Z roku na rok drastycznie rosną kwoty, które popularny serwis społecznościowy wydaje na rozwój technologii Virtual Reality. A to dopiero początek inwestycji.

Mike Schroepfer (Dyrektor ds. Technicznych w Facebooku) podczas ubiegłotygodniowej konferencji Oculus Connect 2 choć nie podał konkretnych kosztów, to zdradził dziennikarzowi Financial Times, że jego firma inwestuje w wirtualną rzeczywistość z roku na rok coraz więcej. Według niego Facebook ma wieloletni plan działania, w dość długim przedziale czasowym.

Schroepfer ujawnił, iż momencie gdy FB wkraczał w technologię VR założono, że będzie to wymagać długoterminowego zaangażowania w rozwój, rozwiązanie wszelkich problemów technicznych i tworzenie odpowiednich treści, lecz jednocześnie może to być najbardziej interesująca rzecz, nad którą kiedykolwiek będą pracować.

Kilka dni temu informowaliśmy o wprowadzeniu w Facebookowym newsfeedzie możliwości publikowania i oglądania 360-stopniowych materiałów filmowych. Obecnie tego typu filmów jeszcze nie można uruchomić na Oculusie czy goglach typu Cardboard, jednak jak ujawnił w marcu podczas konferencji Facebook F8 Mark Zuckerberg, firma planuje taką opcję w przyszłości udostępnić.

Z kolei według Brendana Iribe z Oculus VR, wciąż jest zbyt wcześnie na angażowanie inżynierów Facebooka w tworzenie aplikacji VR. „Robię wszystko, co mogę, aby zachęcić ich do zrobienia czegoś wielkiego w VR, jednak jest to dla nich obecnie zbyt mały rynek, aby się na tym dzisiaj skupiali.” – powiedział Iribe.

Oculus VR Team

Facebook oficjalnie stał się właścicielem firmy Oculus VR w lipcu ubiegłego roku. Dokładna cena nabycia wyniosła 2.001.985.000 $, w tym 400 milionów $ w gotówce i 23,1 milionów akcji wycenianych w sumie na nieco ponad 1,6 miliarda $. Mark Zuckerberg zapewniał wówczas, że firma nie zmieni kierunku w którym zmierza Oculus.

„Mamy zamiar skupić się na pomocy Oculus VR przy budowie ich produktu i przekonaniu deweloperów do wsparcia naszego urządzenia w swoich grach.” Zuckerberg dodał, że ich nowa firma nadal funkcjonować będzie niezależnie od Facebooka. Chciałby jednak, aby w przyszłości Oculus wykorzystywany był w znacznie szerszym aspekcie niż gry komputerowe i zamierza stworzyć produkt, który wprowadzi media społecznościowe na zupełnie inny poziom.

Kilka miesięcy temu szef Oculus VR, Palmer Luckey, wypowiedział się na temat współpracy z Facebookiem i korzyści jakie jego firma odniosła sprzedając udziały Zuckerbergowi. Według niego współpraca z FB pozwoliła Oculusowi zrobić wiele rzeczy, których nie byłby w stanie wykonać bez odpowiednich inwestycji. Ma tu na myśli przede wszystkim zatrudnienie do pracy nad goglami około 300 osób, które znacząco przyczyniły się do przyśpieszenia rozwoju urządzenia.

Tworca Oculus Rift - Palmer Luckey
Palmer Luckey

Efekty współpracy obu firm zobaczymy już na początku 2016 roku, kiedy to do sprzedaży trafi długo wyczekiwana sklepowa wersja gogli VR Oculus Rift. Palmer Luckey i spółka jeszcze w tym roku (27 listopada) wypuści pierwszą konsumencką wersję mobilnych gogli Gear VR, powstających we współpracy z firmą Samsung.