudowany upscaler który skaluje obraz o niższej rozdzielczości do rozdzielczości natywnej headsetu. Dzięki temu redukuje się SDE.

  • AdireQ

    Nie wiem czy warto wydawać 2000 zł na Windows Mixed Reality skoro nie zapewni on takiego komfortu śledzenia ruchów jak HTC Vive czy Oculus Rift. Szczególnie że jak już czekasz to możesz doczekać się na Pimax 8K – dołożysz 1400 zł i dostaniesz śledzenie ruchów z Vive, 200 stopniowe pole widzenia, zmniejszony SDE i możliwość rozbudowy headsetu o dodatkowe akcesoria.

  • Piotrek

    Podajcie, że gogle Samsunga będą osiągalne tylko w USA. Nie będzie ich można kupić w Europie.

    https://uploadvr.com/best-windows-vr-headset-isnt-coming-europe/

  • Marcin

    Dlaczego mój ostatni komentarz został skasowany ?

    • Z nieznanych mi powodów trafił z automatu do spamu. Został już przywrócony.