Open Source Virtual Reality (OSVR) „Hacker Development Kit”, czyli inicjatywa gogli VR zbudowanych z podzespołów opartych na otwartej licencji doczekała się aktualizacji. HDK w wersji v1.1 przynosi wiele usprawnień i nowych możliwości podnosząc standard urządzenia do obecnych na rynku rozwiązań.

OSVR jest ideą mającą na celu przyśpieszenie rozwoju technologi wirtualnej rzeczywistości oraz wyznaczenie standardów dla urządzeń i akcesoriów VR. Projekt powstały z inicjatywy producenta urządzeń peryferyjnych Razer oraz weteranów branży VR, firmy Sensics, ogłoszony został na początku stycznia bieżącego roku podczas targów Consumer Electronic Show. Według szefa Razer, OSVR ma być tym dla wirtualnej rzeczywistości, czym dla telefonów komórkowych jest Android. Zgodnie z ideą firma Razer upublicznia każdy szczegół gogli OSVR oraz publikuje oprogramowanie na zasadach Open Source, dzięki czemu każdy programista ma możliwość przyczynienia się do rozwoju projektu, a nawet stworzenia własnej wersji sterowników i urządzenia.

Projekt został właśnie uaktualniony do wersji HDK v1.1 w związku z postępem jaki nastąpił na rynku headsetów wirtualnej rzeczywistości. Nowy Hacker Dev Kit otrzymał ekran 1080p OLED zapewniający wyższy kontrast, niższe opóźnienia oraz minimalizujący efekt rozmycia (motion blur). HDK otrzymał również możliwość dublowania obrazu na innych urządzeniach oraz ulepszoną mechanikę optyczną ułatwiającą dostosowanie headsetu do indywidualnych preferencji użytkownika. Wkrótce na stronie projektu OSVR pojawią się uaktualnione schematy i specyfikacje techniczne, pomocne przy tworzeniu własnego headsetu. Inicjatywa umożliwia wydrukowanie niektórych elementów zestawu na drukarkach 3D.

OSVR dev kit

Ponadto do projektu OSVR dołączyło kolejnych 12 firm związanych z branżami VR/AR i gier, m.in. twórcy takich tytułów jak Assassin’s Creed, Far Cry czy Watch Dogs – studio Ubisoft oraz Technical Illusions – firma stojąca za projektem okularów rozszerzonej rzeczywistości dla fanów planszówek CastAR. Również Vuzix (Smart Glasses), Homido, GODHEAD VR (gogle VR), Seebright, Inc. (okulary AR), Stompz, ARCortex, Seven Hills Games, Mindfield Games, Aesthetic Interactive oraz Hydra Interactive Entertainment zasiliły szeregi oficjalnych partnerów OSVR.

Firmy te dołączyły do Leap Motion (bezprzewodowy kontroler ruchu), Virtuix (bieżnia VR Omni), Cyberith (bieżnia VR Virtualizer), Sixense (bezprzewodowy kontroler STEM System), Gearbox Software (twórcy gry Borderlands), Techland (gry: Dead Island, Dying Light), PrioVR (kamizelka dla graczy), TrinityVR (bezprzewodowy kontroler), Jaunt (pionierzy w dziedzinie filmów 360º dla gogli VR), Tammeka Games (twórcy sci-fi racera VR Radial-G), VR Bits (kosmiczny symulator Darkfield), Sonic VR, VisiSonics oraz Impulsonic (rozwiązania audio dla Virtual Reality), a także Bosch, 3D Rudder, Tactical Haptics, Lucidscape, Pixel Titans, VR Union oraz SoftKinectic i wniosą swoje doświadczenie do projektu Open Source Virtual Reality.

OSVR Academia Program

Niedawno ogłoszono powstanie „OSVR Academia Program”, nowego projektu, którego celem będzie wyposażenie uniwersytetów zainteresowanych stworzeniem laboratorium VR w gogle „Hacker Development Kit”. Każda z zakwalifikowanych do programu uczelni otrzyma 10 zestawów HDK. W chwili obecnej nie jest jasne w jaki sposób ośrodki edukacyjne będą kwalifikowane do projektu, jednak OSVR zachęca zainteresowane uczelnie do rejestracji na oficjalnej stronie inicjatywy OSVR. Hacker Development Kit trafi do sprzedaży w czerwcu 2015 w cenie 199,99 dolarów.