The New York Times, jeden z największych amerykańskich dzienników, dokonał w ostatnim czasie rzeczy bezprecedensowej w branży Virtual Reality. Wydawca rozesłał do ponad miliona swoich prenumeratorów, kartonowe gogle wirtualnej rzeczywistości powstałe w oparciu o niskobudżetowy projekt Google Cardboard.

Dziennik wraz z Cardboardem udostępnił darmową aplikację NYT VR dla smartfonów z Androidem i iOS, dzięki której posiadacze kartonowych gogli (nie tylko od NYT) mogą obejrzeć 360-stopniowe treści wideo nakręcone przez dziennikarzy dokumentalistów współpracujących z gazetą. Pierwszym filmem, który pojawił się w aplikacji jest krótkometrażowy dokument „The Displaced” przedstawiający historię trójki dzieci ‚wysiedlonych’ z Ukrainy, Syrii i Południowego Sudanu. Drugi („Vigils of Paris”) to nagranie zarejestrowane w 5 lokalizacjach związanych z ostatnią serią zamachów w stolicy Francji (bezpośredni link do filmu).

Z czasem podobnych materiałów będzie przybywać i w większości mają to być publikacje uzupełniające najważniejsze wydarzenia na świecie. Dean Baquet, redaktor naczelny NYT powiedział, że czytelnicy „Timesa” oczekują poruszających historii opowiedzianych w najbardziej przekonujący sposób, i właśnie ta technologia pozwoli im na spełnienie tych oczekiwań.

„Rzeczywistość wirtualna jest użytecznym narzędziem, jeśli chcesz spróbować opowiedzieć o miejscu, które jest odległe i niedostępne. Ponadto, jest to bardzo przydatne narzędzie, gdy chcesz aby widz poczuł emocjonalny związek z opowiadaną historią” – powiedział Jake Silverstein, redaktor naczelny w The New York Times Magazine.

Pierwsze reakcje użytkowników gogli NYT są przytłaczająco pozytywne. Pod Twitterowym hashtagiem #NYTVR znajdziemy praktycznie same pochwały i podziękowania od wielu osób, które „nie podejrzewały, że wirtualna rzeczywistość może być tak interesująca.” Wiele osób wspomina też o wzruszeniu i emocjach jakich doświadczyły podczas oglądania imersyjnych filmów 360º.

Google Cardboard

Cała akcja powstała przy udziale firmy Google, pomysłodawców idei tanich, kartonowych gogli VR. Kiedy w czerwcu 2014 roku amerykanie zaszokowali świat technologii udowadniając, że już za kilka dolarów można zbudować własne okulary VR, nawet w samym Google nie sądzono, że “20% time project” (program dla pracowników firmy Google, który pozwala 20% czasu pracy przeznaczyć na rozwój własnego hobby) okaże się tak wielkim sukcesem. David Coz i Damien Henry z Google Cultural Institute w Paryżu nie spodziewali się zapewne, że ich pomysł stanie się wkrótce potem projektem strategicznym firmy – projekt, który początkowo wielu uznało jako żart.

gogle cardboard shipped

Jak wiele osób jest obecnie w posiadaniu Cardboardów? W grudniu 2014 roku Google poinformowało na swoim blogu dla deweloperów, że wówczas już ponad 500 tysięcy sztuk kartonowych gogli znalazło swoich właścicieli. Prawie rok później – w październiku 2015 – firma ujawniła, że oficjalna aplikacja dla Cardboard została zainstalowana już ponad 15 milionów razy. Tym razem nie podano dokładniejszych danych na temat sprzedaży gogli, aczkolwiek biorąc pod uwagę liczbę różnych kartonowych modeli dostępnych obecnie na rynku, policzenie ich w tym momencie jest już praktycznie niemożliwe. Tym bardziej, że Google udostępnia schematy pozwalające zbudować urządzenie samodzielnie w domu, nawet przy użyciu kartonu po pizzy.

Kartonowe zestawy będą dla większości osób nieobeznanych z technologią prawdopodobnie pierwszym headsetem, który wypróbują. Według Jake’a Silversteina z NYT akcja jego gazety może mieć duży wpływ na dalsze rozpowszechnienie wiedzy o technologii VR. Po części dlatego, że wydawca posiada dużą rzeszę abonentów, którzy o wirtualnej rzeczywistości mogli już słyszeć, ale nigdy jeszcze jej osobiście nie doświadczyli.

Dziennikarstwo VR

Temat dziennikarstwa w wirtualnej rzeczywistości przewija się już od jakiegoś czasu i The New York Times nie jest w tej dziedzinie pionierem. Osoby zainteresowane rozwojem nowego medium informacyjnego na pewno kojarzą Nonny de la Peñę, nazywaną matką ‚chrzestną Virtual Reality’ i jej firmę Emblematic Group (występuje też pod nazwą Immersive Journalism) odpowiedzialną za produkcje takie jak Project Syria, Hunger Los Angeles, Use Of Force czy One Dark Night. Nonny de la Peña w swoich produkcjach wykorzystuje silniki graficzne, dzięki którym tworzy doświadczenia VR podejmujące trudne społeczne tematy takie jak wojna czy problem głodu.

„Wiemy, że radio wpłynęło na gazety, a transmisje telewizyjna zmieniły radio. Myślę, że z wirtualną rzeczywistością będzie podobnie.” – twierdzi de la Peña.

Zainteresowanie imersyjnym dziennikarstwem wykazuje również amerykańska stacja informacyjna ABC News, która ogłosiła we wrześniu rozpoczęcie współpracy z firmą Jaunt zajmującą się tworzeniem filmów 360º dla gogli VR. W ramach kooperacji powstanie 360-stopniowy film traktujący o ludziach, historii i sztuce stolicy Syrii, Damaszku.

Swój kamyczek do ogródka dołożyła także inna amerykańśka telewizja – PBS. W ramach programu Frontline nadawanego przez stację opublikowano 360-stopniowy dokument na temat rozprzestrzeniania się epidemii wirusa Ebola (można go obejrzeć na goglach Cardboard albo na Facebooku).