Dokładnie rok temu popularny serwis społecznościowy Facebook ogłosił zakup firmy Oculus VR za kwotę około 2 miliardów dolarów. Tymczasem w San Francisco rozpoczęła się konferencja F8 (Facebook Developer Conference), podczas której ujawniono kilka nowych funkcjonalności jakie wkrótce trafią do portalu. Jedną z nich jest wprowadzenie obsługi sferycznych filmów 360º, które będą mogły być wyświetlane bezpośrednio w newsfeedzie, czyli na stronie głównej Facebooka. Filmy te będą w pełni kompatybilne z goglami Oculus Rift, choć obsługiwać je będzie można również na monitorze za pomocą myszy. Kilkanaście dni temu w podobną funkcjonalność wzbogacił się serwis YouTube.

Jest to pierwszy krok w kierunku integracji Oculus Rift z portalem społecznościowym. Szef Facebooka – Mark Zuckerberg – podczas swojego przemówienia otwierającego konferencję zauważył, że choć wiele osób myśli o goglach VR jako urządzeniu przeznaczonym do gier, to właśnie filmy mogą mieć ważniejsze znaczenie dla nowej technologii. Mark ogłosił również, że jego firma eksperymentuje z transmisjami „na żywo” w 360 stopniach i jako dowód sprezentował uczestnikom F8 możliwość obejrzenia przekazu „live” z konferencji.

Facebook Oculus Rift

Zeszłoroczna sprzedaż Oculus VR serwisowi Facebook wywołała wielkie zamieszanie wśród społeczności Virtual Reality. Pojawiło się wiele obaw odnośnie tego jaki wpływ na dalsze losy wirtualnych gogli będzie mieć sam Facebook. Część osób poczuła się urażona faktem sprzedaży firmy, obdarowanej ogromnym kredytem zaufania w trakcie kampanii na Kickstarterze. Palmer Luckey – twórca Oculusa – potrzebował „jedynie” 250 tysięcy dolarów, tymczasem zbiórka zakończyła się zebraniem prawie 2,5 miliona dolarów. Niektórzy wróżyli nawet upadek Oculusa i przekształcenie urządzenia w gogle do przeglądania Facebooka z obowiązkowym logowaniem.

Nic takiego jednak nie miało miejsca. Według Palmera nie zmieni się idea jaka od początku przyświecała powstaniu gogli, czyli stworzenia urządzenia dla graczy. Jednak z czasem rozszerzyła się gama zastosowań Oculusa, który równie dobrze jak w grach, sprawdzi się także m.in w edukacji, medycynie, kinematografii, podróżach czy w funkcjach społecznościowych.

Tworca Oculus Rift - Palmer Luckey
Palmer Luckey

Niedawno szef Oculusa wypowiedział się na temat współpracy z Facebookiem i korzyści jakie jego firma odniosła sprzedając udziały Markowi Zuckerbergowi. Według niego współpraca z FB pozwoliła Oculusowi zrobić wiele rzeczy, których nie byłby w stanie wykonać bez odpowiednich inwestycji. Ma tu na myśli przede wszystkim zatrudnienie do pracy nad goglami około 300 osób, które znacząco przyczyniły się do przyśpieszenia rozwoju urządzenia.

Luckey ciągle podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko, według którego będzie rozczarowany, jeśli konsumencki Oculus nie dotrze do klientów przed końcem 2015 roku. Jednak na chwilę obecną nie potrafi podać nawet przybliżonej daty premiery, gdyż ciągle pojawiają się nowe pomysły i możliwości mogące zmienić plany.

Konferencja F8 zakończy się jutro. Być może otrzymamy jeszcze nowe informacje dotyczące przyszłych funkcjonalności gogli, bowiem na czwartek zapowiedziane zostały wystąpienia przedstawicieli Oculusa.