Firma Sony opublikowała nowy trailer przedstawiający cechy zaplanowanych na pierwszą połowę 2016 roku gogli wirtualnej rzeczywistości dla konsoli PlayStation 4 – PlayStation VR. Mimo, iż wciąż nie znamy ostatecznej ceny PSVR, dowiedzieliśmy się, że podobnie jak w przypadku PS4, firma nie zamierza zarabiać na sprzedaży urządzenia.

Nowy trailer w zasadzie ogranicza się do zmiany nazwy headsetu. Jeszcze w marcu tego roku podczas GDC 2015 firma Sony ogłaszała parametry i przybliżoną datę premiery urządzenia o nazwie Project Morpheus. Pół roku później poinformowano, że Project Morpheus przechodzi do historii, a gogle od teraz nazywać się będą po prostu PlayStation VR. Co jest nieco niepokojące, od czasu GDC nie zmieniły się parametry urządzenia.

Najnowszy trailer PlayStation VR potwierdza znane wcześniej szczegóły. PS VR wyposażono w 5,7-calowy wyświetlacz OLED o rozdzielczości 1920xRGBx1080 (960xRGBx1080 dla każdego oka). Nie zmieniła się również częstotliwość odświeżania, która wynosi 120 Hz oraz czas reakcji na poziomie poniżej 18 ms. FOV (field of view), czyli pole widzenia wynosi 100 stopni. Twórcy obiecują technologię 3D audio, wbudowany akcelerometr i żyroskop, a także złącze słuchawkowe, wejście na mikrofon, USB oraz HDMI. Jest również to co wydaje się być koniecznością tj. podgląd widoku z gogli na telewizorze.

Wygląda więc na to, że wersja, którą mieliśmy okazję testować dwa tygodnie temu podczas Warsaw Games Week (zobacz nasze wrażenia), będzie ostateczną. Wszystko wskazuje, że urządzenie będzie pod względem jakości generowanej rzeczywistości wirtualnej czymś pomiędzy drugą deweloperską wersją Oculus Rift (DK2) a wersją sklepową.

Co ciekawe trailer PS VR nie mówi o jeszcze jednej rzeczy, którą prawdopodobnie przyjdzie nam podpiąć zanim uruchomimy jakąkolwiek grę Virtual Reality. Mowa o specjalnej przystawce, która pomoże rozwiązać problem niedostatecznej mocy obliczeniowej konsoli PlayStation 4. Rewelację tę potwierdził niedawno podczas konferencji Unite 2015 Ram Madhavan z Sony. Przystawką nazwana przez firmę Processing Unit wspomoże pracę konsoli zapewniając dodatkową zasoby mocy przydatne w generowaniu wyższej jakości efektów wizualnych.

Inną interesującą, choć dla niektórych zapewne oczywistą kwestią, jest informacja o tym, iż Sony nie zamierza zarabiać na sprzedaży gogli PlayStation VR. Podobnie jak w przypadku konsoli, firma nastawia się na zyski z gier, a także na większe zainteresowanie konsolą, która wzbogaci się o niedostępne w konkurencyjnych konsolach możliwości.

Project Morpheus

Shuhei Yoshida, szef Sony Computer Entertainment powiedział serwisowi Digital Spy, że ustalając cenę gogli PSVR firma nie myśli o ich sprzedaży, a bardziej o tym by osiągnąć jak największą bazę użytkowników i sprzedawać dedykowane im oprogramowanie.

Jeżeli zaś chodzi o gry to nie powinniśmy się z tego powodu martwić. Z dnia na dzień oferta Sony się rozszerza. Wystarczy choćby wspomnieć o tworzonej przez studio Crytek grze Robinson: The Journey, która będzie exclusivem PlayStation VR. Na platformie pojawią się także dedykowane tryby VR dla takich hitów jak Gran Turismo, DriveClub czy Tekken, a także wieloosobowa strzelanka RIGS pozwalająca na pojedynki 3 vs 3 sportowymi robotami-mechami, w ramach ligi MCL (Mechanized Combat League), której rozgrywki odbywać się będą na specjalnych futurystycznych arenach. Warto wspomnieć również o koreańskim horrorze VR White Day, thrillerze Dead Secret czy symulatorze kosmicznego myśliwca EVE: Valkyrie, a także wielu innych, o których szerzej pisaliśmy tutaj.

Shuhei Yoshida ujawnił w trakcie niedawnej konferencji Paris Games Week, że obecnie nad grami dla PlayStation VR pracuje ponad 200 deweloperów.

Wciąż nie znamy dokładnej daty premiery (pierwsza połowa 2016) oraz ceny PlayStation VR. We wcześniej wspomnianym wywiadzie Yoshida powiedział, że ani ostateczna cena PSVR, ani konkretny termin debiutu gogli nie zostały jeszcze ustalone. Teraz, gdy wiemy o dodatkowej przystawce bardziej prawdopodobne wydają się ostatnie doniesienia mówiące o tym, że gogle będą sprzedawane w cenie nowej konsoli.

Obecnie firma skupia się na opracowywaniu solidnego oprogramowania dla całego systemu PSVR oraz nad pakietem narzędzi dla deweloperów (SDK). Główne prace nad sprzętem zostały już praktycznie zakończone. Kolejne szczegóły oraz gry dla PlayStation VR zostaną ujawnione prawdopodobnie w dniach 5-6 grudnia w San Francisco, gdzie odbędzie się organizowana przez Sony kolejna edycja imprezy PlayStation Experience.

Zobacz także: Testowaliśmy PlayStation VR
Test PlayStation VR