Polski VR debiutuje na prestiżowym festiwalu Ars Electronica
Polskie doświadczenie VR debiutuje na międzynarodowym festiwalu sztuki Ars Electronica w Linz (Austria). To unikatowy i prestiżowy festiwal, który skupia się nie tylko na sztuce współczesnej, ale też technologii i jej roli w społeczeństwie. Pokazywane na nim prace często wyznaczają trendy w sztuce, nauce i pop-kulturze wykorzystując do tego nowe technologie.
Praca wielokrotnie nagradzanego polskiego studia MELT pt. ORGANIC SPACESHIP ‘ONE’ (reż. Kamila Staszczyszyn i Kuba Matyka) została wybrana przez kuratorów festiwalu jako przykład innowacji i jedna z najlepszych prac tego roku w kategorii ‘Computer Animation / Film / VFX’. Warto zaznaczyć, że wśród czterech zaprezentowanych w tej kategorii projektów znalazło się także eksperymentalne doświadczenie wirtualnej izolatki wyprodukowane dla The Guardian przez studio The Mill.
ORGANIC SPACESHIP ‘ONE’ przenosi nas do wnętrza żywego statku kosmicznego, gdzie powolna eksploracja bezkresnych przestrzeni nieziemskiej architektury jest nieporównywalna do niczego, co możemy doświadczyć w prawdziwym świecie. Podczas naszej podróży, zauważamy, że mijane struktury żyją i rozwijają się – stając się coraz bardziej złożone im bliżej nich się znajdujemy. Są praktycznie nieskończone – ograniczone tylko mocą obliczeniową i uchwytną rozdzielczością obrazów naszych czasów.
Projekt można było oglądać przez cały weekend, a raczej ‘doświadczać’, bo ‘doświadczenie VR’ to nowa forma narracji, która umożliwia odbiorcy przeżycie czegoś niecodziennego, lub nawet niemożliwego, w goglach wirtualnej rzeczywistości. Jak mówią twórcy: „W całym doświadczeniu chodzi o doznanie ogromu i szczegółowości wykreowanej przestrzeni. O spokojną eksplorację i poczucie obecności, które jest możliwe tylko w wirtualnej rzeczywistości.”
Za muzykę w doświadczeniu odpowiada zdobywca wielu nagród i nominowany do Fryderyka duet RYSY, którego muzyka łączy ambitne, elektroniczne brzemienia z popową przebojowością przyciągającą na koncerty tłumy.