Przegląd najważniejszych wydarzeń tygodnia w świecie Virtual Reality. W dzisiejszym odcinku przeczytacie m.in. o tym dlaczego informacja dotycząca katastrofy rakiety Falcon 9 znalazła się w nagłówkach ‚niusów’ poświęconych wirtualnej rzeczywistości, a także doświadczeniu VR, które powinno zainteresować graczy World of Tanks.

***

Hololens zniszczone podczas katastrofy rakiety Falcon 9

Niepowodzeniem zakończyła się próba wysłania kosmicznej kapsuły z zaopatrzeniem dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). O katastrofie wspominamy w związku z tym, że na pokładzie znajdowały się holograficzne okulary Microsoft Hololens. Urządzenie miało zostać dostarczone na pokład ISS wraz z oprogramowaniem Sidekick, które wysłano tam w celu pomocy astronautom w szkoleniach i zwiększeniu efektywności komunikacji pomiędzy załogą a centrum kontroli lotów NASA. Więcej na temat katastrofy znajdziecie na stronie tvnmeteo.tvn24.pl.

***

Reflections – Premiera gry VR

Na platformie Steam zadebiutowała kolejna gra tworzona od początku z myślą o wirtualnej rzeczywistości – Reflections. Jest to dość specyficzna produkcja, w której zabawa polega na eksploracji otoczenia i manipulowaniu obiektami w środowisku odzwierciedlającym realną fizykę. Autorzy starają się urozmaicić rozgrywkę przygotowując wiele aktywności takich jak np. możliwość zagrania w koszykówkę. Każda interakcja nie tylko zmieni świat wokół bohatera ale również będzie mieć wpływ na dalsze losy fabuły.

Reflections tworzone przez Broken Window Studios dostępne jest w sprzedaży w systemie wczesnego dostępu Steam Early Access i kosztuje obecnie 9,99€.

***

Terminator i Neymar w 360º

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o oficjalnym wsparciu YouTube dla kartonowych gogli Cardboard lub podobnych urządzeń wykorzystujących smartfony z systemem Android. Tymczasem w serwisie pojawiły się nowe 360-stopniowe filmy dedykowane wirtualnej rzeczywistości. Jednym z nich jest Terminator Genisys: The YouTube Chronicles – doświadczenie pozwalające wcielić się w postać głównego bohatera nadchodzącej do polskich kin, piątej części kultowego filmu.

Z kolei Nike opublikowało doświadczenie stworzone w celu promocji nowej marki obuwia Hypervenom II i pozwoli spojrzeć na świat oczami popularnego brazylijskiego piłkarza Neymara podczas efektownej akcji meczowej zakończonej zdobyciem bramki.

Choć YouTube nie wspiera na razie gogli Oculus Rift, posiadacze deweloperskich wersji urządzenia mogą obejrzeć powyższe materiały dzięki darmowemu programowi YTVR (YouTube VR 360 Degree Streaming Player for DK2).

***

World of Tanks VR Experience (Google Cardboard)

Studio Wargaming odpowiedzialne za popularną sieciową strzelankę z czołgami w roli głównej zapowiedziało doświadczenie VR oparte na marce World of Tanks. Seria „Virtually Inside the Tanks” powstaje przy współpracy z firmą Google oraz angielskim muzeum czołgów w Bovington i pozwala na wirtualną przejażdżkę kilkoma historycznymi modelami takimi jak: T-34-76, Type 59, Leopard 1, Chieftain czy M4 Sherman wykorzystanym w filmie Furia z 2014 roku. 360-stopniowe filmy zostały przygotowane dla gogli Cardboard, jednak mogą je obejrzeć również posiadacze przeglądarek obsługujących tryb wirtualnej rzeczywistości i znajdują się one w tym miejscu.

Gra World of Tanks jest jednym z najczęściej wymienianych tytułów, wśród tych, które gracze chcieliby przenieść do wirtualnej rzeczywistości. W ubiegłym roku twórcy gry deklarowali gotowość implementacji trybu VR w momencie gdy gogle wirtualnej rzeczywistości (działające z PC) będą w posiadaniu około 5 milionów osób.

***

History Channel – Alone: The Oculus Rift Experience

Kanał telewizyjny History Channel postanowił iść z duchem czasu i wykorzystał technologię Virtual Reality do promocji swoich najnowszych produkcji. Klienci niektórych malezyjskich i filipińskich centrów handlowych mieli okazję udać się do specjalnego namiotu wystawionego przez History Asia, w którym zostało im wyświetlone doświadczenie Alone: The Oculus Rift Experience. Widzowie za pomocą gogli Oculus Rift DK2 zostali przetransportowani w środek lasu gdzie mieli okazję m.in. stanąć na przeciw realnych rozmiarów niedźwiedzia. Poniżej można obejrzeć relację z tego wydarzenia.

***

David Attenborough „First Life”

Z kolei w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej odbyła się premiera podwodnego doświadczenia „First Life”, powstałego przy współpracy Atlantic Productions oraz słynnego brytyjskiego podróżnika Davida Attenborough. Stworzona na gogle Samsung Gear VR aplikacja przeniosła zaproszonych gości 500 milionów lat wstecz – do okresu kambru – gdzie mogli spotkać się z pierwszymi mieszkańcami naszej planety. Doświadczenie na jakiś czas zostało udostępnione dla zwiedzających muzeum.

***

VR Room

W amerykańskim Brown University powstał pokój wirtualnej rzeczywistości. Futurystyczne pomieszczenie posłuży studentom i naukowcom w dziedzinach biologii, matematyki, informatyki, archeologii, astronomii, sztuki a nawet poezji w tworzeniu prototypów aplikacji VR. Co ciekawe pokój zastąpił podobne tego typu pomieszczenie zbudowane 17 lat temu, które ze względu na nisko zaawansowaną wówczas technologię VR nie cieszyło się większym zainteresowaniem.

***

W taki oto sposób w Japonii reklamuje się Pepsi:

***

Nowości Oculus VR Share

oculus share beta pasek

Neptune Flux – Wersja pre-alpha rozgrywającej się w niedalekiej przyszłości przygodówki, koncentrującej się na eksploracji podwodnych wraków i odkrywaniu ukrytych na dnie oceanu skarbów. Gra inspirowana tytułami takimi jak: Myst, Minecraft, Fallout czy Bioshock.

I Expect You To Die – Możliwość wcielenia się w rolę tajnego agenta.

A Japanese Style Haunted House – Po prostu nawiedzony japoński dom.

Colosse: A Story in Virtual Reality – Opowiadanie VR generowane w czasie rzeczywistym. Aplikacja zdobyła drugą nagrodę w niedawno zakończonym konkursie Oculus Mobile VR Jam 2015.

***

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o…

– polskich goglach VRBOX;
KRK VR – pierwszym krakowskim spotkaniu z wirtualną rzeczywistością;
– szczegółach dotyczących cyklu produkcyjnego Oculus Rift;
– wsparciu YouTube dla Google Cardboard;
‚exclusivach’ Oculus Rift;
– a także podsumowaliśmy targi E3 2015 w branży gier VR.