Osoby korzystające ze SteamVR statystycznie wykorzystują znacznie większy obszar pokoju, niż użytkownicy Oculus Home wynika z analizy przeprowadzonej przez studio Aldin Dynamics. Opublikowano wyniki badań porównujących dwie najpopularniejsze PC-owe platformy VR.

W pierwszym kwartale tego roku studio Aldin Dynamics wypuściło narzędzie analityczne o nazwie Ghostline, które zostało zaimplementowane w ich autorskiej produkcji Waltz of the Wizard. Dzięki temu otrzymaliśmy wiele szczegółowych statystyk dotyczących sposobu w jaki prowadzona jest rozgrywka na dwóch najpopularniejszych PC-owych platformach wirtualnej rzeczywistości, tj. SteamVR oraz Oculus Home.

Udostępnione właśnie dane koncentrują się głównie na tzw. systemie roomscale, czyli trybie, w którym użytkownicy gogli HTC Vive i Oculus Rift mogą bezpiecznie poruszać się po określonym obszarze danego pomieszczenia. Okazuje się, co raczej nie jest niespodzianką, iż osoby korzystające ze SteamVR średnio wykorzystują znacznie większy obszar pokoju (5,7 m2), niż użytkownicy Oculus Home (3,3 m2). Jeżeli weźmiemy pod uwagę VR-owych graczy, którym udało się uzyskać 6 m2, to przewaga Steama także jest znacząca (36% do 6%).

Z badania jednak wynika, iż jedynie 15 procent użytkowników Oculusa zdecydowało się na dokupienie trzeciego czujnika ruchu, który wymagany jest do poprawnego działania ‚roomscale’, podczas gdy 81% z nich wciąż korzysta z dwóch sensorów, co znacznie ogranicza zakres ruchów. Ponadto platforma Oculusa dotychczas była dwa razy częściej narażona na problemy związane z gubieniem trackingu.

Nie ma to natomiast żadnego znaczenia w przełożeniu na długość czasu spędzanego w wirtualnej rzeczywistości. Pojedyncze sesje zarówno na Steamie jak i na Oculusie trwają średnio około 28 minut.

Kilka innych ciekawostek:

  • Karta graficzna Nvidia GTX 1070 to najpopularniejszy wybór zarówno użytkowników Steam VR (27%) jak i Oculus Home (19%).
  • Aż 15,1% użytkowników platformy Oculusa posiada procesor firmy AMD w porównaniu do 7,6% SteamVR.
  • Użytkownicy SteamVR pokonują średnio 10,3 metrów na minutę, podczas gdy dla Oculusa wynik ten wynosi 8,4 metry.
  • 10,9% użytkowników SteamVR pochodzi z Chin, podczas gdy na Oculus Home jest to jedynie 0,3% ogółu.
  • Użytkownicy SteamVR – Top 10: USA (39,6%), Chiny (10,9$), Wielka Brytania (6,9%), Francja (5,2%), Niemcy (5,1%), Kanada (3,6%), Australia (3,0%), Rosja (2,5%), Szwecja (2,0%), Hiszpania (1,7%).
  • Użytkownicy Oculus Home – Top 10: USA (52,6%), Wielka Brytania (7,9%), Niemcy (7,9%), Kanada (5,0%), Francja (2,9%), Japonia (2,3%), Australia (2,0%), Hiszpania (1,6%), Holandia (1,4%), Rosja (1,1%).