Gear VR Powered by Oculus

Nie Oculus Rift, nie Project Morpheus a Samsung Gear VR będzie pierwszym konsumenckim produktem nowej generacji okularów wirtualnej rzeczywistości. Jak informowaliśmy kilka dni temu, firmy Samsung i Oculus VR zaprezentowały swój wspólny projekt na targach IFA 2014 w Berlinie.

Czym jest Samsung Gear VR?
Gear VR to adapter wirtualnej rzeczywistości współpracujący z najnowszym phabletem Samsunga – Galaxy Note 4. Urządzenie łączy się z Note 4 za pomocą złącza micro-USB wykorzystując 5,7-calowy ekran Quad HD o rozdzielczości 2560 x 1440 (Super AMOLED). Pole widzenia wynosi 96 stopni, natomiast częstotliwość odświeżania to 60 Hz. Samsung obiecuje opóźnienie nie większe niż 20 ms. Gogle wykorzystają także procesor (Snapdragon 805 – 2,5 GHz), układ graficzny Adreno 420 oraz pamięć operacyjną Galaxy Note 4 (3 GB RAM).

Co można na nim robić?
Adapter Samsunga będzie służył głównie do grania oraz oglądania filmów, również trójwymiarowych, w pełnych 360 stopniach. Firma ogłosiła na konferencji, że związała się partnerskimi umowami z firmami takimi jak Marvel, DreamWorks, IMAX, Warner Bros. czy Legendary Pictures, a także z wieloma producentami gier, którzy będą tworzyć oprogramowanie dla Gear VR. W obudowie znajdziemy slot na kartę pamięci (16 GB), która będzie dołączona do zestawu wraz materiałami wideo przeznaczonymi do oglądania w 360°.

Oculus Cinema

Jak długo wytrzyma bateria?
Wszyscy użytkownicy współczesnych urządzeń mobilnych doskonale wiedzą jak prądożerne są to bestie. Gear VR będzie przede wszystkim używany do gier i oglądania filmów, więc obawa o długość pracy urządzenia jest zasadna. Przedstawiciele Samsunga zachwalają baterie od Note 4 i twierdzą, że jej żywotność wzrosła o 7 procent w porównaniu do Note 3. Tylko czy to wystarczy?

Jakich doświadczeń możemy oczekiwać?
Gear VR wyposażony został w akcelerometr oraz żyroskop, które służą do odczytywania ruchów głowy. To co odróżnia go od Oculusa i Project Morpheus jest brak zewnętrznej kamery śledzącej pozycje głowy w przestrzeni. Oznacza to, że urządzenie Samsunga nie pozwoli np. na pochylenie się w celu bliższego przyjrzenia się jakiemuś przedmiotowi. Gear VR nie będzie odzwierciedlał tego typu ruchów, będziemy mogli jedynie rozejrzeć się na zaprogramowanej wysokości. Jest to pewna niedogodność i może znacząco wpłynąć na uczucie immersji w wirtualnym świecie, jednak nie zapominajmy, iż jest to urządzenie mobilne, a jego główną funkcjonalnością jest możliwość uruchomienia w każdym miejscu.

Samsung Gear VR

Jak na tym grać?
Co ciekawe Gear VR nie posiada żadnego kontrolera, którym moglibyśmy sterować. Urządzenie wyposażone zostało jedynie w podstawowy touchpad służący do poruszania się po interfejsie oraz przyciski regulacji głośności i „back” . Ponadto dzięki aplikacji „S Voice”, Gear VR reaguje także na polecenia głosowe na podobnej zasadzie jak Google Glass. Aby tak się stało, należy uruchomić aplikację poleceniem „Hi Galaxy”. W przypadku filmów nie będzie to problemem, gdyż raz uruchomiony nie wymaga dalszych czynności. Inaczej sprawa wygląda jeżeli chodzi o gry. Sterowanie głową może nie należeć do najprzyjemniejszych, jednak prawdopodobnie szybko znajdzie się firma, która wyprodukuje kontroler, łączący się z urządzeniem poprzez Bluetooth.

Co oznacza współpraca Samsunga i Oculus VR?
Firma Samsung znana jest z wysokiej jakości sprzętu elektronicznego w tym urządzeń przenośnych. Natomiast Oculus VR to pionierzy najnowszej generacji okularów wirtualnej rzeczywistości, a ich sztandarowy produkt Oculus Rift ma wielkie szanse na zwycięstwo w wyścigu konstruktorów najlepszych gogli VR. Nie dziwi więc decyzja szefów obu firm, dzięki której zapełnią lukę w segmencie telefonii komórkowej. Samsung dostarczy dobrej jakości ekrany a Oculus innowacyjną myśl techniczną. Tańsze ekrany Samsunga dla Rifta, oznaczać będą tańsze urządzenia konsumenckie, natomiast Oculus zapewni profesjonalny software dla Gear VR.

gear vr oculus vr

Kiedy premiera Gear VR i jaka będzie jego cena?
Samsung zapowiada, że premiera planowana jest jeszcze w tym roku, można przypuszczać że w okolicach świąt. I tu zaczynają się naprawdę wysokie schody… Cena samego adaptera nie będzie wysoka i wyniesie 199$, jednak aby skorzystać z urządzenia należy posiadać również Galaxy Note 4, który kosztować ma około 800 Euro. To sprawia, że produkt Samsunga, będzie początkowo dostępny dla niewielkiej ilości osób, które stać na wydatek rzędu około 4000 zł.

Warto?
W porównaniu do nowego Oculusa (DK2) i Morfeusza, Gear VR jest urządzeniem w pewnych aspektach „przestarzałym” i będzie kosztował horrendalnie dużo, przynajmniej jak na polskie warunki. Brak pełnego śledzenia ruchów głowy, ograniczona moc obliczeniowa, możliwe problemy z długotrwałym zasilaniem oraz niedogodności związane ze sterowaniem w wirtualnym świecie to problemy przed jakimi staje branża mobilnej wirtualnej rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, że wszystko co nowe to drogie i niedopracowane. Z czasem tego typu urządzenia stanieją i pojawi się realna konkurencja.

Redakcja vrHunters.pl będzie śledzić wydarzenia związane z Gear VR oraz mobilną stroną „virtual reality”. Poinformujemy Was gdy tylko pojawią się nowe interesujące informacje. Zapraszamy również do polubienia fanpage vrHunters na Facebooku, dzięki czemu będziecie mogli otrzymywać najświeższe informacje oraz ciekawostki ze świata VR, wprost na waszą stronę główną Facebooka.

  • Okatawo

    Witajcie co do kontrolera należy sprostować bo owe już są a z tego tekstu można wywnioskować że nie ma jeszcze 🙂
    Osobiście kibicuje temu projektowi chociaż czekam tylko na soft bo sam zrobiłem sobie takie okularki ^ Jeszcze trochę i samego oculusa będą rozdawać „za darmo” 😀