Pod koniec lutego firma Oculus VR ogłosiła konkurs dla twórców gier i aplikacji – Oculus Mobile VR Jam 2015 – z łączną pulą nagród wynoszącą 1.000.000$. Wszystkie projekty biorące udział w konkursie zostały stworzone na mobilne gogle Gear VR.

Konkurs jest obecnie na etapie głosowania. Zgłoszono łącznie 308 projektów w dwóch kategoriach: najlepsza gra oraz najlepsze doświadczenie lub aplikacja. Postanowiliśmy przyjrzeć się najciekawszym zgłoszeniom.

***

Kategoria „Gra”

AKTUALIZACJA: Wśród finalistów w kategorii gier znalazły się dwa projekty stworzone przez Polaków.

Comawake – Surrealistyczny horror point-and-click. Wcielamy się w postać osoby, która budzi się w szpitalu nie wiedząc kim jest oraz jak się tam znalazła. Znaleziona na stole karta choroby pacjenta sugeruje śpiączkę… Autorzy: Marcin Nowak i Mariusz Waszczur.

Voxel Cars VR to wyścigi voxelowych samochodów. Sterowanie w tej grze odbywa się przy pomocy samych gogli VR. Dzięki ruchom głowy użytkownik wskazuje trasę, po której poruszać się ma jego pojazd. Autorzy: Michał Stalewski, Paweł Jędrysiak oraz Piotr Stalewski.

Pozostałe projekty:

Captain Clark Adventures – Przygodówka typu „point & click”. Gracz wciela się w postać tytułowego Kapitana Clarka, który zostaje pojmany przez piratów i uwięziony na tropikalnej wyspie.

TECHNOLUST: THOUGHT CRIMES – Mini-gra osadzona w cyberpunkowym uniwersum Technolust – powstającej większej produkcji dedykowanej goglom wirtualnej rzeczywistości. Powinna zainteresować w szczególności fanów filmu Raport Mniejszości. Gracz wciela się w rolę strażnika będącego częściowo detektywem i hakerem, który przy pomocy systemu sztucznej inteligencji próbuje przewidzieć przyszłe przestępstwa i skutecznie im zapobiec.

SMS Racing – Gra łącząca wyścigi samochodowe z… pisaniem SMS-ów.

Private Eye – Case Files: The Wooden Lady – Prequel tworzonej na Oculus Rift gry Private Eye pozwalający wcielić się w rolę początkującego detektywa, który właśnie otrzymał swoje pierwsze zlecenie.

Tactera – Holograficzny stół zaprojektowany do gier RTS (Real-Time Strategy) rozgrywanych w wirtualnej rzeczywistości.

DRIFT – Symulator pocisku. Wystrzeloną kulę kontrolujemy za pomocą ruchów głowy, wykorzystując efekt „bullet time”.

***

Kategoria „Doświadczenie lub aplikacja”

The Night Cafe – Jak wyglądałby świat widziany oczami Vincenta van Gogha? Autor „The Night Cafe” postanowił to sprawdzić tworząc środowisko 3D inspirowane dziełami słynnego malarza.

Speech Center – Interaktywna aplikacja edukacyjna pozwalająca ćwiczyć publiczne przemowy. Autorzy zaimplementowali kilka lokacji takich jak sala wykładowa czy konferencyjna, a także różne kursy wyjaśniające m.in. w jaki sposób skupić na sobie uwagę publiczności oraz uczące skutecznej strategii w momencie gdy potrzebujemy zachować spokój. W przyszłości mają pojawić się kolejne wyzwania skoncentrowane na rozmowach kwalifikacyjnych, oficjalnych uroczystościach, a nawet spotkaniach w restauracji.

Castle VRuin – Doświadczenie pozwalające zwiedzić ruiny niemieckiego średniowiecznego zamku Hohenrechberg. Projekt powstał przy wykorzystaniu techniki fotogrametrii, dzięki czemu lokalizacja wyróżnia się fotorealistyczną jakością modeli 3D.

CEEK – Platforma społecznościowa VR. Twórcy – firma Next Galaxy – opisują ją jako „trójwymiarowy metaverse”, w którym użytkownicy będą mogli wziąć udział w różnego rodzaju wydarzeniach i jednocześnie rozmawiać z innymi osobami za pomocą czatu głosowego. Główną funkcjonalnością Ceek mają być wirtualne koncerty, wydarzenia sportowe oraz możliwość oglądania filmów. Więcej o projekcie pisaliśmy w tym miejscu.

SOCIAL VR – Projekt mający na celu dostosowanie najpopularniejszych serwisów społecznościowych do środowiska wirtualnej rzeczywistości.

House of Languages – Aplikacja pomocna w nauce języka angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego.

Elements – Tablica Mendelejewa w wersji Virtual Reality.

Colosse: A Story in Virtual Reality – Opowiadanie VR generowane w czasie rzeczywistym.

Fantasynth – Wizualizacja muzyki w wirtualnej rzeczywistości.

***

W tym miejscu znajduje się playlista z trailerami ponad 190 zgłoszonych projektów.

Głosować można na oficjalnej stronie konkursu (wymagana rejestracja). Zwycięzca w kategorii gra otrzyma 200.000$, podczas gdy twórca najlepszej aplikacji lub doświadczenia będzie musiał zadowolić się kwotą 100.000$. Przewidziano także dalsze nagrody w wysokości 100, 50, 30 i 10 tysięcy $. W sumie nagrodzonych zostanie aż 26 projektów. Głosowanie zakończy się 26 maja, natomiast zwycięzców poznamy 3 czerwca.

Posiadacze gogli Samsung Gear VR (urządzenie już wkrótce pojawi się w Polsce) mogą pobrać aktualną wersję każdego zgłoszonego projektu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że część biorących udział w konkursie prac w przyszłości trafi również na inne gogle VR takie jak: Oculus Rift, Project Morpheus czy HTC Vive.