Tydzień temu w San Francisco zakończyła się Game Developers Conference 2015, coroczna popularna impreza producentów gier komputerowych. Tegoroczna konferencja w sporej części poświęcona została technologiom wirtualnej rzeczywistości. Swoje produkty zaprezentowały m.in. Oculus VR (Oculus Rift), Samsung (Gear VR), Sony (Project Morpheus), Valve (HTC Vive) oraz AMD. Zapraszamy na podsumowanie wydarzeń GDC 2015 z branży Virtual Reality.

***

Valve „SteamVR”

HTC Vive

Pierwsze miejsce w kategorii „Zainteresowanie medialne” przypadło twórcom mitycznego FPS-a Half-Life 3, który nota bene znowu nie został zapowiedziany. Oprócz własnego komputera (Steam Machines), systemu operacyjnego (SteamOS), platformy gier (Steam), silnika graficznego (Source) oraz kontrolera (Steam Controller), firma Valve już niedługo posiadać będzie także własne gogle wirtualnej rzeczywistości. Urządzenie o nazwie HTC Vive zostało zaprezentowane po raz pierwszy kilka dni wcześniej podczas Mobile World Conference w Barcelonie, jednak to na GDC poznaliśmy najwięcej szczegółów dotyczących ekosystemu SteamVR. Posiadając tak ogromną kolekcję technologii sprzętowo-softwarowych, Valve może w końcu oddać się pracom nad HL3, tym bardziej, że do premiery konsumenckiej wersji HTC RE Vive pozostało jedynie 9 miesięcy.

Przeczytaj cały artykuł: Valve „Steam VR” to nie tylko gogle HTC RE Vive

***

Project Morpheus z przybliżoną datą premiery

Project Morpheus2

Firma Sony wykorzystała tegoroczną imprezę do przedstawienia postępów jakie uczyniła z Morfeuszem – goglami VR tworzonymi dla konsoli Playstation 4 – na przestrzeni ostatniego roku. Oprócz uaktualnionych parametrów technicznych poznaliśmy również przybliżoną datę premiery, którą ustalono na pierwszą połowę 2016 roku. Dowiedzieliśmy się także, że więcej szczegółów otrzymamy w czerwcu podczas targów E3.

Przeczytaj cały artykuł: Premiera Project Morpheus wiosną 2016

***

Oculus VR na GDC 2015

oculus vr

Osoby wyczekujące wielkich zapowiedzi ze strony Oculus VR mogą poczuć się zawiedzone. Firma postanowiła wykorzystać konferencję do promocji swojego produktu nr 2 jakim są mobilne gogle Gear VR, tworzone we współpracy z Samsungiem. Dyrektor technologiczny Oculusa – John Carmack – poprowadził sesję oryginalnie zatytułowaną “The Dawn of Mobile VR“, podczas której opowiedział historię narodzin i przyszłość jaka jego zdaniem roztacza się przed mobilnymi urządzeniami wirtualnej rzeczywistości. Podczas sesji dowiedzieliśmy się m.in., że premiera konsumenckiej wersji Gear VR nastąpi w następnym cyklu produkcyjnym Samsunga i według przypuszczeń pojawi się jeszcze pod koniec bieżącego roku.

Firma przygotowała również wiele prezentacji dla deweloperów dotyczących m.in. tworzenia gier z Oculus SDK oraz optymalizacji grafiki pod kątem technologii wirtualnej rzeczywistości. Ponadto, zwiedzający targi mieli okazję przetestować najnowszy prototyp Crescent Bay, na którym zaprezentowano kilka nowych dem technologicznych stworzonych specjalnie na niego. Producenci Oculusa wydają się nie przejmować rosnącą konkurencją i twierdzą, że zdrowa rywalizacja wyjdzie na dobre całej branży Virtual Reality. „Im więcej wielkich ludzi pracujących nad VR, tym lepiej dla wszystkich„, tak wydarzenia GDC skomentował Brendan Iribe – dyrektor generalny Oculus VR. My również się z nim zgadzamy.

Przeczytaj cały artykuł: Oculus VR na GDC 2015

***

OSVR Hacker Dev-Kit uaktualniony do HDK v1.1

OSVR dev kit2

Open Source Virtual Reality (OSVR) „Hacker Development Kit”, czyli inicjatywa gogli VR zbudowanych z podzespołów opartych na otwartej licencji doczekała się aktualizacji. Zaprezentowano HDK w wersji v1.1, która podnosi standard urządzenia do obecnych na rynku rozwiązań, dodając wiele usprawnień i nowych możliwości. Ponadto do projektu OSVR dołączyło kolejnych 12 firm związanych z branżami VR/AR i gier, m.in. twórcy takich tytułów jak Assassin’s Creed, Far Cry czy Watch Dogs – studio Ubisoft oraz Technical Illusions – firma stojąca za projektem okularów rozszerzonej rzeczywistości dla fanów planszówek CastAR.

Przeczytaj cały artykuł: OSVR Hacker Dev-Kit uaktualniony do HDK v1.1

***

AMD „Liquid VR”

AMD Liquid VR

Lekkim zaskoczeniem okazało się ogłoszenie przez jednego z największych na świecie producentów układów scalonych – firmę AMD – własnego VR Software Development Kit o nazwie „Liquid VR”. Celem przyświecającym powstaniu uniwersalnego SDK dla gogli wirtualnej rzeczywistości jest rozwój technologii Virtual Reality i wyeliminowanie wszelkich dolegliwości takich jak np. choroba lokomocyjna. Chcą to osiągnąć poprzez zapewnienie graczowi płynnej rozrywki, co wydaje się być dosłownym nawiązaniem do nazwy inicjatywy.

Przeczytaj cały artykuł: Liquid VR czyli pomysł AMD na wirtualną rzeczywistość

***

„Exclusivy” Microsoft HoloLens

microsoft-hololens6

Jak można było się spodziewać Microsoft nie ujawnił wielu szczegółów dotyczących holograficznych okularów AR HoloLens. Dowiedzieliśmy się jednak, że na urządzenie powstaje już kilka „exclusivów”. Zależne od Microsoftu studia nieprzerwanie pracują nad grami i aplikacjami, które trafią na nową platformę Microsoftu, a ich wysiłki zostaną zaprezentowane jeszcze w tym roku. Firma zachęca do współpracy także niezależne studia deweloperskie.

***

Transmogrified Reality

fot. uploadvr.com
fot. uploadvr.com

Noah Falstein – główny projektant gier Google – poprowadził podczas GDC 2015 sesję zatytułowaną „Transmogrified Reality”, podczas której zaprezentował wizję „rzeczywistości przekształconej”. Noah opisuje technologię TR jako rezultat współpracy różnych aktualnie rozwijanych nowych technologii takich jak: Virtual Reality, Augmented Reality, headsetów VR/AR oraz szybkich procesorów. Postępy w tej dziedzinie zaprezentował na przykładzie Project Tango.

Przeczytaj cały artykuł: Google wprowadza nowy termin – Transmogrified Reality

***

Maska zapachowa FeelReal

FeelReal2

Jednym z nowych gadżetów zaprezentowanych podczas targów była maska zapachowa FeelReal. Urządzenie wyposażone w dmuchawę ciepłego i zimnego powietrza, rozpylacz zapachów, silnik wywołujący wibracje maski, mikrofon oraz potrafiące dodatkowo „ochlapać” użytkownika sztuczną mgiełką, spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników konferencji. Maska wprowadza do wirtualnego świata zapachy i warunki atmosferyczne, próbując w ten sposób oszukać kolejne nasze zmysły.

Przeczytaj cały artykuł: Maska zapachowa FeelReal

***

Nvidia „Titan VR” to tylko plotka.

Tuż przed targami zaczęło się robić głośno o firmie Nvidia, która według niepotwierdzonych informacji miała zaprezentować własne gogle wirtualnej rzeczywistości Titan VR. Nic takiego jednak nie miało miejsca. W zamian za to zaprezentowano nowe urządzenia z rodziny Nvidia Shield: m.in. dobrze zapowiadającą się konsolę do gier SHIELD oraz „najbardziej zaawansowany procesor graficzny na świecie” Titan X.

Przeczytaj cały artykuł: Gogle Nvidia „Titan VR” okazały się plotką

***

Humorystyczne podsumowanie GDC 2015

Brak znaczących zapowiedzi ze strony Oculus VR odbił się szerokim echem w społeczności Virtual Reality. Użytkownik reddita Damo3000 opublikował na YouTube dwie humorystyczne wstawki, podsumowujące w krzywym zwierciadle wydarzenia GDC 2015 w branży VR. Poniższe filmiki zrealizowane zostały w stylu klasycznych gier Punch-Out!! oraz Final Fantasy i w zabawny sposób obrazują „nokaut” zadany Oculusowi przez Valve i ich niespodziewaną zapowiedź gogli HTC Vive.

***

Test Sixense STEM System

Na zakończenie polecamy test bezprzewodowego kontrolera ruchowego Sixense STEM System, jaki przeprowadzili podczas GDC redaktorzy serwisu Tested.