Zgodnie z zapowiedziami do sprzedaży trafiły gogle wirtualnej rzeczywistości OSVR Hacker Dev Kit, za stworzenie których odpowiada grupa firm tworząca inicjatywę Open Source Virtual Reality.

W styczniu bieżącego roku amerykański producent akcesoriów komputerowych dla graczy – firma Razer – zapowiedziała powstanie gogli VR opartych o ideę Open Source. OSVR jest projektem mającym na celu przyśpieszenie rozwoju technologi wirtualnej rzeczywistości oraz wyznaczenie standardów dla urządzeń i akcesoriów VR. Ekosystem obejmuje zarówno oprogramowanie jak i wirtualne gogle, które właśnie trafiły do publicznej sprzedaży.

Na oficjalnej stronie projektu OSVR, możemy zamówić urządzenie w jednej z trzech obecnie dostępnych wersji. Hacker Development Kit 1.0, czyli oryginalna wersja gogli zaprezentowana w styczniu sprzedawana jest w cenie 199$ i posiada 5,5-calowy wyświetlacz o rozdzielczości 1920 x 1080p oraz soczewki ze 100-stopniowym zasięgiem pola widzenia. Wersja 1.1 z lekko zmodyfikowaną konstrukcją, ekranem OLED Full HD i gęstością pikseli 401 PPI, sprzedawana jest w tej samej cenie.

Najnowsza wersja Hacker Dev-kit 1.2 wyposażona w moduł pozwalający na śledzenie ruchów głowy w pełnych 360-stopniach przy pomocy kamery na podczerwień, wyceniona została na 299$. Wkrótce w sprzedaży powinny pojawić się kolejne moduły rozszerzające możliwości urządzenia, m.in. o kontroler Leap Motion, pozwalający na przeniesienie ruchów dłoni do wirtualnej rzeczywistości oraz alternatywne soczewki wykorzystywane w goglach VR Wearality Sky, których pole widzenia wynosi aż 150 stopni.

OSVR dev kit2

Według szefa Razer, OSVR ma być tym dla wirtualnej rzeczywistości, czym dla telefonów komórkowych jest Android. Zgodnie z ideą firma Razer upublicznia każdy szczegół gogli OSVR oraz publikuje oprogramowanie na zasadach Open Source, dzięki czemu każdy programista ma możliwość przyczynienia się do rozwoju projektu lub stworzenia własnej wersji sterowników.

W projekt OSVR zaangażowało się dotychczas około 150 firm z branży VR i nowych technologii, m.in. Razer (pomysłodawcy inicjatywy), Sensics (weterani branży VR), Ubisoft, Technical Illusions, Leap Motion (bezprzewodowy kontroler ruchu), Virtuix (bieżnia VR Omni), Cyberith (bieżnia VR Virtualizer), Sixense (bezprzewodowy kontroler STEM System), Gearbox Software (twórcy gry Borderlands), Techland (gry: Dead Island, Dying Light), PrioVR (kamizelka dla graczy), TrinityVR (bezprzewodowy kontroler), Jaunt (pionierzy w dziedzinie filmów 360º dla gogli VR), a także Valve i wiele innych.