Już tydzień po zakończeniu targów Poznań Game Arena, w Warszawie odbyła się kolejna wielka impreza dla graczy. Warsaw Games Week w przeciwieństwie do PGA, którego była to już dziesiąta edycja, zorganizowany został po raz pierwszy, dlatego też pewną niewiadomą była frekwencja. Jak się później okazało wszelkie obawy były niesłuszne.

Tak jak w Poznaniu (zobacz relację) nasza wizyta przebiegła głownie w kierunku poszukiwania jakichkolwiek śladów technologii wirtualnej rzeczywistości. Co prawda w stolicy nie było już tak dużego wyboru wśród wystawców gier Virtual Reality jak na PGA, jednak pojawiła się prawdziwa perełka w postaci pierwszej w Polsce oficjalnej prezentacji gogli PlayStation VR.

Test PlayStation VR

Firma Sony przygotowała na WGW dwa stanowiska z goglami PlayStation VR (jeszcze do niedawna znanymi pod nazwą Project Morpheus). Niestety było to zdecydowanie zbyt mało biorąc pod uwagę liczbę zainteresowanych. Nawet w piątek, czyli podczas tzw. VIP Day, było sporo osób, którym nie udało się przetestować urządzenia. Do wyboru były dwa doświadczenia: London Heist: Interrogation oraz horror Kitchen. Nam udało się sprawdzić pierwsze z nich.

W przeciwieństwie do gogli HTC Vive, które mieliśmy okazję testować tydzień wcześniej w Poznaniu (zobacz relację), London Heist na PSVR było doświadczeniem siedząco-stojącym. Nie mogliśmy poruszać po się po pomieszczeniu, ale też sama gra od nas tego nie wymagała.

playstation vr

London Heist: Interrogation to część większej gry powstającej wyłącznie z myślą o goglach PlayStation VR. Produkcja została po raz pierwszy zaprezentowana podczas zamkniętego pokazu Sony w trakcie czerwcowych targów E3, jednak dotychczas nie dowiedzieliśmy się zbyt wiele o samej fabule. Akcja The London Heist rozgrywać się będzie w tytułowym Londynie gdzie wcielimy się w postać bliżej nieokreślonego przestępcy. Gra ma być pierwszoosobową strzelanką z elementami skradania.

Doświadczenie VR pokazane na WGW rozpoczęło się od tytułowego przesłuchania, w trakcie którego przyszło nam się spotkać z groźnie wyglądającym typkiem, próbującym wyciągnąć od nas pewne informacje. W momencie gdy sięgnął po ostateczny argument, a mianowicie palnik gazowy, zadzwonił telefon i wyratował nas z opresji. W tym momencie rozpoczęła się część stojąca z elementami interakcji. Przy użyciu kontrolera PlayStation Move wzięliśmy do ręki telefon i akcja przeniosła się z podziemi do wnętrza budynku.

W tym momencie mieliśmy chwilę na zapoznanie się ze sterowaniem i trzeba przyznać, że nienowe już kontrolery Sony spisują się w tej roli w całkiem nieźle. W sposób zbliżony do naturalnego mogliśmy otwierać różne szuflady, podnosić magazynki, przeładowywać broń i strzelać. Jak można się domyśleć doświadczenie zakończyło się wielką strzelaniną. Gameplay z jego pełnego przebiegu można obejrzeć poniżej.

Ergonomia

Jeżeli chodzi o same gogle VR to na uwagę zasługuje na pewno sposób ich zakładania na głowę, który jest dużo szybszy i wygodniejszy niż u konkurencji, a także możliwość regulacji odległości wyświetlacza, którą możemy błyskawicznie wykonać przytrzymując jeden przycisk na obudowie. Co prawda finalna wersja headsetu będzie minimalnie cięższa ze względu na wbudowane głośniki (na targach zakładaliśmy zwykłe słuchawki), jednak nie powinno już znacząco wpłynąć to na komfort grania. Porównując do drugiej deweloperskiej wersji Oculus Rift, duży plus dla Sony.

Rozdzielczość

PlayStation VR wyposażony został w 5,7-calowy ekran OLED o rozdzielczości 1920×1080, czyli dokładnie takiej jaką posiada Oculus Rift DK2. Na korzyść PSVR przemawia duża częstotliwość odświeżania obrazu (120 Hz) oraz większa gęstość pikseli, co widać porównując niechciany „screen-door efect”, czyli efekt siatki i poszczególnych pikseli widocznych na wyświetlanym obrazie. Jest lepiej niż w OR DK2, jednak już teraz Sony ustępuje w tej kwestii goglom SteamVR HTC Vive, a konsumencka wersja Oculusa według wielu opinii przebija nawet wspólny produkt HTC i Valve.

Ogólne wrażenia

Co by nie napisać o PlayStation VR to w 2016 roku będzie to prawdopodobnie jedyna opcja, pozwalająca uruchomić wirtualną rzeczywistość na konsoli (nie licząc Xbox One i streamingu gier z konsoli do wirtualnego kina na Oculusie). Rozwiązania opracowane przez Sony spisują się co najmniej zadowalająco i ich sukces zależeć będzie już jedynie od gier, które pojawią się na tej platformie. Na szczęście w tej dziedzinie robi się ostatnio coraz ciekawiej. Oprócz wspomnianego wcześniej The London Heist, który jest jak na razie dużą tajemnicą oraz exclusivów zapowiedzianych w czerwcu podczas E3 (zobacz więcej), firma Sony ogłosiła ostatnio kolejne, tym razem większe tytuły, dla których tworzony jest dedykowany goglom PSVR tryb wirtualnej rzeczywistości, m.in. Gran Turismo, Tekken 7, DriveClub. Więcej na temat nowych gier dla PlayStation VR można przeczytać tutaj.

Warsaw Games Week 2015

Warsaw Games Week 2015

Na warszawskiej imprezie pojawiło się jeszcze tylko jedno stanowisko z wirtualną rzeczywistością. Mowa o polskim producencie laptopów dla graczy Hyperbook, który wystawił stoisko z Oculusem DK2 oraz doświadczeniami Back to Dinosaur Island (demo technologiczne stworzone na silniku Cry Engine) i rollercoasterem. Także i tu nawet pierwszego dnia ustawiały się długie kolejki, choć trzeba przyznać, że łącznie 3 stanowiska VR na imprezę, na której przewinęło się prawie 20 tysięcy osób, to zdecydowanie mało. Jesteśmy jednak pewni, że w przyszłym roku, gdy na rynku pojawią się wszystkie trzy najbardziej wyczekiwane headsety, miejsc gdzie można będzie przetestować gry Virtual Reality znajdziemy znacznie więcej.

Zapraszamy do obejrzenia naszej galerii z Warsaw Games Week 2015.

View post on imgur.com

  • Shadow

    „PlayStation VR wyposażony został w 5,7-calowy ekran OLED o rozdzielczości 1920×1080, czyli dokładnie takiej jaką posiada Oculus Rift DK2. Na korzyść PSVR przemawia duża częstotliwość odświeżania obrazu (120 Hz) oraz większa gęstość pikseli”

    Z czego wynika wyższa gęstość pikseli w Playstation VR ?
    DK 2 ma tą samą przekątną ekranu i rozdzielczość.

    • Prawdopodobnie ze względu na trochę inny rodzaj wyświetlacza. Mimo tych samych parametrow Sony określa rozdzielczość w swoich goglach jako 1920xRGBx1080 co tłumaczą tym, że każdy piksel posiada czerwony, niebieski i zielony subpiksel.