Interfejs SteamVR, pozwalający na przejście w tryb Virtual Reality na platformie dystrybucji gier Steam, doczekał się aktualizacji. Valve wprowadziło wiele nowych funkcji i usprawnień, z których część dotyczy mającego pojawić się jeszcze w tym roku headsetu HTC Vive.

Najciekawszą nową funkcjonalnością nakładki VR na Steam jest wsparcie dla systemu ostrzegającego gracza przed opuszczeniem bezpiecznego obszaru, po którym może się poruszać. Ma to związek z zaprezentowaną na GDC technologią trackingu „Lighthouse”, pozwalającą na bezprzewodowe śledzenie ruchów dowolnej grupy osób w obszarze około 4,5 x 4,5 metra. Tzw. „stacje bazowe” po rozmieszczeniu w pokoju skanują wielkość pomieszczenia i określają obszar, w którym użytkownik może bezpiecznie się poruszać, jednocześnie zapewniając śledzenie jego pozycji. Dzięki temu wyeliminowane zostanie niebezpieczeństwo uderzenia w ścianę lub inne przedmioty znajdujące się w pokoju.

Lighthouse Room Scale Tracking

System Lighthouse jest bardzo tani w produkcji i można będzie go przystosować również do innych platform, łącznie z urządzeniami przenośnymi, innymi goglami i akcesoriami VR, monitorami oraz telewizorami. Technologia zostanie bezpłatnie udostępniona wszystkim zainteresowanym producentom sprzętu. Na chwilę obecną jedynymi goglami współpracującymi ze stacjami bazowymi są HTC RE Vive, jednak jak zapewnia Valve, wkrótce zapowiedziane zostaną kolejne headsety wykorzystujące ekosystem Steam VR.

Wprowadzone zmiany przygotowane zostały głównie z myślą o deweloperach posiadających wczesne wersje HTC Vive. Premiera urządzenia zapowiedziana została co prawda dopiero na listopad, jednak jeszcze tej wiosny pojawi się wersja deweloperska urządzenia. Wiadomo, że już w tej chwili pewne studia pracują nad grami dedykowanymi goglom i to właśnie dla nich wprowadzono większość nowych funkcjonalności.

Ponadto aktualizacja dodaje „VR Compositor”, czyli komponent upraszczający integrację wsparcia VR dla aplikacji. Inną nowością jest pojawienie się HelloVR, mini-aplikacji pozwalającej na sprawdzenie poprawności działania podstawowych systemów VR. Posiadaczy gogli Oculus Rift powinno zainteresować wsparcie dla najnowszej wersji Oculus SDK 0.4.4. Pełną listę zmian możecie znaleźć w tym miejscu.

  • t800

    Myślę że wlaśnie przez system Steam VR, Oculus Rift został najprawdopodobniej przełożony na 2016 rok. Stem VR jest kompletnym rozwiązaniem i poprzeczka została podniesiona bardzo wysoko. Ale to tylko z korzyścią dla nas konsumentów ☺

    • Oby więcej takiej konkurencji 🙂