Oculus DK2

Po długich czterech miesiącach oczekiwania, fani wirtualnej rzeczywistości i deweloperzy doczekali się wreszcie upragnionej, drugiej deweloperskiej wersji okularów Oculus Rift DK2. Firma Oculus VR poinformowała na swojej oficjalnej stronie o rozpoczęciu procesu wysyłki pierwszej partii urządzeń do osób, które złożyły przedpremierowe zamówienia. Z powodu wielkiego zainteresowania nową wersją Oculusa, przekraczającą możliwości obecnie wykorzystywanych przez firmę linii produkcyjnych, zamówienia realizowane są według kolejności zgłoszeń. Pierwsza partia obejmie 9.000 osób, które zgłosiły chęć zakupu, w ciągu pierwszych kilkunastu godzin od rozpoczęcia sprzedaży. Kolejne 39.000 zamówień (z 45.000 w sumie do tej pory) zostanie zrealizowanych w sierpniu i wrześniu.

Dev Kit 2 to ulepszona wersja gogli Oculus Rift DK1 charakteryzująca się przede wszystkim większą rozdzielczością wyświetlanego obrazu – 1920×1080 (960×1080 pikseli na każde oko). Wyeliminowano także tzw. „screen door effect”, czyli widzialność poszczególnych pikseli, wyświetlany obraz jest jaśniejszy, a głębia koloru ma 24 bity. Wszystko po to, by możliwie jak najwierniej odwzorować sposób w jaki działa ludzki wzrok. Zakres pola widzenia Rifta to ponad 90 stopni na każde oko, co daje razem ponad 110 stopni – najwięcej z większości obecnie projektowanych i dostępnych urządzeń tego typu.

Oculus Rift DK2 latency tester

Nowy 0.4.0 SDK Beta

W ramach nowej wersji sprzętu, firma opublikowała również ważną aktualizację do SDK, która pozwala programistom w pełni wykorzystać potencjał DK2. Największym usprawnieniem jest wprowadzenie funkcji śledzenia położenia ruchu głowy, dzięki czemu doświadczenie przebywania w wirtualnym świecie stanie się jeszcze bardziej przekonywujące niż do tej pory.

Kolejną nowością jest wprowadzenie Oculus Runtime, który musi być zainstalowany przez użytkowników końcowych przed użyciem urządzenia. Oculus Runtime zawiera Oculus Config Utility, proces obsługi tła i niezbędne sterowniki, zarówno dla okularów i kamery śledzącej ruchy użytkownika. Sterownik Oculus Display Driver ułatwi dostęp do ekranu Oculus Rift. Ta nowa funkcja pozwala na bezpośredni rendering do Rifta, zamiast podłączania go jako monitor, co pozwoli zmniejszyć opóźnienia i uniknąć problemów związanych z wyświetlaniem tego samego obrazu na dwóch różnych urządzeniach.

Nowy SDK można pobrać ze strony Oculus VR Developer Center (wymagana rejestracja)

Oculus Rift DK2
Oculus Rift DK2

Specyfikacja urządzenia:

  • Wyświetlacz:
    Rozdzielczość: 1920 × 1080 (960 × 1080 na każde oko)
    Częstotliwość odświeżania: 75 Hz, 72 Hz, 60 Hz
    Persistence: 2 ms, 3 ms, full
  • Pole widzenia: 100º  (nominalne)
  • Interfejsy:
    Kabel: 10’
    Wejście: HDMI 1.4b
    USB 2.0
    Kamera USB: USB 2.0
    Positional Tracker USB: USB 2.0
  • Śledzenie ruchu:
    Sensory: Żyroskop, akcelerometr, magnetometr (1000 Hz)
  • Śledzenie położenia:
    Sensor: Near Infrared CMOS Sensor (60 Hz)
  • Waga urządzenia: 440 g (bez kabli)
  • Cena: 350$ + koszty przesyłki i podatek (zależne od miejsca zamieszkania)

Data premiery konsumenckiej wersji Oculus Rift CV1 (Consumer Version) nie została jeszcze zapowiedziana, ale jak twierdzą twórcy, powinno to nastąpić najpóźniej do końca 2015 roku.

Zamówienia na wersję deweloperską DK2 można składać na stronie producenta, należy się jednak liczyć z tym, że przesyłki możemy spodziewać się najwcześniej we wrześniu. Pierwsze wrażenia osób, które już otrzymały nowego Oculusa możecie przeczytać tutaj,

Aby ułatwić Wam decyzję dotyczącą ewentualnego zakupu urządzenia, zaktualizowaliśmy nasz dział z najczęściej zadawanymi pytaniami na temat Oculus Rift:
Wszystko co powinieneś wiedzieć – Oculus Rift FAQ

  • J@zzu

    ekran LCD jest jaśniejszy

    Nie LCD tylko OLED 🙂

  • Raven

    A co jeśli ktoś ma wadę wzroku obejmującą jedno oko? Będzie widział pół obrazu? XD