Chernobyl VR Project – tak nazywa się inicjatywa mająca na celu przeniesienie miejsca katastrofy elektrowni jądrowej w Czarnobylu i pobliskiego miasta Prypeć do wirtualnej rzeczywistości. Projekt powstanie przy użyciu nowatorskiej technologii Reality 51, za którą odpowiada powstały w tym roku nowy zespół polskiego studia The Farm 51. Deweloper znany m.in. z gry Painkiller Hell & Damnation czy tworzonej właśnie pierwszoosobowej strzelanki Get Even postanowił wkroczyć do coraz prężniej rozwijającego się świata Virtual Reality.

Reality 51 to połączenie wielu nowych technologi takich jak wirtualna rzeczywistość, skanowanie 3D, czy drony. Celem nowego zespołu gliwickiego studia, będą projekty związane z jak najdokładniejszym odwzorowywaniem rzeczywistości i niekoniecznie będą to gry. Przykładem może być właśnie Chernobyl VR Project, który zakłada zeskanowanie niektórych miejsc w okolicy reaktora i w Prypeci. Zebrane materiały pozwolą na stworzenie około dwugodzinnego fabularyzowanego filmu dokumentalnego z elementami interaktywnymi. Przy okazji będzie to również archiwalna kopia istniejącego w momencie skanowania miejsca, co jest o tyle ważne, iż z powodów bezpieczeństwa strefa ta ma wkrótce zostać zamknięta dla turystów. O tym, że ekipa planuje potraktować przedsięwzięcie poważnie może świadczyć kwota 2,5 miliona złotych, które firma przeznaczy na realizację projektu.

To nie pierwsze starcie polskiego studia z wirtualną rzeczywistością. Kilka dni temu Reality 51 mogliśmy spotkać w Poznaniu na targach Motor Show 2015, gdzie zaprezentowali aplikację dla pierwszego polskiego supersamochodu Arrinery, umożliwiającą pomalowanie pojazdu i obejrzenie go poprzez gogle VR, a nawet przejażdżkę po wirtualnym torze. Firma swoich sił próbowała także w tworzeniu aplikacji dla wojska, tworząc dla Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” aplikację Cave 3D będącą symulatorem obsługi urządzeń wojskowych takich jak np. czołgi. Inne obszary działalności związanej z technologiami VR to także medycyna (aplikacje dedykowane rehabilitacji realizowane we współpracy z Wydziałem Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej) oraz skanowanie twarzy 3D, umożliwiające stworzenie wirtualnych awatarów potrafiących oddawać żywe emocje, będących identycznymi odpowiednikami prawdziwych osób.

Aplikacja roboczo nazwana Chernobyl VR Project powinna pojawić się 26 kwietnia 2016 roku, czyli w 30. rocznicę katastrofy. Na razie wiadomo, że będzie można ją uruchomić na goglach Oculus Rift, Project Morpheus oraz Gear VR.