„The next interface for the virtual world” – takim hasłem japońska firma Exiii promuje projekt haptycznej rękawicy EXOS przeznaczonej do współpracy z goglami Virtual Reality.

Jednym z najczęstszych odruchów wśród większości osób, które po raz pierwszy doświadczają wirtualnej rzeczywistości jest chęć dotknięcia przedmiotów znajdujących się w cyfrowym świecie. W tym momencie najpopularniejszym rozwiązaniem są kontrolery ruchowe takie jak Oculus Touch, które w pewnym stopniu są w stanie przenieść ruchy naszych dłoni i palców do środowiska gry, ale nie pozwalają poczuć cyfrowych obiektów.

W związku z rosnącą popularnością VR-u coraz więcej firm technologicznych poszukuje nowych sposobów na wprowadzenie do wirtualnego świata dodatkowej imersji. Dotychczas działająca w branży protetyki ortopedycznej japońska firma Exiii pracuje nad interesującym projektem rękawicy VR mającej wprowadzić interakcję w Virtual Reality na kolejny poziom.

EXOS to rozwiązanie nieco zbliżone do rękawicy Dexmo, która tak naprawdę jest zewnętrznym egzoszkieletem wyposażonym w siłowniki stawiające palcom opór w chwili gdy trafiają na kolizję w wirtualnym świecie. Technologia Japończyków wydaje się uproszczona w stosunku do konkurenta, ale za to bardziej solidna i mniej skomplikowana, przez co łatwiejsza do wdrożenia. Podczas gdy Dexmo jest w stanie śledzić pozycję wszystkich pięciu palców, twórcy EXOS zdecydowali się jedynie na tracking kciuka oraz pozostałych czterech palców jako jednego wspólnego punktu odniesienia.

Firma nie udziela w tej chwili szczegółowych informacji na temat egzoszkieletu, jednak jak możemy dowiedzieć się z powyższego nagrania, EXOS wykorzystuje wewnętrzne silniczki symulujące siłę reakcji wywieraną przez wirtualne obiekty na nasze dłonie, dzięki czemu będziemy w stanie je fizycznie poczuć. Możemy zauważyć także, że urządzenie jest w tym momencie przewodowe.

Twórcy rękawicy niestety nie podają żadnych informacji na temat daty premiery EXOS. Wiadomo natomiast, że oprócz wirtualnej rzeczywistości Japończycy widzą zastosowanie egzoszkieletu w rehabilitacji fizycznej, robotyce oraz kontrolowaniu dronów.