Consumer Electronics Show to największe na świecie targi elektroniki użytkowej oraz nowych technologii. Tegoroczna impreza były świetną okazją dla firm z branży wirtualnej rzeczywistości na prezentacje swoich nowych, przełomowych rozwiązań mających w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizować rynek elektronicznej rozrywki. To właśnie w tym roku oczekiwane jest pojawienie się w sprzedaży pierwszej konsumenckiej wersji Oculus Rift. Zapraszamy na obszerne podsumowanie najciekawszych wydarzeń z targów CES 2015, które jak co roku odbyły się w słynnym Las Vegas.

***

Crescent Bay lepszy niż się spodziewano

Oculus Rift Crescent Bay

Oculus VR bardzo poważnie potraktował tegoroczną edycję targów wystawiając jedno z największych stoisk, na którym zaprezentowano możliwości najnowszego prototypu Crescent Bay. Opinie osób mających okazję uczestniczyć w pokazie nie pozostawiają złudzeń. Wydaje się, że nikt z testujących urządzenie nie miałby pretensji, gdyby CB został wypuszczony jako wersja konsumencka w obecnej formie. Ponadto firma ogłosiła powstanie nowej technologii dźwięku przestrzennego Head-Related Transfer Function (HRTF), której zadaniem będzie dostarczenie goglom realistycznego dźwięku 3D, reagującego na położenie głowy w wirtualnej przestrzeni.

Przeczytaj cały artykuł: Crescent Bay lepszy niż się spodziewano

Podczas czterodniowej imprezy szef Oculusa – Palmer Luckey – wziął udział w panelu dyskusyjnym, podczas którego omówił rolę technologii VR w szkolnictwie oraz korzyści jakie wirtualna edukacja może dostarczyć ludziom na całym świecie. Palmer przewiduje, że już w niedalekiej przyszłości gogle wirtualnej rzeczywistości będzie można kupić nawet za 30$ co pozwoli wprowadzić technologię VR do szkół na szeroką skalę.

Przeczytaj cały artykuł: Palmer Luckey: W niedalekiej przyszłości gogle VR będą „tanie jak barszcz”

***

OSVR – Open Source Virtual Reality

Innym ważnym wydarzeniem CES 2015 było ogłoszenie przez firmy Razer i Sensics powstania nowego unikalnego ekosystemu będącego efektem współpracy wielu firm z branży VR i nie tylko, m.in. Leap Motion, Virtuix, Sixense, Bosch, Gearbox Software, Techland, PrioVR, TrinityVR i wielu innych. Inicjatywa OSVR (Open Source Virtual Reality) jest projektem mającym na celu przyśpieszenie rozwoju technologi wirtualnej rzeczywistości oraz wyznaczenie standardów dla urządzeń i akcesoriów VR. Projekt obejmuje zarówno oprogramowanie jak i wirtualne gogle, które mają pojawić się na rynku w połowie roku. Pomysł poparł nawet sam Palmer Luckey, który jest dużym zwolennikiem idei open source, jednak w chwili obecnej nie wiadomo czy Oculus VR przyłączy się do projektu.

Przeczytaj cały artykuł: Razer zapowiada gogle OSVR (Open Source Virtual Reality)

***

Nowy design bieżni Virtuix Omni

Zgodnie z zapowiedziami firma Virtuix zaprezentowała na targach CES 2015 finalny design wielokierunkowej bieżni VR Omni, która już wkrótce trafi do publicznej sprzedaży. Nowością są dodatkowe czujniki montowane na butach, których zadaniem będzie śledzenie położenia stóp w przestrzeni. Ujawniono również nowe informacje odnośnie ceny i daty wysyłki urządzeń do konsumentów.

Przeczytaj cały artykuł: Zaprezentowano ostateczną wersję bieżni Virtuix Omni

***

Avegant Glyph zadebiutuje jesienią 2015

Avegant Glyph

Firma Avegant zaprezentowała na targach ostateczny model swoich gogli VR Glyph, których premiera odbędzie się jesienią 2015. To co wyróżnia Avegant Glyph od innych jest ich wygląd przypominający wysokiej klasy słuchawki. W rzeczywistości są to gogle określane mianem osobistego mobilnego systemu kina domowego, który można zabrać wszędzie i wykorzystać na przykład na przystanku czekając na autobus lub podczas podróży. Zasada działania Glyph oparta została na wykorzystaniu 2 milionów mikroluster wyświetlających obraz bezpośrednio przed oczami użytkownika.

Przeczytaj cały artykuł: Avegant Glyph zadebiutuje jesienią 2015

 ***

3DHead

3dhead

Swoistą ciekawostką był wirtualny hełm 3DHead (zdjęcie powyżej), który reklamowany hasłem „Oculus Killer” okazał się marketingową zagrywką i zebrał recenzje najgorsze z możliwych. Urządzenie okazało się wielkim niewygodnym kaskiem z małym polem widzenia, niemającym zbyt wiele wspólnego z topowymi rozwiązaniami Virtual Reality.

***

Swoje produkty zaprezentowały także inne firmy z branży VR/AR m.in. Vuzix (projekt w stylu Google Glass), Technical Illusions (okulary AR CastAR), Pinć VR (obudowa zmieniająca iPhone 6 w okulary VR), ImmersiON-Vrelia (adapter VR dla smartfonów),  Seebright (okulary AR), FOVE (projekt gogli VR wykorzystujący technologię śledzenia wzroku), Leap Motion (kontroler gestów), Sulon oraz Vrvana.