Nvidia – największy na świecie producent procesorów graficznych – opublikowała wersję beta zestawu narzędzi dla deweloperów (SDK) GameWorks VR. Równocześnie posiadacze kart graficznych firmy otrzymali możliwość pobrania nowej wersji sterowników ‚Game Ready Driver’ (wersja 355.60), które wspierają GameWorks VR i wprowadzają ważne usprawnienia z punktu widzenia właścicieli gogli wirtualnej rzeczywistości.

Podstawową różnicą pomiędzy klasycznymi grami komputerowymi wyświetlanymi na monitorze a grami Virtual Reality jest to, że te drugie są dużo bardziej wrażliwe na niską wydajność jednostki obliczeniowej. Software Development Kit GameWorks VR jest wszechstronnym zestawem bibliotek, interfejsów API i nowych funkcji, który ma za zadanie ułatwić implementację nowych rozwiązań wykorzystywanych przy tworzeniu różnego rodzaju aplikacji dla wirtualnej rzeczywistości.

Głównie chodzi o technologię NVIDIA Multi-Res Shading (MRS), która polega na ograniczeniu renderowania tych obszarów i obiektów 3D, które w danym momencie nie są widoczne dla użytkownika gogli VR. Testy przeprowadzone przez Nvidię wykazały, że MRS może skrócić czas renderowania obrazu aż o 30% bez dostrzegalnego przez użytkownika gogli VR pogorszenia efektów graficznych. Niektórzy testerzy zaczęli zauważać różnicę dopiero przy skróceniu czasu do 50%. Wszystko tak na prawdę zależy od deweloperów i tego na jaki kompromis są w stanie się zgodzić.

GameWorks VR będzie bezużyteczny jeżeli wprowadzonych zmian nie obsłuży „driver” po stronie gracza. Dlatego też aktualizacja sterowników do kart graficznych Nvidia wprowadza wsparcie dla SDK w tym m.in. obsługę VR SLI, czyli rozwiązania pozwalającego na łączenie pracy dwóch lub większej ilości kart graficznych celem szybszego renderowania obrazu. Nie jest tajemnicą, iż obecne na rynku karty Nvidii delikatnie mówiąc nie sprawdziły się w tej roli w pracy z aplikacjami VR. Teraz ma się to zmienić.

nVidia GTX 980 Ti

Ponadto nowe sterowniki wprowadzają technologie zmniejszające opóźnienia, czyli Front Render Buffering oraz Context Priority, a także tryb Direct Mode, dzięki któremu karta Nvidii rozpozna gogle VR jako urządzenie przeznaczone do wyświetlania wirtualnej rzeczywistości, a nie jako tradycyjny monitor (rozwiązanie zostanie oficjalnie obsługiwane przez gogle Oculus Rift 20 sierpnia, kiedy to pojawi się aktualizacja SDK Oculusa do wersji oznaczonej numerem 0.7). Nowy tryb także powinien przyczynić się do zapewnienia bardziej płynnego doświadczenia. Oczywiście sama instalacja sterownika nie sprawi, że nagle wszystko się zmieni. Najpierw zmiany w swoim oprogramowaniu muszą wprowadzić deweloperzy oraz twórcy headsetów.

W czerwcu bieżącego roku Nvidia wypuściła nową kartę graficzną GeForce GTX 980 Ti, przeznaczoną dla osób zainteresowanych wydajną pracą w wirtualnej rzeczywistości lub w rozdzielczości 4K. Urządzenie charakteryzuje się ilością 2816 rdzeni CUDA oraz pamięcią 6 GB RAM GDDR5.