Zdecydowanie największą popularnością wśród pokazów technologii i gier wirtualnej rzeczywistości podczas tegorocznych targów Poznań Game Arena 2015 cieszyło się stoisko HTC Vive, na którym po raz pierwszy w naszym kraju można było przetestować najgroźniejszego konkurenta gogli Oculus Rift. Urządzenie wraz z systemem śledzenia ruchu Steam VR Lighthouse, zademonstrowane zostało w boxie o wymiarach około 5×5 metrów.

Mimo drobnych problemów technicznych pojawiających się co jakiś czas w trakcie prezentacji, nie było chyba osoby, która wyszła z pokazu niezadowolona. Sama demonstracja trwała około 10 minut dlatego też najwytrwalsi spędzili w kolejce nawet ponad 3 godziny. Jednak zdecydowanie było warto.

Pokaz rozpoczynał się od prostego doświadczenia polegającego na strzelaniu z łuku, podczas którego mogliśmy zapoznać się z działaniem dedykowanych urządzeniu kontrolerów VR. Już pierwsze podejście do Lighthouse uświadomiło nam jak wielką różnicę robi możliwość swobodnego poruszania się po pomieszczeniu oraz śledzenie ruchu rąk. Pomimo wspomnianych wcześniej drobnych problemów technicznych (nie zapominajmy, że wciąż była to wersja deweloperska HTC Vive), kontrolery spisywały się bardzo dobrze i w naturalny sposób oddawały każdy, nawet najdrobniejszy ruch dłoni.

Kolejnym doświadczeniem była wizyta pod wodą, gdzie mogliśmy poruszać się po zatopionym wraku statku. Tak naprawdę dopiero wtedy można było dostrzec istotną różnicę w rozdzielczości oraz jakości obrazu pomiędzy HTC Vive a dostępnymi obecnie na rynku dev-kitami (np. Oculus Rift DK2). Samo doświadczenie było bardzo wyraźne i realne, natomiast moment, w którym przepływa rzeczywistych rozmiarów wieloryb i o mało nie strąca płetwą widza z pokładu, zapewne nie tylko u nas wywoływał lekkie ugięcie nóg.

Trzecim i ostatnim demem był „Secret Shop”, doświadczenie oparte na fikcyjnym świecie fantasy przedstawionym w grze Dota 2. Właśnie tu mieliśmy największe możliwości przyjrzenia się szczegółom wykreowanego świata i dziesiątkom przedmiotów porozmieszczanym w magicznym sklepie. Wskazując kontrolerem wybrane miejsca, gra zmieniała nasz widok na perspektywę z pomniejszonej do niewielkich rozmiarów postaci, co skutkowało chociażby spotkaniem z ogromną żabą lub pająkiem.

Jak powiedział nam Bartosz Żuk z firmy HTC, premiera urządzenia odbędzie się jeszcze w tym roku – 8 grudnia. W pierwszej kolejności gogle pojawią się USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech, a niedługo później trafią także do Polski. Niestety obecnie nadal nieznana jest cena zarówno samych gogli jak i systemu Lighthouse.

  • Skoczek

    Wiadomo jaka tam jest rozdzielczość?
    Testowałem Gear VR oraz DK2 i byłem zawiedziony jakością obrazu.

    • Anno

      2160×1200 a w Gear VR samsunga 2560 x 1440 wiec prawdopodobnie jakość jest gorsza niż w Gear Vr aczkolwiek nie testowałem HTC VIVE

  • MacGregorSwe

    Jakosc jest lepsza niz gear vr a to za sprawa lepszej optyki,konkretnie chodzi o soczewki.Wiem bo testowalem xD.

    • Anno

      ale efekt siatki na pewno dalej występuje ;/