Jeszcze rok poczekamy na konsumencką wersję gogli VR dla Playstation 4. W San Francisco zakończyła się właśnie prezentacja postępów jakie firma Sony dokonała w ciągu ostatnich 12 miesięcy w związku z headsetem Project Morpheus. Oprócz przybliżonej daty premiery, którą zaplanowano na drugi kwartał 2016 roku, poznaliśmy także wiele szczegółów dotyczących specyfikacji nowego prototypu Morfeusza.

Niespełna rok temu podczas Game Developers Conference 2014, firma Sony ogłosiła światu swój projekt gogli wirtualnej rzeczywistości dla konsoli PS4. Ówczesną wersję wyposażono w 5-calowy ekran LCD oraz czujniki komunikujące się z kamerą PlayStation i wyświetlała obraz w rozdzielczości 1920×1080 z 90-stopniowym kątem pola widzenia. Zapowiedziane zmiany zwiastują duży krok naprzód.

Urządzenie zaprezentowane podczas GDC 2015 zbudowano w oparciu o 5,7-calowy wyświetlacz OLED 120Hz o rozdzielczości 1920 x RGB x 1080. Poprawie uległ kąt pola widzenia (FOV), który wynosi obecnie 100º. Twórcy Morfeusza zachęcają deweloperów do tworzenia gier w 120 klatkach na sekundę. Dla tych, którzy cenią wysoką jakość grafiki przewidziano opcję renderowania gry w 60 FPS, która ostatecznie zostanie wyświetlona w 120 FPS. Sony zapewnia, że opóźnienia w wyświetlanym obrazie nie przekraczają 18ms, co by oznaczało zmniejszenie ich o połowę w porównaniu do zeszłorocznej wersji.

Project Morpheus2

„Wszystkie techniczne detale, które uzyskaliśmy w nowym prototypie sprawiają, że jesteśmy krok bliżej do zrealizowania naszej wizji stworzenia niesamowitych doświadczeń VR na PS4 i ostatecznie dostarczenia graczom prawdziwego odczucia obecności w wirtualnym świecie” – powiedział Shuhei Yoshida, szef Sony Computer Entertainment i zarazem gospodarz prezentacji. „Wierzymy, że będąca blisko ukończenia technologia Morfeusza w połączeniu z mocą PS4 dostarczy projektantom gier wzorzec i skłoni ich do pracy nad wirtualną rzeczywistością”.

Project Morpheus4

Ponadto, dzięki zastosowaniu technologii „Low-persistence” wyeliminowano wrażenie rozmycia obrazu (motion blur), który dawał się we znaki podczas szybszego poruszania głową. Minimalnej zmianie uległ design Morfeusza, stając się dzięki temu bardziej przyjazny użytkownikowi. Zastosowano tu ciekawą funkcjonalność pozwalającą na wysunięcie ekranu bez zdejmowania gogli, dzięki czemu błyskawicznie będziemy mogli powrócić do prawdziwego świata. Na zakończenie prezentacji obiecano, że nowe szczegóły poznamy w czerwcu podczas targów E3.

Bądźcie z nami. Śledzimy wydarzenia z branży Virtual Reality dobiegające z GDC 2015. Zapraszamy do subskrypcji naszych profili na Facebooku oraz Twitterze gdzie znajdziecie najświeższe wieści ze świata VR.