W ubiegłym tygodniu w niemieckiej Kolonii odbyły się największe europejskie targi gier komputerowych – Gamescom 2015. Tegoroczna impreza była wyjątkowa nie tylko ze względu na ilość zwiedzających, lecz także z powodu rekordowej liczby wystawców gier wirtualnej rzeczywistości. Chętnych do przetestowania najnowszych generacji gogli VR było tak wielu, że do niektórych stoisk tworzyły się kolejki nawet z 4-godzinnym czasem oczekiwania. Zapraszamy na podsumowanie najważniejszych wydarzeń Gamescom 2015 z perspektywy branży Virtual Reality.

Oculus Rift

Firma Oculus VR zabrała do Europy oba swoje headsety. Zarówno Oculus Rift jak i Samsung Gear VR zostały zaprezentowane graczom w podobnym zestawieniu w jakim pojawiły się dwa miesiące temu podczas targów E3. Odwiedzający gamescom mieli okazje zagrać na stoisku Oculusa m.in. w EVE: Valkyrie, Edge of Nowehre, VR Sports Challenge, Chronos, AirMech VR, Lucky’s Tale, Herobound: Spirit Champion, Damaged Core oraz Esper.

Oculus Rift CV1_3

Z kolei mobilne gogle Gear VR przyleciały na Gamescom z grami: Anshar Wars 2, Bandit Six: Salvo, Herobound: Spirit Champion, Hitman GO, Shironeko i Omega Agent. Więcej zapowiedzi zostanie ogłoszonych prawdopodobnie podczas wrześniowej konferencji Oculus Connect 2.

HTC Vive

Świetne perspektywy rysują się przed największą konkurencją Oculusa – goglami HTC Vive. Jak ujawnił przedstawiciel firmy HTC, współtworzącej urządzenie wraz z legendarnym Valve, już ponad 1000 deweloperów pracuje nad software’em dedykowanym dla headsetu. Wśród tworzonego oprogramowania znajdują się m.in. gry oraz aplikacje rozrywkowe i edukacyjne, które pojawią pod koniec roku wraz z konsumencką premierą HTC Vive.

Na stanowisku firmy można było testować m.in. nowe doświadczenie VR Secret Shop powstałe w oparciu o uniwersum gry Dota 2 i wykorzystujące innowacyjny system trackingu Lighthouse. W trakcie targów gogle zdobyły oficjalną nagrodę Gamescom 2015 w kategorii Best Hardware incl Peripheral oraz podobne wyróżnienie od niemieckiego magazynu Computer Bild Spiele.

Swoje stanowisko z Vive wystawiła również Nvidia, która pokazała kilka własnych dem technologicznych. Następna okazja do przetestowana HTC Vive w Europie nadarzy się już we wrześniu w Berlinie, podczas targów elektroniki IFA, natomiast pod koniec października urządzenie zostanie udostępnione zwiedzającym targi Paris Games Week.

ARK: Survival Evolved

W związku z targami nowy trailer otrzymała wieloosobowa survivalowa przygodówka z otwartym światem ARK: Survival Evolved. Gra powstaje w studiu Wildcard i jest sandbokem MMO, którego akcja rozgrywa się w prehistorycznym świecie pełnym dinozaurów, a zadanie gracza polega na przetrwaniu w tym środowisku jak najdłużej.

ARK: Survival Evolved obecnie znajduje się w fazie tworzenia jednak jest już grywalna i dostępna jako Early Access w serwisie Steam wraz z natywnym wsparciem dla Oculus Rifta. W przyszłości pełna wersja trafi również na Playstation 4 i gogle Project Morpheus.

The Assembly

Poznaliśmy nowe fakty nt. gry The Assembly. Fabuła intrygującej przygodówki, w której gracze trafią do podziemnego świata szalonych naukowców i inżynierów, została niedawno lekko zmodyfikowana. Z okazji targów studio nDreams odpowiedzialne za pracę nad The Assembly opublikowało ponad 8-minutowy gameplay z rozgrywki wraz z komentarzem twórców. Tytuł pojawi się na przełomie roku wraz ze wsparciem dla HTC Vive, a nieco później także dla Oculusa i Morfeusza.

Pollen

Jedną z najciekawiej zapowiadających się nowych gier i po raz pierwszy pokazanych na targach jest Pollen. Fińskie studio Mindfield Games odpowiedzialne za pracę nad grą zapowiedziało optymalizację pod gogle Oculus Rift, HTC Vive oraz Project Morpheus i premierę w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Akcja Pollen rozgrywać się będzie na Tytanie, szóstym i największym księżycu Saturna i pozwoli wcielić się w rolę mechanika tajemniczej stacji badawczej Research Station M. Tytuł czerpie inspirację z kultowych filmów sci-fi, takich jak 2001: Odyseja kosmiczna.

American Truck Simulator

Podczas imprezy zaprezentowano trailer wyczekiwanej wśród miłośników prowadzenia wirtualnej ciężarówki gry American Truck Simulator. Za pracę nad tytułem odpowiada czeskie studio SCS Software, twórcy cieszącego się wśród fanów gatunku niemalejącą popularnością Euro Truck Simulator 2. Co prawda nie zostało jeszcze potwierdzone oficjalne wsparcie VR dla amerykańskiej wersji ETS-a, jednak jest to bardzo prawdopodobne ze względu obecność trybu Virtual Reality dla gogli Oculus Rift w poprzedniej części serii.

World of Diving

Holenderskie studio Vertigo Games potwierdziło kolejne platformy, na które trafi symulator nurka World of Diving. Obecnie gra dostępna jest dla posiadaczy gogli Oculus Rift, jednak w przyszłości taką samą możliwość otrzymają właściciele HTC Vive oraz Project Morpheus.

Produkcja daje graczom szansę eksploracji tropikalnych raf i głębin oceanu oraz wielu wraków, w tym słynnego wraku Bismarcka. World of Diving posiada zarówno tryb dla jednej osoby jak i multiplayer. Gra pozwala na zakup różnych jednostek pływających, w tym łodzi podwodnych.

Gunjack

Tym razem coś dla gogli Gear VR. Gunjack jest dynamiczną ‚arcadówką’ osadzona w uniwersum EVE. Gra, w której sterowanie i celowanie odbywa się za pomocą ruchów głowy zadebiutuje wraz z konsumencką wersją mobilnego headsetu Samsunga, czyli prawdopodobnie jeszcze jesienią. Twórcy Gunjacka, studio CCP Games, równocześnie pracują nad inną grą z tego uniwersum – EVE: Valkyrie – która ma być tytułem startowym zarówno dla sklepowego Oculusa jak i dla headsetu Project Morpheus.

Hyper Void

Próżno było szukać podczas tegorocznej edycji targów stanowiska Playstation 4. Sony planuje pojawić się w Europie dopiero w październiku w Paryżu (Paris Games Week) i prawdopodobnie tam ujawni kolejne tytuły, które trafią na Project Morpheus. Nie oznacza to, że na targach zabrakło gier na Morfeusza. Jedną z nowych okazała się zaplanowana na wrzesień 2015 trzecioosobowa strzelanka sci-fi Hyper Void, która otrzyma tryb VR wraz z premierą konsolowego headsetu.

Elite: Dangerous Horizons

Pozostajemy jeszcze przez chwilę w kosmicznych klimatach. Pod koniec roku światło dzienne powinien ujrzeć pierwszy duży dodatek do kosmicznego symulatora Elite: Dangerous. Należąca do gatunku MMORPG gra pozwala na podjęcie kariery kapitana statku kosmicznego i posiada tryb wirtualnej rzeczywistości dla gogli Oculus Rift. Dodatek wzbogaci rozgrywkę o możliwość wylądowania na odwzorowanych w skali 1:1, wybranych planetach. Oprócz ich dalszej eksploracji, studio Frontier Developments odpowiedzialne za produkcję gry, zapowiedziało również brak ekranów ładowania w trakcie podróży na powierzchnię oraz wprowadzenie pojazdów lądowych. To wszystko pojawi się jeszcze w tym roku wraz z pierwszą częścią rozszerzenia. Więcej na temat dodatku możecie przeczytać tutaj.

Ubisoft

Jeden z największych producentów gier komputerowych na świecie, studio Ubisoft, oficjalnie wkroczył na rynek gier VR w czerwcu, podczas targów E3 2015. Do Kolonii Francuzi zabrali tym razem Eagle Fight – wieloosobowy shooter z gatunku flight-sim, pozwalający na toczenie podniebnych pojedynków nad ulicami Paryża pomiędzy dwoma dwuosobowymi zespołami graczy. Kolejną grą była Trackmania Turbo – nowa odsłona popularnej serii gier wyścigowych, która oprócz trybu VR zaoferuje cztery odmienne środowiska, 200 tras wraz z edytorem, generator losowych torów, a także tryb podwójnego kierowcy, polegający na prowadzeniu samochodu przez dwóch graczy jednocześnie.

Nowością było animowane doświadczenie/przejażdżka Rabbids VR Ride, przywiezione na targi wraz z hydraulicznym krzesłem symulującym przeciążenia.

Techland

Na zakończenie mamy jeszcze polski akcent. Studio Techland – znane i cenione na całym świecie m.in. za takie hity jak Dead Island, Call of Juarez, Xpand Rally czy ostatnio za Dying Light – uruchamia wewnętrzny dział, który będzie zajmował się wyłącznie rozwiązywaniem problemów dotyczących wirtualnej rzeczywistości. Maciej Binkowski, Game Designer w studiu Techland, potwierdził, że dedykowany Virtual Reality zespół posiadać będzie własny budżet przeznaczony na rozwiązywanie trudności, które pojawią się w trakcie wdrażania technologii VR do projektów studia. Nie ujawniono jednak nad jakim konkretnie projektem pracować będzie nowa ekipa (więcej na ten temat).