fot. Konrad Ziaja

Hotel Loews oraz słynny Dolby Theatre w Hollywood, Kalifornia. Właśnie tam odbyła się druga coroczna konferencja twórców gogli Oculus Rift. Setki deweloperów, dziennikarzy i miłośników wirtualnej rzeczywistości spotkało się w tym miejscu, aby wymieniać doświadczenia i zobaczyć na własne oczy najnowsze technologie opracowywane przez firmę Oculus VR.

Zapraszamy na podsumowanie najważniejszych wydarzeń konferencji Oculus Connect 2.

Konsumencki Samsung Gear VR

Samsung Gear VR2

Najwięcej uwagi w trakcie OC2 poświęcono zapowiedzi konsumenckiej wersji mobilnych gogli Gear VR powstających we współpracy Oculusa i firmy Samsung. Sklepowa wersja urządzenia współpracować będzie z każdym smartfonem z serii Galaxy wypuszczonym przez Samsunga w 2015 roku, czyli Galaxy Note 5, S6 oraz S6 Edge i Edge+. Samo urządzenie jest o 22 procent lżejsze niż wcześniejsza konstrukcja. Konsumencki Samsung Gear VR zadebiutuje w USA 27 listopada. Niewiele później gogle pojawią się w sprzedaży w pozostałych częściach świata. Urządzenie w porównaniu z poprzednią wersją (Innovator Edition) sprzedawane będzie w cenie 99$, czyli o połowę taniej.

Przy okazji ujawniono nowe gry i doświadczenia VR, które trafią na platformę Gear VR. Wśród nich znalazły się m.in. tytuły: Land’s End (UsTwo), Gunjack (CCP Games), Smash Hit (Mediocre), Deer Hunter VR (Glu Mobile), Into the Dead (Pik Pok), Jake and Tess’ Finding Monsters Adventure (Black River Studios), Twisted Realms (Aldin Dynamics), DRIFT (SharpSense), Atop The Wizard’s Tower, Colosse oraz OrchestraVR, których urywki możecie obejrzeć poniżej.

Przeczytaj cały artykuł: Samsung zapowiada konsumencki Gear VR z sugerowaną ceną 99$

Poinformowano również o pracach nad aplikacją dla Gear VR z klasycznymi automatami do gry – Oculus Arcade – pozwalającą zagrać w takie tytuły jak Pac-Man (1980), Gauntlet (1987) czy Sonic the Hedgehog (1991).

Oculus Arcade

Przeczytaj cały artykuł: W Gear VR powrócimy do klasyki gier. Zapowiedziano Oculus Arcade

Dodatkowo zapowiedziano nowych partnerów z branży rozrywkowej, którzy udostępnią swoje zasoby właścicielom mobilnych gogli. Będą to m.in. wytwórnie filmowe 20th Century Fox oraz Lionsgate, największa wypożyczalnia filmów DVD na świecie – Netflix, platforma streamingowa Twitch, a także Hulu, TiVo oraz Vimeo.

Przeczytaj cały artykuł: Oculus Video: Netflix, Twitch, 20th Century Fox i Lionsgate partnerami Gear VR

Minecraft dla Oculus Rift i Samsung Gear VR

Minecraft logo

Jedna z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie, otrzyma wsparcie dla gogli wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift oraz mobilnego headsetu Samsung Gear VR. O pracach nad portem Minecrafta poinformował sam Palmer Luckey podczas keynote przedstawicieli Oculus VR.

Przeczytaj cały artykuł: Minecraft ze wsparciem dla Oculus Rift i Samsung Gear VR

Oculus Rift

Oculus Rift CV1 4

Podczas konferencji poświęcono relatywnie mało czasu samym goglom Oculus Rift. Co prawda wszystko na temat parametrów technicznych i inne szczegóły ujawniono w czerwcu podczas targów E3, to jednak wciąż nie podano konkretnej daty premiery oraz ceny z jaką urządzenie pojawi się w sklepach.

Odnośnie tej drugiej kwestii wypowiedział się Nate Mitchell (VP of Product w Oculus VR), który ujawnił, że w trakcie premiery konsumenckiego zestawu Oculus Rift, czyli w pierwszym kwartale 2016 roku, za zestaw w skład którego wejdą gogle VR, sensor oraz kontroler Xbox One zapłacimy nie mniej niż 300 dolarów. Przy okazji Nate wyjaśnił dlaczego jego firma nie uruchomiła jeszcze możliwości składania zamówień przedpremierowych. Według niego niema większych powodów, aby pobierać pieniądze od przyszłych konsumentów, gdy do premiery urządzenia pozostało jeszcze tak wiele czasu.

Przeczytaj cały artykuł: Cena Oculus Rift wyniesie co najmniej 300$

Oprócz tego, opublikowano nowy materiał przedstawiający urywki nowych gier zmierzających na tę platformę. Wśród nich znalazły się AirMech VR, EVE: Valkyrie, Edge of Nowhere, Herobound: Spirit Champion, Chronos, Esper, VR Sports: Challenge oraz Damaged Core.

Nate Mitchell ujawnił, że na dzień dzisiejszy powstają setki gier i aplikacji na Rifta, a w samym Oculus Developer Center zarejestrowało się już ponad 200 tysięcy twórców oprogramowania wirtualnej rzeczywistości.

Oculus Ready

Oculus VR ogłosił nowy program dla producentów sprzętu komputerowego, dzięki któremu osoby zainteresowane komfortowym korzystaniem z dobrodziejstw wirtualnej rzeczywistości będą mogły zakupić komputery spełniające rekomendowane wymagania stawiane przez Oculus Rift za nie więcej niż 1000 dolarów.

Oculus Ready

Twórcy Rifta dotychczas podpisali umowy partnerskie z firmami Nvidia, ASUS, Alienware, Dell, Intel oraz AMD, które wypuszczą do sprzedaży komputery z logo Oculus Ready. Kupując zestaw któregoś z rekomendowanych producentów otrzymamy gwarancję wydajności i komfortu pracy z urządzeniem, które jak powszechnie wiadomo jest szczególnie wrażliwe na braki mocy obliczeniowej. „Naszym celem jest to, aby wszystko po prostu działało” – powiedział Mitchell.

Przeczytaj cały artykuł: Komputery z logo ‚Oculus Ready’ za mniej niż 1000$

Kilka dni wcześniej firma Nvidia zapowiedziała laptopy wyposażone w jedną z najmocniejszych obecnie kart graficznych GeForce GTX 980, które również spełnią wymagania stawiane przez Oculusa.

Przeczytaj cały artykuł: Laptopy z kartą GeForce GTX 980 najlepszą mobilną opcją pod Oculusa

Kontroler VR Oculus Touch

Oculus Touch Oculus Rift

Dużo miejsca podczas tegorocznej edycji poświęcono kontrolerowi dla wirtualnej rzeczywistości – Oculus Touch. Urządzenie, które zadebiutuje kwartał później niż konsumencka wersja gogli Oculus Rift, po raz pierwszy otrzymało listę gier, mających pojawić się wraz z premierą kontrolera.

Przeczytaj cały artykuł: W co zagramy na Oculus Touch?

Dodatkowo uczestnicy konferencji, mieli okazję przetestować dwa dema technologiczne, stworzone w celu prezentacji możliwości Oculus Touch. Pierwsze z nich, zbierające najlepsze recenzje doświadczenie VR Bullet Train, pozwala wcielić się rolę agenta wysłanego do akcji na futurystycznym dworcu kolejowym. Gra posiada wiele interesujących rozwiązań takich jak możliwość zwalniania czasu oraz łapania nadlatujących pocisków i odrzucania ich w kierunku przeciwników, a także system teleportacji.

Przeczytaj cały artykuł: Bullet Train przykładem wykorzystania kontrolerów Oculus Touch

Innym demem, które można było sprawdzić podczas OC2 był Toybox umożliwiający wykonywanie różnych aktywności takich jak budowanie z klocków, strzelanie z procy czy grę w tenisa stołowego.

Oculus Medium

W trakcie konferencji zaprezentowano również aplikację VR Oculus Medium – narzędzie rzeźbiarsko-malarskie ze wsparciem kontrolera Oculus Touch. Co ciekawe aplikacja malarska zaprojektowana została również dla trybu multiplayer. Uczestnicy OC2 mogli ją przetestować w parach podczas konferencji dzieląc między sobą wspólną przestrzeń roboczą. Najciekawsze prace powstałe w trakcie imprezy zebraliśmy w jednym miejscu i można obejrzeć je tutaj.

Przeczytaj cały artykuł: Zapowiedziano Oculus Medium

Oculus Platform

Trochę w cieniu głównych zapowiedzi pojawiła się jeszcze jedna usługa ogłoszona przez twórców Oculusa. Oculus Platform będzie czymś w rodzaju interfejsu podobnego do tych znanych ze współczesnych konsol (Xbox Live, PlayStation Network) i zaoferuje funkcje społecznościowe, usługę gier i aplikacji VR oraz handlową. Każdy użytkownik platformy otrzyma unikalny ‚Oculus ID’ oraz awatar.

Oculus Store

Właściciele gogli będą mogli korzystać z tych opcji, aby spersonalizować swoje konta, a deweloperzy będą w stanie zmienić informacje w swoich grach. Ponadto w serwisie znajdą się tzw. „pokoje”, w których gracze będą mogli spotkać się przed rozpoczęciem gry w trybie multiplayer oraz usługi sieciowe „peer-to-peer” kojarzące graczy. Nie zabraknie również znanego z innych platform systemu osiągnięć, listy przyjaciół oraz zapisu w chmurze.

Przeczytaj cały artykuł: Poznaliśmy szczegóły nt. Oculus Platform

Facebook zwiększa wydatki na VR

Mike Schroepfer (Dyrektor ds. Technicznych w Facebooku) podczas konferencji OC2 choć nie podał konkretnych kosztów, to zdradził dziennikarzowi Financial Times, że jego firma inwestuje w wirtualną rzeczywistość z roku na rok coraz więcej. Według niego Facebook ma wieloletni plan działania, w dość długim przedziale czasowym.

Przeczytaj cały artykuł: Facebook znacząco zwiększa wydatki na wirtualną rzeczywistość

Keynote przedstawicieli Oculus VR

Oculus Connect 2 Dolby Theatre
Brendan Iribe (Oculus VR CEO) podczas keynote na OC2 w Dolby Theater, Hollywood.

Retransmisję głównego punktu imprezy, czyli keynote przedstawicieli Oculus VR, można obejrzeć w tym miejscu.

fot. Konrad Ziaja
John Carmack na Oculus Connect 2 (fot. Konrad Ziaja)