Dolby Laboratories (dostawcy wysokiej jakości technologii dźwięku dla kinematografii) oraz firma Jaunt zajmująca się tworzeniem filmów 360º dla gogli VR rozpoczęły współpracę, której celem będzie dostosowanie technologii dźwięku wielokanałowego Dolby Atmos do potrzeb wirtualnej rzeczywistości.

Dolby Atmos jest systemem wykorzystywanym w wielu nowoczesnych salach kinowych. Technologia ta umożliwia przesyłanie praktycznie nieograniczonej liczby ścieżek audio, dynamicznie przekazywanych do głośników w zależności od wymiarów pomieszczenia. Atmos pozwala na określenie dowolnej lokalizacji jako wyznaczonej przestrzeni 3D, w której dany dźwięk będzie słyszany przez odbiorce. System jest w stanie połączyć wszystkie ścieżki w czasie rzeczywistym tak, aby stworzyć wrażenie, iż każdy dźwięk pochodzi z konkretnego, określonego w przestrzeni miejsca.

jaunt

Celem współpracy Dolby z Jaunt jest dostosowanie Atmos tak, aby pozwoliła posiadaczom gogli VR doświadczyć dźwięku 3D tak jak w prawdziwym życiu. To co odróżnia tę technologię od klasycznego dźwięku przestrzennego jest możliwość usłyszenia różnej intensywności poszczególnych dźwięków w zależności od położenia głowy. Podczas gdy Sound Surround używa wielu głośników, aby utworzyć 360-stopniowe pole wokół słuchacza, Sound 3D odtwarza dokładnie to co użytkownik powinien w danym momencie usłyszeć.

Jaunt już od jakiegoś czasu tworzy eksperymentalne 360-stopniowe produkcje video przeznaczone na gogle wirtualnej rzeczywistości. Firma stworzyła już m.in. nagranie z koncertu Paula McCartneya, aplikację The Hobbit VR Experience, która powstała we współpracy z Warner Bros. w związku z premierą najnowszego filmu Petera Jacksona – Hobbit: Bitwa Pięciu Armii, a także inne krótkie doświadczenia filmowe takie jak Kaiju Fury czy Black Mass. Wszystkie aplikacje stworzone przez Jaunt można obejrzeć poprzez Google Cardboard lub podobne okulary VR działające w oparciu o smartfony z systemem Android i dostępne są do pobrania w tym miejscu.