15 lutego 2025

vrhunters.pl

Portal wirtualnej rzeczywistości

Oculus Rift – preorder

O godzinie 17.00 polskiego czasu firma Oculus VR uruchomiła możliwość składania zamówień przedpremierowych na konsumencką wersję gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift. Wraz ze startem preorderów poznaliśmy cenę headsetu, która wynosi 599 dolarów (699 Euro).

Aby pomóc Wam odnaleźć się w natłoku docierających z USA wieści przygotowaliśmy podsumowanie najważniejszych informacji, które pomogą podjąć decyzję odnośnie zakupu najbardziej wyczekiwanych gogli Virtual Reality. Odpowiadamy również na najczęściej zadawane pytania.

Zamówienia można składać na stronie shop.oculus.com.

Wymagania sprzętowe Oculus Rift

Podstawowa sprawa – sprzęt komputerowy. Nie jest tajemnicą, że wymagania stawiane przez technologię Virtual Reality są wysokie, dlatego też posiadanie mocnego PC jest mile widziane, jeżeli chcemy przez dłuższy czas cieszyć się możliwościami Oculusa. Twórcy headsetu rekomendują komputery wyposażone w kartę graficzną NVIDIA GTX 970 lub AMD 290, procesor Intel i5-4590, co najmniej 8GB pamięci RAM, interfejs HDMI 1.3, cztery porty USB (3x USB 3.0 oraz 1x USB 2.0), oraz system Windows 7 SP1 64 bit lub nowszy.

We wrześniu ubiegłego roku Oculus VR ogłosił nowy program dla producentów sprzętu komputerowego, dzięki któremu osoby zainteresowane komfortowym korzystaniem z rzeczywistości wirtualnej będą mogły zakupić komputery spełniające rekomendowane wymagania stawiane przez Oculus Rift za nie więcej niż 1000 dolarów. Na tę chwilę, komputery ze znaczkiem Oculus Ready sprzedaje Asus (949$) oraz Alienware (999$). Wkrótce ma do nich dołączyć Dell. Podobną inicjatywę niedawno ogłosiła firma Nvidia, która zapowiedziała program GeForce GTX VR Ready. Dotychczas wiadomo, że wymagania Oculus Rift spełnią karty Nvidii z serii GTX 970, GTX 980, GTX 980 Ti oraz Titan X.

Oculus Rift CV1_5

Oczywiście nie jest powiedziane, że tylko komputery spełniające podane wyżej wymagania pozwolą cieszyć się wirtualną rzeczywistością. Przykładowo druga deweloperska wersja Oculusa działa przyzwoicie w dużej części gier i aplikacji VR nawet na średniej klasy laptopie. Jednakże wszystko zależy od deweloperów. Posiadając rekomendowany przez Oculusa sprzęt będziesz mieć pewność uzyskania odpowiedniej ilości klatek na sekundę, co przełoży się na większą imersję w wirtualnym świecie.

Aktualizacja: Firma udostępniła aplikację Oculus compatibility tool, która w kilkanaście sekund sprawdzi Twój komputer pod względem kompatybilności z konsumenckim Oculusem.

Zawartość zestawu Oculus Rift

W zestawie znajdziemy gogle Oculus Rift, które wyposażone zostały w dwa ekrany OLED o łącznej rozdzielczości 2160×1200 pikseli (1080×1200 na każde oko), pracujące z częstotliwością odświeżania 90 Hz. Urządzenie posiadać będzie własny zestaw audio 3D umożliwiający odgrywanie dźwięków przestrzennych w technice binauralnej. Słuchawki jednak zawsze będzie można odpiąć i wykorzystać inne.

zestaw Oculus Rift

Konsumencka wersja headsetu sprzedawana będzie wyłącznie z bezprzewodowym kontrolerem od Xbox One. Każdy zestaw VR wyposażony zostanie także w grę Lucky’s Tale, a ci którzy zamówią go przedpremierowo dodatkowo otrzymają symulator kosmicznego myśliwca EVE: Valkyrie. Całość zostanie spakowana w poręczną walizkę, podobną do tej, która towarzyszyła Oculus Rift DK1, i której zabrakło w drugiej wersji deweloperskiej.

Aktualizacja: Nowością, o której dowiedzieliśmy się już po starcie preorderów jest pilot Oculus Remote zaprojektowany tak, aby uprościć nawigację w trakcie przebywania w wirtualnej rzeczywistości. Pilotem będzie można m.in. przeglądać oficjalny sklep Oculusa i sekcję Oculus Video z filmami 360º. Urządzenie przyda się także w wielu grach i doświadczeniach VR, umożliwiając osobom niebędącym graczami prosty sposób interakcji w wirtualnym świecie. Oculus Remote wyposażono w panel dotykowy oraz przyciski: plus, minus, powrót oraz logo Oculus VR, które błyskawicznie przeniesie nas do aplikacji Oculus Home.

Czy gogle Oculus Rift można zamówić do Polski?

Tak, choć początkowo istniała obawa, że Polacy nie będą mogli już na samym starcie preorderów złożyć zamówień. Poznaliśmy jednak 20 państw, na których terytorium Oculus VR posiada wymagane certyfikaty. Wkrótce obszar, wewnątrz którego realizowane będą zamówienia powiększony zostanie o kolejne regiony, jednak na początek preordery złożą osoby zamieszkałe w jednym z poniższych krajów:

USA, Wielka Brytania, Australia, Belgia, Kanada, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Islandia, Irlandia, Włochy, Japonia, Holandia, Nowa Zelandia, Norwegia, Polska, Hiszpania, Szwecja i Tajwan.

Jaka jest ostateczna kwota, którą trzeba zapłacić za Oculus Rift?

Zamawiając gogle do Polski zapłacimy łącznie ze wszystkimi opłatami 742 Euro, co daje na dzień dzisiejszy (6 stycznia 2016r.) kwotę 3221,48 zł.

Czy wszyscy otrzymają swoje zamówienia jednocześnie?

To oczywiście zależy od kraju. Pierwsi zapewne będą amerykanie ponieważ transport urządzenia do Europy może zająć około tydzień. Firma obiecuje duże zapasy magazynowe jednak w przypadku ich wyczerpania o kolejności wysyłki decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Aktualizacja: Tak też się stało, bowiem pierwsza partia urządzeń została wykupiona w ciągu 14 minut. Składając preorder w tym momencie możemy spodziewać się przesyłki dopiero w maju. Szczęśliwcy, którym udało się zamówić w ciągu kilku pierwszych minut otrzymają gogle na przełomie marca i kwietnia.

walizka Oculus Rift

Czy Oculusa będzie można kupić w sklepie?

Tak, jednak w pierwszej kolejności firma skupi się na zamówieniach bezpośrednio ze swojej strony internetowej.

Na blogu Oculusa możemy przeczytać, że w kwietniu urządzenie pojawi się w sprzedaży w wybranych sklepach, jednak nie podano żadnych szczegółów. Można przypuszczać, że chodzi w pierwszej kolejności o sklepy na terenie USA.

W jaki sposób mogę zapłacić za zamówienie przedpremierowe?

Płatności można dokonać za pomocą karty kredytowej, płatniczej lub poprzez serwis PayPal.

Nie martwcie się jednak, jeżeli nie posiadacie w tej chwili na koncie wystarczającej ilości gotówki. Palmer Luckey obiecuje, że pieniądze zostaną pobrane, dopiero gdy urządzenie zostanie wysłane.

Czy jeśli wsparłam/em Oculusa na Kickstarterze w 2012 roku mogę oczekiwać jakichś zniżek na zakup wersji konsumenckiej?

Jeżeli jesteś jedną z około 7000 osób, które wówczas sfinansowały projekt pierwszych gogli, otrzymasz konsumencką wersję Oculusa za darmo i to w limitowanej edycji (tzw. ‘Kickstarter Edition’). Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

W jaki sposób będziemy kontrolować postacie w wirtualnej rzeczywistości?

W zestawie z Oculusem otrzymamy bezprzewodowy kontroler Xbox One. Pozwoli on na bardziej wygodne poruszanie się po wirtualnym świecie i łatwiejszą kontrolę obiektów. Jednakże prawdziwa rewolucja w tym temacie nastąpi dopiero w drugiej połowie 2016 roku kiedy to zadebiutuje dedykowany goglom kontroler VR Oculus Touch. Co istotne, osoby które złożą zamówienia przedpremierowe na Oculus Rift będą miały pierwszeństwo przy zakupie kontrolera Oculus Touch.

Oculus Touch

Czy w zestawie znajdziemy słuchawki czy musimy mieć własne?

Oculus VR postawił sobie za cel zapewnienie jak najwyższej jakości dźwięku w doświadczeniach VR, ponieważ zdaje sobie sprawę jak duże znaczenie może mieć ten czynnik w odbiorze wirtualnych doświadczeń i uzyskaniu tzw. zjawiska immersji. Pomóc mają w tym algorytmy HRTF (Head-Related Transfer Function) wykorzystujące technologię trackingu ruchów głowy w procesie odpowiedniego usytuowania źródeł dźwięku względem uszu użytkownika gogli (przestrzenna lokalizacja źródeł dźwięku). W związku z tym Oculus Rift został wyposażony we własny zestaw audio 3D umożliwiający odgrywanie dźwięków przestrzennych w technice binauralnej. Słuchawki jednak zawsze będzie można odpiąć i wykorzystać inne. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tym miejscu.

W co zagramy na Oculus Rift?

Oculus ma bardzo długą listę gier, które otrzymają wsparcie VR bądź od początku projektowane są z myślą o wirtualnej rzeczywistości. Część z nich znajdziecie tutaj, jednak nie sposób wymienić ich wszystkich. Dodatkowo wielu deweloperów planuje ogłosić wsparcie dla Oculusa gdy tylko gogle fizycznie pojawią się u konsumentów.

Oculus VR twierdzi, że do końca 2016 roku na jego platformie wirtualnej rzeczywistości pojawi się ponad 100 tytułów, łącznie z grą Minecraft. Zapewne duża część z nich otrzyma wsparcie kontrolera VR Oculus Touch.

Na razie nie należy spodziewać się wielu hitowych tytułów z PC tworzonych na monitory. Co prawda istnieją sterowniki, które potrafią przekonwertować obraz z wielu starszych gier na ekran Oculusa, jednak osiągnięty efekt często bywa daleki od ideału.

Oculus Store
Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.