Okazuje się, że gry wideo nie będą jedynym zastosowaniem headsetu VR od Sony. Inżynierzy Amerykańskiej Agencji Kosmicznej NASA od jakiegoś czasu współpracują z twórcami gogli PlayStation VR, czego efektem jest demo technologiczne Mighty Morphenaut stworzone w celu zbadania sposobu w jaki rzeczywistość wirtualna może zostać wykorzystywana do zdalnego sterowania robotami w przestrzeni kosmicznej.

Aplikacja pozwala sprawdzić jak bardzo intuicyjna może być praca operatora zdalnie sterowanych robotów, które NASA od jakiegoś czasu wysyła w kosmos. Agencja ma na myśli przede wszystkim konstrukcję zwaną Robonaut 2, humanoidalnego robota będącego zaawansowaną imitacją kosmonauty, zarówno pod względem możliwych do wykonania ruchów jak i gabarytów.

Robot od 2011 roku wyręcza w najbardziej ryzykownych zadaniach swoich ludzkich współtowarzyszy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Teraz pojawia się szansa na bardziej intuicyjne sterowanie androidem dzięki wykorzystaniu kontrolerów PlayStation Movie i gogli PSVR. Taki zestaw w połączeniu ze specjalistycznym oprogramowaniem, umożliwi wirtualne wejście w „skórę” robota i wykonywanie precyzyjnych ruchów zupełnie w taki sam sposób jak w rzeczywistości.

Jak na razie problemem wydają się być opóźnienia pomiędzy operatorem androida a Robonautem, dlatego też każda operacja musi być wykonywana powoli i z wyprzedzeniem. Choć aplikacja jest czystą symulacją pracującą na konsoli PlayStation 4, jej twórcy już na etapie projektowania przewidzieli występowanie tego typu problemów. Możecie to zobaczyć na poniższej demonstracji Mighty Morphenaut.

„Mamy nadzieję, że umieszczenie ludzi w środowisku, w którym mogą się rozglądać i poruszać w sposób bardziej intuicyjny niż za pomocą myszki i klawiatury, wymagać będzie mniej szkoleń, by zrozumieć jak obsługiwać robota i umożliwi szybszą, bardziej bezpośrednią kontrolę nad ruchem” – powiedział serwisowi RoadToVR Garrett Johnson z centrum badawczego NASA JPL w Kalifornii.

Amerykańska organizacja oprócz testowania PlayStation VR próbuje także innych rozwiązań z dziedziny technologii VR/AR, takich jak: gogle Oculus Rift, wielokierunkowa bieżnia Virtuix Omni, a także holograficzne okulary Microsoft Hololens, które NASA testuje swoim podwodnym laboratorium o nazwie NEEMO u wybrzeży Key Largo na Florydzie.

Firma Sony tydzień temu zorganizowała konferencję PlayStation Experience 2015, podczas której ujawniła kolejne kolejne gry zmierzające na gogle PSVR. Choć mało się o tym mówi, w San Francisco podczas licznych demonstracji gier i doświadczeń VR wykorzystano ulepszoną wersję konsolowego headsetu. Nie są to jakieś znaczące usprawnienia, jednak poprawie uległo wyświetlanie czarnych kolorów. Według przedstawicieli firmy możliwe są jeszcze dalsze niewielkie optymalizacje zanim urządzenie trafi w pierwszej połowie przyszłego roku do masowej produkcji.