W lutym 2016 roku, czyli mniej więcej w tym czasie gdy konsumencki Oculus trafi na sklepowe półki, na rynku powiązanym z technologiami wirtualnej rzeczywistości pojawi się kolejne akcesorium. Firma NeuroDigital pomyślnie zakończyła Kickstarterową kampanię haptycznej rękawicy Gloveone zbierając wymaganą do sfinansowania projektu kwotę 150 tysięcy dolarów.

Od czasu gdy świat po raz pierwszy usłyszał o goglach Oculus Rift, a ludzie docenili potencjał ukryty w wirtualnej rzeczywistości, wiele większych i mniejszych firm z branży nowych technologii zaczęło opracowywać własne systemy, mające za zadanie uczynić doświadczenia VR bardziej naturalnymi. Chociażby firma Sixense, która od jakiegoś czasu pracuje nad bezprzewodowym kontrolerem dla Virtual Reality – STEM System. Na łamach naszego portalu wielokrotnie informowaliśmy o postępach prac na bieżniami VR (Virtuix OMNI, Cyberith Virtualizer) umożliwiającymi swobodne poruszanie się po wirtualnym świecie, o specjalnych kamizelkach dla graczy (PrioVR) czy urządzeniach przenoszących nasze dłonie do wirtualnej rzeczywistości (Dexmo, ControlVR).

Wszystkie te wynalazki zapowiadają się niezwykle interesująco i zapewne znajdą swoją niszę na rynku VR, jednak nie posiadają jednej cechy, którą wyróżnia się rękawica Gloveone. Mowa o tzw. haptycznym sprzężeniu zwrotnym, czyli możliwości fizycznego odczucia obcowania z przedmiotami znajdującymi się w wygenerowanym komputerowo świecie. Rękawica firmy NeuroDigital pozwala poczuć wirtualny świat na własnej skórze. Urządzenie jest w stanie stworzyć nie tylko wrażenie trzymania obiektów w dłoni, lecz także pozwala rozpoznać ich rozmiar, kształt a nawet ciężar.

Rękawica Gloveone posiada dziesięć siłowników symulujących wrażenia dotykowe oraz dziewięć jednostek pomiarowych, wykrywających położenie i ruchy dłoni użytkownika w przestrzeni. Czujniki znajdują się również w każdym z palców rękawicy, umożliwiając precyzyjne wykonywanie czynności w środowisku 3D. Urządzenie komunikuje się z komputerem bezprzewodowo (Bluetooth) i zasilane jest akumulatorem litowo-polimerowym o mocy 800 mAh, który jak twierdzą przedstawiciele firmy, zapewni do 4 godzin pracy. W razie czego zawsze istnieje możliwość podpięcia rękawicy poprzez port USB.

Haptyczna rękawica produkowana będzie w trzech rozmiarach: XS-S, ML oraz XL-XXL i wyposażona zostanie w regulowany pasek zaciskany na nadgarstku. NeuroDigital zapewnia, że materiał używany do produkcji rękawicy jest oddychający i posiada właściwości antybakteryjne.

Cena jednej sztuki Gloveone podczas zbiórki wynosiła 199$ (395$ za parę para-lewa). Można było także zamówić urządzenie w zestawie wraz z kontrolerem Leap Motion (350$). Wysyłka zamówionych na Kickstarterze rękawic zaplanowana została na luty przyszłego roku. Więcej informacji znajdziecie na stronie gloveonevr.com.