W ostatnim czasie odbyły się na reddicie dwie sesje AMA (Ask Me Anything – „Zapytaj mnie o cokolwiek”), w których założyciel Oculus VR – Palmer Luckey – odpowiadał na pytania społeczności internetowej dotyczące gogli Oculus Rift i dalszych planów rozwojowych firmy. Przedstawiany podsumowanie najciekawszych odpowiedzi, które mogą posłużyć jako prawdziwa kopalnia wiedzy na temat konsumenckiego Oculusa.

Palmer odpowiadał na pytania społeczności skupionej woków redditów /IAmA oraz /PCMasterRace

Rekomendowana specyfikacja komputera dla Oculus Rift

„Firma zaleca wyposażenie komputera w kartę graficzną NVIDIA GTX 970 lub AMD 290, a każdy kto zakupi Rifta oczekuje najwyższej możliwej jakości doświadczenia. Czy zakup lepszej karty wpłynie na ostateczny efekt? Na jakim sprzęcie będziesz osobiście pracował w wirtualnej rzeczywistości?”

Posiadając taki komputer nie zawsze zagramy w najwyższych ustawieniach. Na rekomendowanej specyfikacji będziesz mógł zagrać we wszystko ze sklepu Oculusa w wysokiej jakości (90 FPS). Osobiście będę się jej trzymał, aby upewnić się, że doświadczę tego samego co większość użytkowników.

„Czy firma sztucznie ograniczy korzystanie z Oculusa na komputerach poniżej rekomendowanej specyfikacji?”

Nie będzie sztucznych ograniczeń. To nie w moim stylu. Niektóre aplikacje będą działać na słabszych komputerach, zwłaszcza aplikacje filmowe, ale nie możemy ich w tym przypadku oficjalnie wspierać, zważywszy chociażby na to, że wiele low-endowych kart graficznych jest fizycznie niezdolnych do wygenerowania odpowiedniej ilości klatek na sekundę i rozdzielczości wymaganej do działania sprzętu.

Oculus Rift dla mas

„Jakie są Twoje plany na przyszłość, aby uczynić produkt bardziej przystępnym cenowo dla przeciętnego człowieka?”

Kontynuujemy pracę z producentami GPU i CPU w celu ich optymalizacji pod technologię VR, zmniejszając w ten sposób koszty rekomendowanego sprzętu. Dla przeciętnego człowieka komputer jest zdecydowanie największym kosztem, a nie gogle VR.

Pilot do Oculusa

„Czy nowo-ujawniony pilot będzie można wykorzystać w grach? Jakie były powody jego powstania i jakiej funkcjonalności możemy oczekiwać?”

Oculus Remote został zaprojektowany jako proste i intuicyjne urządzenie wejściowe do nawigacji w doświadczeniach VR, zwłaszcza gdy nie ma powodów do użycia pełnej funkcjonalności gamepada. Przykładem może być aplikacja Oculus Video na goglach Gear VR, którą można kontrolować ruchami głowy i jednym przyciskiem. Pilot jest również idealnym rozwiązaniem dla osób nieobeznanych w grach komputerowych, które chciałyby spróbować wirtualnej rzeczywistości, ale nie potrafią obsługiwać gamepada. To także dobre rozwiązanie dla aplikacji będących portami z Gear VR na Rifta. Pilot nie posiada żyroskopu. W istocie jest to system kontroli przeniesiony z gogli Gear VR do pilota. Technicznie jesteś w stanie wymienić w nim baterię, ale powinna ona wystarczyć na około 4000 godzin pracy.

Gdzie przetestować Oculus Rift CV1?

„W jaki sposób planujecie prezentować urządzenie potencjalnym klientom? tj. stoiska w centrach handlowych, itp.”

Więcej informacji na ten temat wkrótce. Dema są ważne.

Ceny aplikacji w Oculus Store

„Jakiego rodzaju cen filmów i doświadczeń VR możemy spodziewać się w oficjalnym sklepie Oculusa?”

Ceny będą podobne do gier na PC i konsole, aczkolwiek w Oculus Store znajdziemy zarówno darmowe produkcje jak i tytuły w cenach gier AAA.

Oprogramowanie spoza Oculus Store

„Czy na Oculusie uruchomimy jedynie aplikacje z Oculus Store czy także oprogramowanie z zewnątrz?”

Będziesz mógł uruchomić wszystko, zarówno z naszego sklepu jak i skądkolwiek indziej.

Dostępność aplikacji w różnych regionach

„Niektóre aplikacje dostępne w sklepie dla Samsung Gear VR (gogle współtworzone przez Oculusa) są niedostępne w niektórych regionach. Czy z taką samą sytuacją spotkamy się w przypadku Oculus Rift?”

Chcemy, aby cała zawartość sklepu była dostępna na całym świecie, jednak mogą wystąpić przypadki, w których nie będziemy mogli udostępnić niektórych treści ze względu na lokalne prawo lub ograniczenia techniczne.

Oglądanie filmów 3D/2D Bluray na Oculusie

„Czy aplikacja Oculus Cinema umożliwi uruchomienie filmu z własnej płyty 3D/2D Bluray czy będziemy musieli najpierw go przekonwertować?”

Na goglach Gear VR aplikacja Oculus Video posiada płatny sklep video zawierający filmy od naszych partnerów. Wspiera ona również filmy, które już posiadamy na karcie pamięci. Możemy oczekiwać podobnych możliwości w aplikacji Oculusowej.

Kompatybilność Oculus Rift z grami na inne platformy VR

„Czy gry wypuszczone na inne platformy VR takie jak np. HTC Vive będzie można uruchomić na Oculusie?”

Budujemy nasz SDK (zestaw narzędzi dla deweloperów) od lat i jest to moim zdaniem obecnie najlepszy produkt na rynku. Jest on naszym priorytetem, choć obserwujemy także inne headsety. Większość gier będzie wspierała wiele gogli VR, ponieważ silniki takie jak Unity czy Unreal pozwalają w prosty sposób dodać wsparcie dla różnych platform.

Parametry wyświetlacza

„Kiedy otrzymamy więcej informacji na temat parametrów wyświetlacza Oculus Rift, zasięgu pola widzenia, rozdzielczości, itp.?”

Wkrótce zostanie udostępnione więcej informacji.

Długość kabla Oculus Rift

„Jak długie będą kable łączące gogle VR z komputerem i czy możliwe będzie ich przedłużenie?”

Kable będą długości 4 metrów i można je będzie przedłużyć.

Tańsza wersja Oculus Rift

„Czy możemy kiedykolwiek spodziewać się wydania tańszej (okrojonej o kontroler, słuchawki, gry, itp.) wersji Rifta?”

Bardzo mało prawdopodobne, dla pierwszej generacji Rifta. Znormalizowany system jest w interesie deweloperów, którzy chcą dotrzeć do jak najszerszej publiczności, a my nie możemy znacznie obniżyć kosztów urządzenia bez drastycznej utraty jakości.

Inne projekty VR

„Czy oprócz Rifta i kontrolera Oculus Touch firma pracuje nad innymi sprzętami wirtualnej rzeczywistości?”

Tak, pracujemy nad szeroką gamą technologii VR, ale nie możemy w tej chwili zdradzić nic więcej.

Oculus Rift CV2

„Jak długo będziemy świadkami pierwszej generacji Rifta i czy były jakieś usprawnienia, które nie mogły być zaimplementowane w wersji CV1, a znajdą się w CV2?”

Cykl produkcyjny Oculusa będzie krótszy niż ma to miejsce w przypadku konsol do gier (Xbox, Playstation), czyli 5-7 lat, jednak dłuższy od cyklu smartfonów (6 miesięcy). Specyfikacja PC dla Oculus Rift CV1 nie zmieni w tym czasie. Prowadzimy wiele badań nad projektami, z których część trafi do kolejnej generacji urządzenia, z kolei inne pojawią się jeszcze później. VR rozwija się bardzo szybko. W międzyczasie pojawi się wiele przełomowych technologii.

Najlepsza aplikacja VR

„Którą z aplikacji, nie licząc gier, jesteś najbardziej podekscytowany?”

The Apollo 11 Experience (link)

Ulubiona gra

„Jaka jest twoja ulubiona gra wideo?”

Chrono Trigger.

Wsparcie dla Oculus Rift DK2

„Gdy konsumencki Oculus oficjalnie pojawi się na rynku, co stanie się z kompatybilnością deweloperskich gogli Oculus Rift DK1 i DK2? Czy będą one wycofane natychmiast, czy oprogramowanie SDK zapewni ciągłe wsparcie dla tych urządzeń?”

Chcemy kontynuować wsparcie dla DK2 jako narzędzia deweloperskiego tak długo jak to możliwe i z pewnością urządzenie będzie wspierane, aż do premiery CV1, ale długoterminowe wsparcie dla DK2 ma obecnie niższy priorytet, niż premiera Rifta.

Wsparcie finansowe Oculus Rift dla indie deweloperów

„Wiem, że Oculus sponsoruje wybranych game-developerów i zastanawiam się na jakich warunkach i zasadach się to odbywa.”

W ubiegłym roku ogłosiliśmy fundusz dla niezależnych deweloperów i pracujemy z wieloma z nich aby upewnić się, że osiągną swój cel. Możesz zgłosić swój projekt poprzez Oculus Developer Center, a my się mu przyjrzymy.

„Powiedzmy że jestem deweloperem i Oculus finansuje moją grę. Czy będę mógł zaimplementować wsparcie OpenVR?”

Istnieje wiele gier, które finansujemy i posiadają wsparcie Steam VR (nie znam jakiegokolwiek komercyjnego oprogramowania używającego OpenVR). Wymagamy integrację Oculus SDK we wszystkim co trafi do naszego sklepu, finansowane lub nie.

Typowy dzień Palmera

„Jak wygląda twój typowy dzień? Czy wciąż masz czas, aby usiąść, majsterkować i składać nowe prototypy lub pisać oprogramowanie? Czy może jesteś zajęty wywiadami, spotkaniami i obowiązkami kierowniczymi?”

Nie koduje zbyt wiele, ale wciąż majsterkuję. Nie tak dużo jak kiedyś, choć nigdy nie byłem najlepszym inżynierem sprzętu i nie ma sensu udawać, że jestem.

Kolekcja gogli VR

„Czy nadal kolekcjonujesz gogle wirtualnej rzeczywistości?”

Tak, posiadam obecnie około 70 headsetów. Prawie wszystkie, które kiedykolwiek istniały, większość z nich to starsze modele. Chciałbym kiedyś umieścić je w galerii. Moim prawdziwym celem jest stworzenie galerii VR, w której można będzie każdy model wirtualnie założyć i błyskawicznie sprawdzić jakość doświadczenia VR oferowanego przez dany headset.

Oculus Rift a HTC Vive

„Co oferuje Oculus Rift CV1 czego nie ma HTC Vive?”

Trudno powiedzieć, nikt nie widział ich ostatecznego produktu, startowej listy gier, specyfikacji czy ceny. Jestem oczywiście stronniczy, ale osobiście uważam, Rift jest najlepszym headsetem z najlepszym oprogramowaniem.

Preordery Oculus Rift

„Jak wiele preorderów złożono na Oculus Rift CV1?”

Nie mogę powiedzieć, przepraszam. Wiążą mnie umowy na temat ujawniania informacji finansowych i innych tego typu rzeczy.

Cena Oculus Rift – kontrowersje

Luckey przeprosił i przyznał się do błędu, który popełnił we wrześniu ubiegłego roku, ujawniając zakres cenowy konsumenckiego Oculusa w okolicach 350$. Jego wypowiedź była nieprzemyślana, bowiem już wtedy wewnętrzne szacunki firmy zakładały cenę w granicach 599$. Innym problemem było to, że ludzie patrzyli na powstające gogle przez pryzmat dużo mniej zaawansowanej drugiej wersji deweloperskiej (Oculus Rift DK2), która kosztowała właśnie 350$.

Palmer zapewnił, że firma nie będzie zarabiać na Oculusie, a dołączenie do zestawu bezprzewodowego gamepada od Xbox One praktycznie nie wpłynęło na ostateczną cenę. Jednakże, jeżeli ktoś nie potrzebuje kontrolera zawsze może go odsprzedać, odzyskując część pieniędzy zainwestowanych w zestaw VR. Pozostałe dodatki takie jak wysokiej klasy słuchawki, walizka czy dołączone gry, także nie miały większego wpływu na cenę.

To co najbardziej wpłynęło na jej ostateczny kształt tkwi w samych goglach. Mowa o zaprojektowanych specjalnie pod technologię VR podwójnych wyświetlaczach OLED z bardzo wysoką częstotliwością odświeżania i gęstością pikseli, a także bardzo precyzyjnym systemie śledzenia ruchów główy, mechanicznym systemie regulacji soczewek, które muszą być lekkie, wytrzymałe, precyzyjne, i dobrze skrojone. Optyka w Oculusie, była trudniejsza do wykonania niż wiele wysokiej klasy obiektywów do lustrzanek. Według Palmera wydając 599$ na Oculusa otrzymamy dużo więcej, niż gdybyśmy wydali taką samą kwotę na inne elektroniczne urządzenia.

Szerzej na temat kontrowersji związanych z wyceną Oculusa pisaliśmy w artykule: Palmer Luckey tłumaczy cenę Oculus Rift.

Dla osób, które zastanawiają się nad złożeniem preorderu przygotowaliśmy specjalny poradnik, w którym wyjaśniamy najważniejsze kwestie dotyczące zakupu konsumenckiej wersji gogli Oculus Rift. Odpowiadamy również na najczęściej zadawane pytania.

Oculus Rift F.A.Q. – Wszystko co musisz wiedzieć zanim kupisz gogle VR [poradnik]

zestaw Oculus Rift