Niezwykle emocjonujący tydzień, w którym obyły się największe targi gier komputerowych E3 już za nami. Jeszcze dziś opublikujemy szczegółowe podsumowanie imprezy od strony zaprezentowanych gier i technologii VR, tymczasem teraz zapraszamy na podsumowanie pozostałych wydarzeń ze świata wirtualnej rzeczywistości. W dzisiejszym „Przeglądzie tygodnia” przeczytacie m.in. o prawdziwym parku rozrywki VR budowanym w Chinach, krakowskim spotkaniu miłośników Virtual Reality (KRK VR), a także testach twórców „Gwiezdnych wojen” z technologiami VR/AR…

***

KRK VR – pierwsze krakowskie spotkanie z wirtualną rzeczywistością

Już w najbliższy czwartek (25.06.2015) odbędzie się pierwsze krakowskie spotkanie z wirtualną rzeczywistością z cyklu KRK VR. Organizatorzy zapraszają wszystkich entuzjastów wirtualnej rzeczywistości 25.06 na godzinę 19:00 do Artefakt Cafe przy ul. Dajwór 3. Wstęp na imprezę jest bezpłatny.

KRK VR to wydarzenie organizowane przez EPIC VR – młodą krakowską firmę zajmującą się tworzeniem filmów oraz aplikacji dla świata wirtualnej rzeczywistości. EPIC VR jest przedsięwzięciem z pogranicza sztuki i nowoczesnej technologii. Na spotkaniu opowiedzą o technologiach VR, jej możliwościach i popularyzacji. Ponadto, każdy z uczestników KRK VR otrzyma możliwość przetestowania gogli Oculus Rift.

***

Star Wars VR

Studio Industrial Light & Magic Experience Lab (ILMxLAB), będące częścią Lucasfilm, pracuje nad oficjalną produkcją wykorzystującą markę Star Wars i wirtualną rzeczywistość. Grupa, która opowiada za efekty specjalnej w kultowych Gwiezdnych wojnach, opracowuje doświadczenia przeznaczone zarówno dla wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości i spróbuje przenieść słynne uniwersum na kolejny poziom interaktywnej rozrywki. Szczegóły pozostają nieznane jednak studio pochwaliło się krótkim filmem przedstawiającym migawki z prac nad nowymi technologiami.

***

Park rozrywki VR

W Chinach powstaje pierwszy na świecie park rozrywki VR. O tego typu obiektach pisaliśmy już na łamach vrHunters, jednak zawsze w kontekście aplikacji. Tym razem chodzi o prawdziwy kompleks budowli. Inwestycja powstaje za sprawą Landmark Entertainment Group, firmy znanej z tworzenia różnego rodzaju atrakcji dla parków tematycznych Universal Studios. Stworzą oni w ciągu trzech lat L.I.V.E. Centre (Landmark Interactive Virtual Experience) – interaktywne miejsce rozrywki, łączące elementy wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Dalsze plany firmy zakładają budowę 20-30 podobnych ośrodków na całym świecie.

***

CryEngine ze wsparciem Oculus Rift

Crytek wydaje najnowszą wersję własnego silnika: CRYENGINE 3.8.1, która od teraz wspiera także gogle Oculus Rift. Zarówno twórcy posiadający pełną licencję CryEngine oraz subskrybenci programu Engine-as-a-Service będą mieli jednakowy dostęp do zestawu narzędzi VR. Dodanie możliwości projektowania VR uzupełnia wsparcie technologii AMD LiquidVR, która czyni wirtualną rzeczywistość maksymalnie realistyczną i wygodną w obsłudze. Dalsze aktualizacje silnika przyniosą wsparcie dla kolejnych platform VR.

„Od momentu pierwszej prezentacji VR otrzymaliśmy niesamowity odzew ze strony twórców, którzy chcieliby użyć CryEngine w swoich wirtualnych projektach. Nasze doświadczenie w stereoskopowym 3D, połączone z możliwościami renderowania oraz możliwością kreowania obrazów w wysokiej rozdzielczości i częstotliwości powodują, że CryEngine oferuje stopień wizualnej dokładności, który wielu ludzi uważa za podstawę niesamowitego doświadczenia wirtualnej rzeczywistości. Nie możemy doczekać się, aż zaczną pojawiać się projekty innych użytkowników CryEngine, którzy teraz mają narzędzia VR na wyciągnięcie ręki.” – przyznaje Frank Vitz, dyrektor kreatywny CryEngine.

W ubiegłym tygodniu podczas targów E3 Crytek zapowiedział swój pierwszy tytuł dedykowany wirtualnej rzeczywistości. Studio znane z takich hitów jak Crysis i Far Cry obecnie pracuje nad grą Robinson: The Journey, łączącą tematykę science-fiction z klimatami filmu Jurassic Park.

***

Trailer David Attenborough’s „First Life”

Pojawił się trailer doświadczenia VR „First Life”, za powstanie którego odpowiada Atlantic Productions oraz słynny brytyjski podróżnik Sir David Attenborough. Stworzona na gogle Samsung Gear VR aplikacja przeniesie zwiedzających londyńskie Muzeum Historii Naturalne 500 milionów lat wstecz – do okresu kambru – gdzie będą mogli spotkać się z pierwszymi mieszkańcami naszej planety.

Sir Michael Dixon – dyrektor Natural History Museum w Londynie – przyznał, iż jego instytucja zawsze poszukuje nowych sposobów na przedstawienie historii świata, a technologia wirtualnej rzeczywistości pozwoli przenieść się w miejsca do tej pory nieosiągalne, co w przyszłości może diametralnie zmienić sposób zwiedzania muzeów i prezentacji eksponatów.

***

Paranormal Activity VR

Powstaje gra VR oparta na popularnym amerykańskim horrorze Paranormal Activity. Produkcja tworzona przez studio VRWERX trafi w przyszłym roku na wszystkie największe platformy VR tj. Oculus Rift, HTC Vive oraz Project Morpheus, a być może również na urządzenia mobilne i na Xboxa. Szczegóły Paranormal Activity VR nie zostały jeszcze ujawnione.

***

Wystawa malarstwa VR

W San Francisco odbyła się pierwsza wystawa prac wykonanych w programie graficznym dla wirtualnej rzeczywistości Tilt Brush. Zaproszeni artyści wykonali swoje obrazy na żywo na scenie, używając do tego gogli HTC Vive. Poniżej można obejrzeć wideo z tego wydarzenia.

Aplikacja Tilt Brush jest dziełem studia Skillman & Hackett, które w kwietniu bieżącego roku zostało zakupione przez firmę Google. Oprogramowanie umożliwia intuicyjne tworzenie obrazów w przestrzeni 3D za pomocą gogli VR.

***

Nowości Oculus VR Share

oculus share beta pasek

Chibi Attack! – Klon popularnej gry Angry Birds, wykorzystujący widok zza pleców sterowanej postaci.

Sector 14

Chemistry Experiment VR – Laboratorium chemiczne. Część większego projektu kierowanego dla instytucji naukowych.

MEGAPOT – Le Voyage – Aplikacja, którą mogą przetestować klienci kilku francuskich kasyn. W oryginale doświadczenie odbywa się w specjalnej kabinie symulującej dodatkowo warunki atmosferyczne takie jak podmuchy powietrza i mgłę.

Combat Core – „Fighting Arena”

Virtual Hiperexperiencia Grandes Vinos – Rollercoaster zlokalizowany w hiszpańskiej winnicy.

Abot66 in space

The Sketchy FPS

***

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o…

– polskim start-upie RiftCat;
– prezentacji Minecrafta na okulary Microsoft Hololens;
‚Exclusivach’ Sony na gogle Project Morpheus;
– wejściu firmy Ubisoft na rynek gier VR;
– pierwszej grze VR studia Crytek – Robinson: The Journey;
tytułach startowych na Oculusa;
– polskich pielęgniarkach, które wykorzystały technologię VR w kampanii społecznej „Ostry dyżur”;
– nowej wersji gogli OSVR „Hacker Dev-kit”;
– współpracy Sony i Oculus VR oraz Valve i Microsoft;
– a także podsumowaliśmy pierwszy w Polsce festiwal wirtualnej rzeczywistości UNIT9 VR Challenge 2015.