To były największe w historii targi gier komputerowych pod względem gier Virtual Reality udostępnionym graczom do testów. Według niektórych źródeł około 10% wystawców tegorocznej imprezy zaprezentowało gry lub technologie związane z wirtualną rzeczywistością. Nic w tym dziwnego. Podczas przyszłorocznych targów wszystkie najpopularniejsze gogle VR będą już oficjalnie dostępne w sprzedaży.

Choć na E3 nie zapowiedziano żadnych wielkich i przełomowych tytułów dedykowanych goglom VR, to okazało się, że coraz więcej poważnych studiów deweloperskich od jakiegoś czasu stawia swoje pierwsze kroki w tej nowej, odkrytej dopiero w niewielkim stopniu dziedzinie gier komputerowych. Zacznijmy jednak od samego Oculusa, który zaprezentował konsumencką wersję najbardziej wyczekiwanych gogli VR wraz z tytułami startowymi.

Oculus VR (Oculus Rift)

Twórcy Oculus Rifta w odróżnieniu od pozostałych wystawców zaplanowali swoją konferencję prasową na tydzień przed oficjalnym rozpoczęciem E3. Konferencja, którą w całości możecie obejrzeć poniżej, poświęcona została w głównej mierze prezentacji długo wyczekiwanej pierwszej konsumenckiej wersji Oculusa.

Zaprezentowane urządzenie otrzymało nowy, nowoczesny design, zewnętrzny czujnik, który zastąpi wykorzystywaną w „dev-kitach” kamerkę IR, zintegrowane choć opcjonalne słuchawki, a w zestawie wraz z goglami dostaniemy również kontroler od konsoli Xbox One. Ponadto ogłoszono współpracę z firmą Microsoft, ujawniono tytuły startowe dla Oculus Rift, a na koniec założyciel Oculus VR Palmer Luckey, zaprezentował innowacyjny kontroler Oculus Touch, który pozwoli na intuicyjne sterowanie w środowisku Virtual Reality.

Przeczytaj cały artykuł: Podsumowanie konferencji Oculus VR – Step Into the Rift

W trakcie targów konsumencki Oculus został udostępniony szerszej publiczności. Osoby mające okazję go przetestować zgodnie twierdzą, że firmie udało się osiągnąć kolejny wielki skok jakościowy, a urządzenie, które na początku przyszłego roku trafi publicznej sprzedaży, powinno usatysfakcjonować zdecydowaną większość entuzjastów wirtualnej rzeczywistości.

Oculus sensor xbox

Jedynym mankamentem, który pozostał z wersji deweloperskiej jest zasięg pola widzenia. 100 stopni to jednak nie jest to na co czekają gracze, jednak pozostałe usprawnienia takie jak praktycznie wyeliminowanie tzw. efektu „screen-door” związanego z niską rozdzielczością wyświetlacza, dedykowane rozwiązania technologii dźwięku 3D czy wygoda w użytkowaniu sprawiają, że sklepowy Oculus prezentuje się niezwykle atrakcyjnie. Swoich zachwytów po przetestowaniu gogli nie ukrywał m.in. Ed Boon – dyrektor kreatywny NeatherRealm Studio i współtwórca serii Mortal Kombat. Jedną z wielu opublikowanych w trakcie targów E3 recenzji Oculusa można obejrzeć poniżej.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku nowego kontrolera Oculus Touch. Urządzenie okazało się zaskakująco intuicyjne co potwierdzili m.in. Mark Rein (współzałożyciel Epic Games i twórca Unreala), który określił kontroler mianem przełomowego, Adam Pino (Bungie – twórcy serii Halo), a także Maxime Béland, dyrektor kreatywny Ubisoft. Według tego ostatniego Oculus Touch wygrał rywalizację pod względem najbardziej innowacyjnego produktu targów.

Sony (Project Morpheus)

Ci, którzy spodziewali się usłyszeć od Sony wiele nowych szczegółów dotyczących Morfeusza mogą czuć się zawiedzeni. W trakcie całej 90-minutowej konferencji na segment poświęcony goglom Project Morpheus na Playstation 4 Japończycy przeznaczyli jedynie dwie minuty.

Prezentacja właściwie ograniczyła się do pokazania tytułów, które pojawią się wraz z premierą headsetu. Wśród nowości największym zainteresowaniem w trakcie targów cieszyła się wieloosobowa strzelanka RIGS. Posiadacze Morfeusza pokierują sportowymi robotami-mechami, w ramach ligi MCL (Mechanized Combat League), której rozgrywki odbywać się będą na specjalnych futurystycznych arenach. Pozostałe ujawnione „exclusivy” podsumowaliśmy w artykule znajdującym się poniżej.

Przeczytaj cały artykuł: Sony zapowiada „exclusivy” na Project Morpheus

Na Morfeusza trafi również m.in Harmonix Music VR – produkcja studia Harmonix – twórców muzycznych gier z serii Rock Band. Doświadczenie opierać się będzie na wizualizacjach wyświetlanych w wirtualnej rzeczywistości, których efekt końcowy zależeć będzie od aktualnie odtwarzanej muzyki.

Jednym z najbardziej niekonwencjonalnych projektów okazał się Summer Lesson, czyli symulator randkowania tworzony przez studio Bandai Namco.

Z pośród innych ciekawostek warto wspomnieć wywiad udzielony przez szefa Sony Computer Entertainment – Shuhei Yoshidę. W rozmowie z redaktorem serwisu Polygon ujawnił, iż jego firma już od dawna współpracuje z twórcami gogli Oculus Rift i łączy ich wspólny cel stworzenia najlepszych urządzeń wyświetlających wirtualną rzeczywistość.

Przeczytaj cały artykuł: Sony od dawna współpracuje z Oculusem

Valve (HTC Vive)

HTC Vive

Firma Valve co prawda nie miała własnej konferencji jednak na targach usłyszeliśmy co nieco na temat nowych gier, które trafią na platformę Steam VR. W sieci pojawił się również krótki film będący komputerową wizualizacją sposobu działania systemu „Lighthouse” odpowiadającego w HTC Vive za śledzenie ruchów użytkownika w wirtualnym świecie.

Dowiedzieliśmy się także o współpracy Valve z Microsoftem.

Przeczytaj cały artykuł: Microsoft ogłasza współpracę z Valve

Microsoft (Hololens)

Oprócz wspomnianej współpracy z Valve, Microsoft podczas swojej konferencji dokonał kolejnej prezentacji technologii holograficznych okularów Hololens. Firma przeprowadziła demonstrację działania urządzenia na przykładzie specjalnej wersji popularnej gry Minecraft.

Aplikacja wydaje się być zupełnie inną grą niż klasyczna wersja dostępna na PC-ty i jeszcze nie jest do końca jasne jak tego typu rozgrywka mogłaby wyglądać.

Przeczytaj cały artykuł: Microsoft pokazał Minecrafta na okulary Hololens

Starbreeze (StarVR)

Tuż przed oficjalnym startem E3, na rynku gogli wirtualnej rzeczywistości pojawił się nowy gracz. Firma Starbreeze, odświeżyła projekt gogli VR InfinitEye z 2013 roku i zaprezentowała urządzenie, które wydaje się być stworzone dla bardziej wymagających graczy. Konstrukcja nazwana StarVR charakteryzuje się niewiarygodnie dużym polem widzenia, który według twórców wynosi aż 210 stopni. Na uwagę zasługuje równie niewiarygodna na tę chwilę rozdzielczość ekranu 5K.

Urządzenie zbudowane zostało z dwóch 5,5 calowych ekranów LCD o łącznej rozdzielczości 5120×1440 (2x QHD) i tzw. soczewek pierścieniowych, umożliwiających osiągniecie 210º pola widzenia w poziomie, oraz 130º w pionie.

Przeczytaj cały artykuł: Zapowiedziano gogle StarVR z 210-stopniowym polem widzenia i ekranem 5K

Gogle StarVR pojawiły się na E3 wraz z dedykowanym doświadczeniem opartym na popularnej marce The Walking Dead, które zaprezentowano gościom targów w połączeniu z kontrolerem w formie ‚shotguna’.

Crytek

Robinson The Journey

Wśród producentów gier komputerowych najciekawszą propozycję pokazali twórcy takich hitów jak Crysis i Far Cry. Pierwszą grą VR studia Crytek będzie pierwszoosobowa przygodówka ‚Robinson: The Journey’ łączącą tematykę science-fiction z klimatami filmu Jurassic Park.

Gracze wcielą się w postać rozbitka, który wylądował na tajemniczej planecie, a ich zadaniem będzie eksploracja nieznanego świata. Firma nie ogłosiła, na które konkretnie platformy tworzona jest gra, jednak niektóre źródła sugerują, że Robinson: The Journey pojawi się na Project Morpheus i Oculus Rift.

Przeczytaj cały artykuł: Crytek zapowiada swoją pierwszą grę VR – Robinson: The Journey

Ubisoft

O zainteresowaniu wirtualną rzeczywistością jednego z największych producentów gier komputerowych na świecie słychać było już od dawna. Tym razem Ubisoft zdecydował się na publiczną prezentację swoich tytułów VR. Goście imprezy mogli przetestować m.in. Eagle Fight – wieloosobowy shooter z gatunku flight-sim, projektowany przez Ubisoft Montreal. Tytuł pozwala na toczenie podniebnych pojedynków nad ulicami Paryża, pomiędzy dwoma dwuosobowymi zespołami graczy. Sterowanie w Eagle Fight odbywa się za pomocą sensorów, w które wyposażone są gogle VR (w tym przypadku Oculus Rift). Kontroler wykorzystany jest jedynie do przyśpieszania, zwalniania oraz atakowania przeciwników.

Kolejną prezentowaną produkcją było Vaas VR, krótkie doświadczenie oparte na jednej z marek Ubisoftu – Far Cry 3. Vaas VR jest czymś w rodzaju eksperymentu, którego celem jest sprawdzenie możliwości interakcji pomiędzy graczem a niezależną postacią z gry. Ponadto zwiedzającym targi, firma udostępniła rollercoaster Raving Rabbids Theme Park Ride.

Grą, o której można powiedzieć coś więcej jest Trackmania Turbo, pokazana podczas głównej konferencji Ubisoftu. Nowa odsłona popularnej serii gier wyścigowych oprócz trybu VR zaoferuje cztery odmienne środowiska, 200 tras wraz z edytorem, generator losowych torów, a także tryb podwójnego kierowcy, polegający na prowadzeniu samochodu przez dwóch graczy jednocześnie. Niestety nie ujawniono na czym dokładnie miałby on polegać i w jakiej formie zostanie udostępniony graczom używającym gogli VR.

Na dzień dzisiejszy potwierdzone zostało wsparcie dla gogli Project Morpheus, jednakże w związku z tym, iż tytuł pojawi się również na PC-tach, istnieje duże prawdopodobieństwo zgrania w Trackmanie na Oculusie i HTC Vive.

Ujawniono również, że istnieje kilka projektów VR tworzonych równocześnie przez studia powiązane z Ubisoftem. Jednym z nich jest wirtualne środowisko będące swego rodzaju miejscem spotkań w wirtualnej rzeczywistości.

Przeczytaj cały artykuł: Ubisoft oficjalnie wkracza na rynek gier VR

OSVR (Hacker Dev-kit)

OSVR dev kit

Targi E3 były również okazją do zaprezentowania nowej wersji gogli wirtualnej rzeczywistości tworzonych na otwartej licencji. Open Source Virtual Reality (OSVR) „Hacker Development Kit” po raz kolejny został uaktualniony, zbliżając standard urządzenia do obecnych na rynku rozwiązań. Gogle w wersji v1.2 otrzymały m.in. nowy moduł pozwalający na śledzenie położenia headsetu w pełnych 360-stopniach za pomocą wbudowanej kamery na podczerwień, soczewki wykorzystywane w goglach wirtualnej rzeczywistości Wearality Sky z polem widzenia wynoszącym aż 150 stopni, a także wsparcie dla Androida.

Przeczytaj cały artykuł: OSVR „Hacker Dev-kit” w wersji v1.2 otrzymał tracking pozycji oraz wsparcie dla Androida

Pozostałe gry

Ekskluzywnie na Oculusie pojawi się gra kanadyjskiego studia Minority Media – Time Machine VR. Fabuła osadzona została w 2033 roku i koncentruje się na podróżowaniu w czasie. Zadaniem gracza będzie wyruszenie z zespołem naukowców na misję w dalekiej przeszłości celem zebrania danych biologicznych dawno wymarłych prehistoryczne stworzeń. Wszystko po to, aby stworzyć kompletny zapis historii ziemi.

Studio Rebellion – twórcy takich tytułów jak Sniper Elite czy Aliens vs Predator – zapowiedzieli remake klasycznej gry Battlezone, znanej zapewne dobrze posiadaczom jednej z pierwszych konsol popularnych w latach 80-tych, Atari 2600. Futurystycznymi czołgami pojeździmy na Oculusie, Morfeuszu i HTC Vive.

Nowy trailer otrzymała gra MMORPG studia Frontier Developments – Elite: Dangerous. Produkcja pozwala na podjęcie kariery kapitana statku kosmicznego i jest już od jakiegoś czasu dostępna dla posiadaczy gogli VR Oculus Rift DK2.

Dowiedzieliśmy się również, że nad własną grą VR na HTC Vive pracują programiści ze studia RocketWerkz, twórcy popularnego ‚zombie-shootera’ DayZ.