fot. Google / LG

Nadchodzą nowe ekrany dla gogli VR o bardzo wysokiej gęstości pikseli.

Jak szacują naukowcy, ludzkie oko rejestruje obraz w rozdzielczości zbliżonej do 9600 x 9000 px, przy czym gęstość pikseli przypadających na jeden cal długości wynosi 2183 ppi. Z kolei pole widzenia (tzw. FOV), określane jest na poziomie na 160 x 150 stopni. Tymczasem najpopularniejsze obecnie na rynku PC-owe gogle VR dysponują rozdzielczością 1080 x 1200 pikseli na jedno oko, przy gęstości 461 ppi i zasięgu pola widzenia w poziomie około 110 stopni. To o wiele za mało, aby oszukać nasz mózg i osiągnąć w tej kwestii pełną immersję, czyli zanurzenie w wirtualnym świecie.

W Los Angeles właśnie dobiegają końca targi SID Display Week 2018. W wydarzeniu wzięli udział najwięksi producenci wyświetlaczy, którzy przywieźli ze sobą kilka prototypowych ekranów stworzonych z myślą o goglach wirtualnej rzeczywistości. Zaprezentowanym rozwiązaniom do granic ludzkiego wzroku co prawda brakuje jeszcze bardzo dużo, niemniej jesteśmy świadkami kolejnego ważnego kroku w tym kierunku.

Google wraz z firmą LG zaprezentowały dedykowany VR-owym headsetom 18-megapikselowy, 4,3-calowy wyświetlacz OLED o gęstości 1443 pikseli na cal oraz łącznej rozdzielczości 4800 × 3840 px. Producenci tego rozwiązania zaznaczają, że przy obecnym poziomie technologii, gogle wyposażone w takie ekrany musiałyby korzystać z technologii „foveated rendering” ograniczającej renderowanie sceny wyłączenie do obszaru, na którzy spogląda użytkownik headsetu. Ponadto w przypadku zastosowania tego wyświetlacza w goglach mobilnych, jego maksymalna częstotliwość odświeżania, która deklarowana jest na 120 Hz, musiałby zostać obniżona do 75 Hz.

Ciekawie prezentuje się także rozwiązanie Samsunga. Koreańczycy pochwali się na targach 2,43-calowym ekranem o rozdzielczości 3840 × 2160 px / 120Hz. Jego twórcom udało się osiągnąć gęstość pikseli na poziomie 1200 ppi.

Z kolei Japan Display Inc., firma założona z inicjatywy Sony, Hitachi oraz Toshiby, przywiozła do Los Angeles 3,25-calowy wyświetlacz TFT LCD (LTPS) o gęstości pikseli 1001 ppi. Posiada on rozdzielczość 2160 × 2432 px i pracuje z częstotliwością 120Hz. Według JDI podmioty zainteresowane wykorzystaniem ekranów w swoich urządzeniach będą mogły je nabyć przed końcem marca przyszłego roku.

Widok na wyświetlacze Samsunga i JDI przez soczewki stosowane w goglach VR (podobnych do tych, w które wyposażone został mobilny headset Gear VR) można zobaczyć na materiale opublikowanym przez serwis UploadVR:

Co ciekawe zdaniem dziennikarza Iana Hamiltona, który miał okazję przyjrzeć się nowym rozwiązaniom, na ekranie Samsunga wciąż można było ujrzeć efekt siatki (screen-door effect). Tymczasem nie dostrzegł on tego na wyświetlaczu od Japan Display posiadającym niższe ppi. Może być to jednak spowodowane tym, że Koreańczycy pokazali statyczny obraz, natomiast Japończycy prezentowali ruchome sceny.

Niestety na tę chwilę nie wiadomo kiedy pojawią się na rynku pierwsze konsumenckie modele gogli VR wyposażone w omawiane ekrany.