Wiele wskazuje na to, że Nvidia już w niedługim czasie może dołączyć do czołowych producentów gogli wirtualnej rzeczywistości. Firma planuje najwcześniej w 2018 roku wypuścić gogle VR nowej generacji, które mają wyeliminować problem choroby lokomocyjnej dotykającej części użytkowników współczesnych rozwiązań technologii Virtual Reality.

Jak donosi Fudzilla, Nvidia wspólnie z inżynierami z Uniwersytetu Stanforda jest na etapie prototypu gogli wirtualnej rzeczywistości wykorzystujących technologię Near Eye Light Field (NE-LF), dzięki której będziemy mogli zapomnieć o chorobie lokomocyjnej. W ramach współpracy powstanie innowacyjny headset VR potrafiący wyświetlać obraz na dwóch ekranach umieszczonych w różnych odległościach od oczu, co pozwoli na oszukanie mózgu w kwestii umiejscowienia obiektów znajdujących się w wirtualnej rzeczywistości.

Wczesną wersję prototypu wyposażono w dwa ekrany z dwoma warstwami paneli LCD oddzielonymi od siebie o 5 milimetrów. Urządzenie wyświetla obraz 4D (2D + 2D) dla każdego oka, który w rezultacie połączony zostanie w jeden obraz 3D. Dzięki takiemu rozwiązaniu oczy w naturalny sposób złapią ostrość pomiędzy obiektami i rozpoznają które z nich są dalej, a które bliżej. Prototyp posiada także funkcję śledzenia głowy oraz możliwość zobaczenia swoich dłoni w wirtualnym środowisku.

Według Gordona Wetzsteina z Uniwersytetu Stanforda technologia NE-LF ma całkowicie wyeliminować chorobę lokomocyjną, zmniejszyć efekt przemęczenia oczu, a także znacznie poprawić komfort wizualny. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektantów, konsumencka wersja gogli powinna pojawić się w sprzedaży w ciągu od 3 do 5 lat, czyli najwcześniej w 2018 roku. Na razie jednak musimy poczekać na oficjalne potwierdzenie prac prowadzonych nad headsetem.

Gameworks VR

Kilka dni temu Nvidia poczyniła ważny krok w kierunku zwiększenia wydajności w grach wykorzystujących technologię rzeczywistości wirtualnej. Największy na świecie producent procesorów graficznych opublikował finalne wersję dwóch, długo oczekiwanych wśród twórców aplikacji Virtual Reality, zestawów narzędzi dla deweloperów (SDK): GameWorks VR i DesignWorks VR. Innym wkładem Nvidii w rozwój technologii Virtual Reality jest dedykowana goglom VR karta graficzna GeForce GTX 980 Ti, która od paru miesięcy znajduje się w sprzedaży.

  • DariuszRDK

    Coś mi się wydaje że będzie to wymagało generowania aż 4 obrazów, po 2 na oko. Będą zwlekać pare lat bo dzisiejsza technologia ledwo radzi sobie z generowanie 1 obrazu na oko 🙁 ….