Różnego rodzaju symulatory, survival-horrory czy gry z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP) to gatunki, po które najchętniej sięgają deweloperzy tworzący produkcje dedykowane wirtualnej rzeczywistości. Powodem takiego stanu rzeczy są uwarunkowania, które sprawiają, że tego typu gry są w stanie najlepiej wykorzystać potencjał gogli VR i pozwalają osiągnąć wysoki stopień immersji, czyli obecności w wirtualnym świecie. Podczas tegorocznej edycji Global Game Jam powstał interesujący projekt gry strategicznej czasu rzeczywistego (RTS) o nazwie HoloCommander.

Global Game Jam jest to cykl imprez odbywających się w ponad 70 krajach na całym świecie. Zadaniem programistów biorących udział w konkursie jest stworzenie od podstaw gry, w czasie zaledwie 48 godzin. RTS jest efektem prac francuskiej firmy MiddleVR, koncentrującej swoją działalność na rozwoju rozwiązań dla wirtualnej rzeczywistości. HoloCommander to gra wieloosobowa łącząca możliwości zarówno rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality) oraz wirtualnej rzeczywistości i według jej twórców jest w stanie pracować teoretycznie na wszystkich obecnie znanych urządzeniach VR/AR takich jak Oculus Rift, Project Morpheus, Samsung Gear VR, a być może nawet na Microsoft HoloLens.

Pole bitwy ukazane zostało z perspektywy nad blatem, na którym porozmieszczane zostały obiekty 3D reprezentujące jednostki wojskowe. Sterowanie odbywa się dzięki kontrolerowi Razer Hydra poprzez naturalne gesty wykonywane za jego pomocą. W trybie multiplayer HoloCommander wspiera rozgrywkę dla dwóch osób, umożliwiając wzajemną obserwację działań przeciwnika.

HoloCommander nie jest obecnie dostępny do pobrania, jednak firma rozważa w przyszłości wypuszczenie grywalnego dema. Osobiście mamy nadzieję, że trochę zapomniany ostatnimi czasy gatunek RTS, dzięki technologiom AR/VR otrzyma nowe życie i w niedalekiej przyszłości będziemy mogli zagrać w podobne gry jak StarCraft, Command & Conquer: Red Alert czy Warcraft z zupełnie nowej perspektywy, mając świadomość fizycznej obecności na polu bitwy.