Google zaprezentowało ARCore – nową mobilną platformę rzeczywistości rozszerzonej dla urządzeń bazujących na Androidzie.

W czerwcu Apple ogłosiło plany stworzenia największej platformy rozszerzonej rzeczywistości na świecie. Zaprezentowano wówczas narzędzie ARKit współpracujące z systemem iOS. Korzystając z jego pomocy programiści mogą tworzyć aplikacje bazujące na technologii rozpoznawania obrazów, dzięki czemu smartfony iPhone oraz iPady będą w stanie mapować nasze najbliższe otoczenie i umieszczać w nim cyfrowo wygenerowane obiekty, interaktywne animacje oraz dynamicznie zmieniać oświetlenie sceny. Wszystko to dostępne ma być na setkach milionów iPhone’ów i iPadów już jesienią, czyniąc ARKit największą platformą rozszerzonej rzeczywistości na świecie.

Nie minął nawet kwartał, a podobne rozwiązanie zaprezentowała firma Google, która przygotowała kompatybilny z Androidem pakiet narzędzi SDK o nazwie ARCore. Twórcy oprogramowania wymienili trzy jego główne możliwości:

  • Śledzenie ruchu – akcelerometr oraz kamera wbudowana w smartfona są w stanie ustalić jego położenie i orientację w przestrzeni, a także każdą ich zmianę.
  • Rozpoznawanie środowiska – ARCore wykrywa poziome powierzchnie takie jak np. podłoga czy blat stołu, na których może umieścić obiekt 3D.
  • Realistyczne światłocienie – oprogramowanie szacuje aktualny stan oświetlenia, a następnie nakłada nakłada światło na wirtualne obiekty w sposób odpowiadający ich otoczeniu.

ARCore SDK na razie został wydany wyłącznie w wersji „early preview”. W tej chwili AR-owe aplikacje można tworzyć już m.in. przy użyciu Android Studio oraz silników Unity i Unreal. Powstaje również przeglądarka pozwalająca wyświetlać internetowe doświadczenia AR bazujące na bibliotekach javascript. Co ciekawe tego typu strony uruchomimy zarówno na Androidzie jak i smartfonach z systemem iOS kompatybilnych z Apple ARKit. Zainteresowanych odsyłamy na oficjalną stronę projektu.

Na początek dostęp do rozszerzonej rzeczywistości Google otrzymali użytkownicy smartfonów z serii Pixel oraz Samsung Galaxy S8 działających na Androidzie w wersji 7.0 i wyższej. Firma współpracuje już jednak także z Huawei, ASUS, LG oraz innymi producentami sprzętu. Gdy testy dobiegną końca wsparcie dla AR-owej platformy otrzymać ma 100 milionów mobilnych urządzeń. Google nie określiło jednak kiedy ten moment nastąpi.

W tym miejscu znajdziecie kilka przykładów wykorzystania możliwości ARCore.

  • Bahus

    Tylko patrzeć jak wykorzystają to przy nowych smartfonach. Stare po nowemu, wcześniej potrzebne były kartoniki i punkty odniesienia jak np. w invisimals. Ale ok, dobrze że rozwijają pomysł.