Kolejny tydzień za nami. Zapraszamy na podsumowanie najważniejszych wiadomości z branży Virtual Reality.

***

Zaginięcie Ethana Cartera ze wsparciem Oculus Rift

The Vanishing of Ethan Carter, czyli gra polskiego studia The Astronauts, której premiera miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku, doczeka się wsparcia dla gogli Oculus Rift. Informację potwierdził współwłaściciel i dyrektor kreatywny firmy – Adrian Chmielarz. Obecnie powstaje remake gry, który tworzony jest na silniku Unreal Engine 4 i według Chmielarza wirtualna rzeczywistość jest jednym z powodów dla których postanowiono jeszcze raz wypuścić Zaginięcie Ethana Cartera. Głównym powodem jest jednak wydanie gry na nowej konsoli Playstation 4 dlatego też niewykluczone, że produkcja otrzyma również wsparcie dla Project Morpheus.

Obecnie istnieje możliwość uruchomienia gry przy pomocy sterownika vorpX.

***

AMD Fiji VR

Firma AMD pracuje nad wypuszczeniem nowych układów graficznych o nazwie kodowej Fiji, które mają być bezpośrednimi konkurentami kart NVIDIA GeForce GTX 980 oraz GeForce Titan. Jedną z nich będzie Fiji VR – karta dedykowana rozwiązaniom wirtualnej rzeczywistości. Nowe Radeony prawdopodobnie wykorzystają nową technologię Liquid VR, którą firma zaprezentowała na początku marca podczas Game Developers Conference. Więcej szczegółów na ten temat powinniśmy poznać w czerwcu.

***

Insidious 4D Experience

Wirtualna rzeczywistość coraz częściej wykorzystywana jest przez branżę filmową w celu promocji swoich najnowszych tytułów. W ubiegłym roku na taki krok zdecydowali się m.in. producenci Gry o Tron, X-Men: Przeszłość, która nadejdzie, Interstellar czy animacji Jak wytresować smoka 2. Na podobny pomysł wpadli twórcy filmu Insidious: Chapter 3 (polski tytuł „Naznaczony: rozdział 3”), którzy poszli jednak dalej i przygotowali doświadczenie 4D wykorzystujące oprócz gogli Oculus Rift także inne środki wywoływania strachu…

***

Przegląd prasy

„W 1992 roku nieistniejący już magazyn Computer Gaming World – wówczas gigant na rynku amerykańskim – ogłosił, że technologia virtual reality powinna stać się finansowo dostępna dla konsumenta masowego w ciągu kolejnych dwóch lat…”

O tym jak wirtualna rzeczywistość zmieni naszą rzeczywistość przeczytacie w artykule Artura Szatkowskiego na portalu nowymarketing.pl.

Zachęcamy również do obejrzenia interesującego wywiadu jaki udzielił Piotr Baczyński z firmy Immersion, o której pisaliśmy m.in. przy okazji pierwszej aplikacji VR dla branży turystycznej w Europie.

***

Reflections

Wkrótce pojawi się kolejna gra przygotowywana z myślą o goglach wirtualnej rzeczywistości. Mowa o Reflections, która jest produkcją dość nietypową i polega na eksploracji otoczenia i manipulowaniu obiektami w środowisku odzwierciedlającym realną fizykę. Każda interakcja nie tylko zmieni świat wokół bohatera ale również będzie mieć wpływ na dalsze losy fabuły. Premiera tej tajemniczej gry powinna mieć miejsce w przyszłym miesiącu lecz już teraz można składać pre-ordery, dzięki czemu możemy zaoszczędzić 33%. Reflections sprzedawane jest w cenie 14,99$ (9,99$ ze zniżką) i oprócz Oculus Rifta możliwe będzie do uruchomienia również na tradycyjnych monitorach. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie reflectionsgame.com.

***

Crystal Rift (Wczesny dostęp)

Na Steamie pojawiła się wczesna wersja Crystal Rift. Jest to pierwszoosobowa gra z gatunku „dungeon crawler” i stworzona została od początku z myślą o goglach Oculus Rift. W Crystal Rift oprócz eksploracji lochów, znajdziemy również ukryte pułapki, przeciwników oraz zagadki logiczne. Wczesna wersja zawiera jeden z trzech aktów, który według twórców z Psytec Games powinien nam wystarczyć na około dwie godziny rozgrywki. Do gry dołączony został również edytor poziomów, który w pełnej wersji (okolice października) pozwoli na dzielenie się efektami pracy z innymi graczami. Crystal Rift kupimy w tym miejscu w cenie 22,99 €.

***

360º Grand Canyon VR Documentary

Na Kickstarterze trwa zbiórka funduszy na 360-stopniowy film dokumentalny dla wirtualnej rzeczywistości przedstawiający Wielki Kanion Kolorado. Pomysł nakręcenia filmu pojawił się w związku z planowaną rozbudową infrastruktury turystycznej w bezpośredniej okolicy kanionu. Celem twórców dokumentu jest cyfrowe zachowanie oryginalnego wyglądu tego jedynego w swoim rodzaju pomnika natury.

***

Nowości Oculus VR Share

oculus share beta pasek

Emergency Water Landing VR – „Awaryjne lądowanie na wodzie” to projekt włoskiego Uniwersytetu w Udine tworzony w celu poprawy procedur bezpieczeństwa w lotnictwie i edukacji w zakresie bezpieczeństwa. Użytkownicy aplikacji będą świadkami awaryjnego wodowania samolotu, a ich zadaniem będzie postępowanie zgodnie z procedurami bezpieczeństwa i jak najszybsza ewakuacja.

Experience Being a Baby

***

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o…

– polskiej aplikacji, dzięki której odwiedzimy miejsce katastrofy w Czarnobylu;
zakupach w wirtualnej rzeczywistości;
– nowym Samsung Gear VR dla Galaxy S6 i S6 Edge;
– zapisach na deweloperską wersję HTC Re Vive;
– a także o GTA V Online na Oculus Rift.