Zapraszamy na podsumowanie najciekawszych wydarzeń ze świata wirtualnej rzeczywistości, które miały miejsce w ubiegłym tygodniu. W dzisiejszym „Przeglądzie” przeczytacie m.in. o australijskim centrum gier VR oraz projekcie SpaceVR, który pozwoli posiadaczom gogli obejrzeć ziemie z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej…

***

W Australii powstało centrum gier VR

Melbourne, Australia. W magazynie o powierzchni około 400 metrów kwadratowych powstało interesujące centrum gier wirtualnej rzeczywistości o nazwie „Zero Latency”. Wyposażony w 129 kamer PlayStation Eye obiekt posiada podłogę pokrytą wzorem białej siatki i pozwala na wieloosobowe sesje dla sześciu graczy. Ci, wyposażeni w plecak z komputerem Alienware Alpha PC i gogle wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift DK2 mogą dosłownie wejść do świata gry i poruszać się po środowisku 3D w sposób zupełnie naturalny.

Właściciel centrum – Scott Vandonkelaar – na pomył stworzenia Zero Latency wpadł jeszcze przed słynną Kickstarterową kampanią Oculusa, jednak dopiero po trzech latach zdołał wprowadzić go w życie. Niedawno na łamach vrH pisaliśmy o podobnym projekcie – The Void. Jego twórcy planują w ciągu 5 lat otworzyć 230 parków rozrywki VR na całym świecie.

***

VirWind bez finansowania

Porażką zakończyła się zbiórka funduszy na VirWind – urządzenie generujące przepływ powietrza wokół użytkownika gogli VR. Szwedzki start-up stojący za ideą VirWind planował wykorzystywać akcesorium do symulacji pogody, wybuchów, uczucia spadania i innych efektów, które miałyby być odczuwane podczas grania i oglądania filmów w wirtualnej rzeczywistości.

Prototyp VirWind składa się z czterech 1,8-metrowych słupków przypominających kolumny głośnikowe, które rozmieszczone wokół osoby przebywającej w VR wytwarzają strumienie powietrza symulujące warunki atmosferyczne, odpowiadające tym aktualnie wyświetlanym na goglach. Obecnie nie wiadomo czy Kickstarterowa porażka wpłynie na dalsze prace zespołu. Wydaje się, że na tego typu akcesoria jest po prostu jeszcze trochę za wcześnie, aczkolwiek sam pomysł nie wygląda najgorzej. W ubiegłym roku niepowodzeniem zakończyła się zbiórka podobnego projektu – wentylatora VR.

***

SpaceVR na Kickstarterze

SpaceVR

Na początku roku pisaliśmy o interesującym projekcie SpaceVR, który ma umożliwić użytkownikom gogli VR poczuć się jak astronauta i obejrzeć ziemie z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). SpaceVR właśnie trafił na Kickstartera i planuje uzyskać tam 500 tysięcy dolarów. Cel ambitny, podobnie jak praca, którą muszą wykonać.

Autorzy planują wysłać w kosmos własnej konstrukcji kamerę 360º 3D Ultra HD (Overview One) i nakręcić jedyny w swoim rodzaju materiał ukazujący naszą planetę zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz stacji kosmicznej. Doświadczenie przeznaczone będzie na gogle Oculus Rift, Project Morpheus, Google Cardboard (lub podobne – iOS, Android), a także na tradycyjne monitory PC.

Myślą przewodnią projektu SpaceVR jest umożliwienie doświadczenia zagadkowego zjawiska „Overview Effect”, które do tej pory było zarezerwowane jedynie dla astronautów. Termin ten został pierwszy raz użyty w 1987 roku przez Frank’a White’a, który opisał fenomen jaki doświadczył m.in. astronauta Apollo 14, Edgar Mitchell. Człowiek zetknięty z majestatycznością wszechświata doznaje uczucia szczęścia na niewyobrażalną skalę wraz z pojawieniem się u niego świadomości, że „wszystko jest jednością”. Astronauci, którzy doświadczyli tego efektu twierdzą, że z tej perspektywy znikają granice państw, konflikty dzielące ludzi stają się mniej ważne, a człowiek zaczyna odczuwać potrzebę tworzenia społeczeństwa planetarnego, zjednoczonego w misji ochrony życia planety ziemi. Taka potrzeba staje się zarówno oczywista jak i konieczna.

SpaceVR planuje dalszy podbój kosmosu. W 2017 roku podobne zdjęcia mają zostać nakręcone na księżycu, w 2022 roku na asteroidzie, natomiast w 2026 roku na Marsie. W planach są również transmisje ‚na żywo’ z kosmosu bezpośrednio na gogle VR.

***

XING: The Land Beyond Trailer

W sieci pojawił się trailer przedstawiający środowisko zapowiadanej na gogle Oculus Rift pierwszoosobowej przygodówki XING: The Land Beyond. Charakteryzująca się wysokiej jakości oprawą graficzną produkcja powstaje w niezależnym studiu White Lotus Interactive i opowie historię niecodziennej wyprawy przez tajemniczą, tytułową krainę XING, podczas której czeka na nas wiele zagadek logicznych polegających na interakcji z otoczeniem.

Gra ma pojawić się wiosną przyszłego roku, w okolicach premiery konsumenckiego Oculusa.

***

Nowe filmy 360º

Jak co tydzień w sieci pojawiło się wiele nowych materiałów przygotowanych w 360-stopniach z myślą o posiadaczach gogli VR. Tym razem proponujemy Red Bull Air Race 2015 – wirtualny lot z Red Bullem przygotowany w celu promocji organizowanych przez firmę mistrzostw świata…

doświadczenie VR w świecie z gry Super Mario Bros…

oraz coś dla fanów Counter-Strike.

Aby uruchomić powyższe filmy na Oculusie należy skorzystać aplikacji Virtual Desktop wyświetlającej pulpit monitora w wirtualnej rzeczywistości (o tym jak tego dokonać przeczytacie TUTAJ) lub jednego z polecanych przez nas odtwarzaczy filmów VR 360º.

***

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o…

– twórcy Oculusa, który trafił na okładkę magazynu Time;
– nieoficjalnym debiucie konsumenckiego Oculus Rifta w Polsce;
– rękawicy VR – Manus;
sterownikach Nvidii dla Virtual Reality;
apelu Johna Carmacka do potencjalnych nabywców Gear VR;
– nowym kanale ‘Gear Indie’ dla niezależnych twórców filmów 360º na Gear VR;
– a także podsumowaliśmy targi Gamescom 2015 w branży gier VR.