Pod koniec zeszłego tygodnia informowaliśmy o nowych goglach wirtualnej rzeczywistości HTC Vive, powstałych we współpracy Valve oraz tajwańskiego producenta telefonów komórkowych – firmy HTC. Okazuje się, że wkrótce możemy spodziewać się więcej gogli VR na licencji twórców serii gier Half-Life oraz właścicieli platformy Steam.

Współzałożyciel i prezes Valve – Gabe Newell – powiedział w rozmowie z serwisem Engadget, że należy myśleć o HTC Vive w ten sam sposób jak o komputerach Steam Machines, które także w tym roku zadebiutują na rynku konsumenckim. Steam Machines to urządzenia z systemem Steam OS, tworzone z myślą o graczach i wykonane zgodnie z określoną przez firmę Valve konfiguracją. Choć łączy je podobna specyfikacja techniczna i praca pod wspólnym systemem, urządzenia te tworzone są przez zewnętrznych producentów i różnią się między sobą.

Podobnie sprawa będzie wyglądać ze Steam VR. Według Newell’a Valve dostarcza jedynie narzędzia dla partnerów zainteresowanych stworzeniem własnego zestawu gogli VR i niedługo powinniśmy zobaczyć więcej podobnych headsetów, nie tylko od HTC. Jest to dla firmy inwestycja długoterminowa, która zacznie się zwracać dopiero w ostatnim etapie przedsięwzięcia, czyli podczas sprzedaży gier poprzez platformę Steam. W dłuższej perspektywie idea wirtualnej rzeczywistości od Valve będzie kombinacją technologii Lighthouse (nazwa kodowa systemu śledzenia ruchów), Steam Link (urządzenie służące do streamowania gier ze Steama na dowolne inne urządzenie w tej samej sieci), technologii bezprzewodowych oraz ekosystemu Steam.

Wspomniana wcześniej technologia śledzenia ruchów Lighthouse, również zadebiutowała podczas tegorocznej konferencji GDC. System skanuje wielkość pokoju dzięki czujnikom rozstawionym w pomieszczeniu, pozwalając na bezprzewodowe śledzenie ruchów dowolnej grupy osób w obszarze około 4,5 x 4,5 metra. Co ważne Lighthouse jest bardzo tani w produkcji, dzięki czemu można będzie go przystosować również do innych platform, włącznie z urządzeniami przenośnymi, innymi goglami i akcesoriami VR, monitorami oraz telewizorami. Technologia zostanie bezpłatnie udostępniona wszystkim zainteresowanym producentom sprzętu.

Gogle VR HTC Vive w wersji deweloperskiej (Developer Edition) zostaną udostępnione jeszcze tej wiosny, natomiast wersja konsumencka, dodatkowo wyposażona w dedykowane rozwiązania audio, trafi na rynek pod koniec 2015 roku (wg. informacji umieszczonej na platformie Steam będzie to listopad). Osoby zainteresowane zakupem dev-kita mogą zgłosić swoją chęć poprzez oficjalną stronę projektu htcvr.com.


Niedawna zapowiedź przez Valve własnego HMD wywołała wiele spekulacji wśród społeczności Virtual Reality, czego efektem było powstanie wielu concept-artów przestawiających hipotetyczny wygląd gogli inspirowany największymi dziełami firmy. Galerię przedstawiającą najciekawsze z nich można obejrzeć w tym miejscu.