Zdjęcie z filmu "Powrót do przyszłości"

W trakcie jednego z paneli dyskusyjnych podczas tegorocznej konferencji VRX Conference w San Francisco, Jesse Schell (Schell Games – CEO) podzielił się swoimi przemyśleniami na temat przyszłości technologii Virtual Reality, a w zasadzie najbliższych 10 lat. Twórca gier VR (I Expect You to Die) przedstawił prognozy związane m.in. z rynkiem wirtualnej rzeczywistości, grami, kinematografią, czynnikiem społecznościowym oraz z rozszerzoną rzeczywistością.

Poniżej przedstawiamy najciekawsze prognozy.

Rynek VR

– Począwszy od 2016 roku headsety VR będą na stałe w sprzedaży konsumenckiej.
– W 2016 roku zostanie sprzedanych 8 milionów headsetów.
– Sprzedaż gogli VR będzie podwajać się corocznie, aż do osiągnięcia nasycenia.
– 50 różnych headsetów VR zostanie zaprezentowanych podczas CES 2017 (Consumer Electronics Show – największe na świecie targi elektroniki oraz nowych technologii).
– Do 2018 roku przegrzewanie smartfonów przeznaczonych do VR będzie problemem.
– Jak tylko Sony sprzeda 10 milionów PlayStation VR, Microsoft ogłosi własny headset VR (prawdopodobnie podczas E3 2018).

Gry VR

– Pod koniec 2018 roku pojawi się zupełnie nowy gatunek gier tylko dla VR.
– Madden NFL 2018 (odpowiednik gier z serii FIFA dla futbolu amerykańskiego) otrzyma edycję VR.

Obawy

– Pod koniec 2017 roku media będą winić gry wirtualnej rzeczywistości przynajmniej za jedną masową strzelaninę.
– Do końca 2017 roku wiadomości o uzależnieniu od Virtual Reality staną się powszechne.
– Pod koniec 2018 roku pojawią się co najmniej trzy filmy, których głównym tematem będą negatywne emocje dotyczące Virtual Reality.

Kinematografia

– Dokumentalne filmy VR będą pierwszymi, które zdobędą ważne nagrody dla filmowców.
– Do 2020 roku branża „VR Porn” będzie warta miliard dolarów.
– Do 2020 roku będzie co najmniej dziesięć VR Reality Show.
– Do końca 2018 roku Comcast (amerykańska kablówka) będzie miał kanał VR.
– Filmy fabularne kręcone dla Virtual Reality będą potrzebowały funkcji społecznościowych. Zostaną one wprowadzone do 2025 roku.

Doświadczenia społecznościowe

– Do 2025 roku większość przychodów z wirtualnej rzeczywistości pochodzić będzie z doświadczeń społecznościowych.
– Do 2020 roku jedną z dziesięciu najlepszych gier VR będzie gra taneczna.
– Do 2025 roku branża gier planszowych VR / AR będzie warta 100 milionów dolarów.
– Do końca 2020 roku co najmniej jeden tytuł VR MMO będzie miał ponad milion abonentów.
– Pod koniec 2018 roku będzie już jedna wiodąca platformy społecznościowa VR, ale nie będzie to żaden serwis ze starej gwardii.
– W 2018 roku Emotikony VR staną się bardzo popularne i będą miały głupią nazwę.

Rozrywka

– W 2017 roku każdy park rozrywki w USA będzie posiadać doświadczenie VR.
– Do 2020 roku będzie co najmniej 20 rollercoasterów VR na całym świecie.
– W 2025 roku kręgle z okularami rozszerzonej rzeczywistości (AR) będą czymś powszechnym.

Technologia

– Rozszerzona rzeczywistość zostanie zsynchronizowana z telewizją.
– W 2018 roku gracze będą nosić wąskie okulary lub szkła kontaktowe.
– Do 2020 roku pojawią się headsety VR z funkcją śledzenia wzroku.
– Do 2025 roku znikną przewodowe zestawy VR.
– W 2025 roku roboty będą mogły cię dotknąć w VR, i powinno ci się to spodobać.

A co Wy myślicie o najbliższych 10 latach w branży Virtual Reality? Zachęcamy do zostawiania swoich typów w komentarzach. Pod koniec 2025 roku odkopiemy ten artykuł i sprawdzimy, które prognozy okazały się trafne.

  • Parallex

    1. VR za 4 miesiące wejdzie najpierw gry i filmy.
    2. Następnie transmisje sportowe z meczów widziane z pierwszych trybun na żywo.
    3. Facebook udostępni pierwszy serwis społecznościowy VR (pokoje towarzyskie).
    4. Microsoft uruchomi usługę konferencji z hologramami AR niczym wizje z gwiezdnych wojen tylko lepszej jakości bez niebieskiego tła ale symulujące żywe osoby, które siedzą w tym samym pokoju.
    5. Apple zaproponuje swoje rozwiązanie AR/VR i wejdzie do świata konsol i telewizji kupując po drodze jedną z platform multimedialnych: Nintendo, Sony lub Valve i być może Netflixa.
    6. Microsoft będzie próbował ale jak zwykle skończy na kiepskich kaflach i małej sprzedaży.
    7. Google mocno uderzy rynek AR i VR i przejmie znaczną część rynku.
    8. Polskiego Zoltraxa kupi jeden z gigantów – HP, Dell lub Adobe.
    9. W 2016 roku VR będzie egzotyką dla geeków.
    10. W 2017 roku VR będzie nową modą technologiczną podobną do smartfonów.
    11. W 2018 roku VR zacznie zastępować telewizję, kino i biec po dominację rynku.

    I na tym koniec ponieważ na przełomie października/listopada 2018 roku ONZ ogłosi III Wojnę Światową – wojnę z religią. Każda religia zostanie zakazana (Muzułmańska, Chrześcijańska – każda). Z powodu podżegania do walk, oszustw podatkowych i krachów na rynku wszelkie mienie i konta wszelkich kościołów zostaną przejęte przez władze. Po likwidacji światowej religii media na całym świecie ogłoszą pokój i bezpieczeństwo. Ludzie zostaną oczipowani – wszelkie transakcje nierejestrowane zostaną zabronione. Na całym świecie będą działać godziny policyjne i drony obserwatorskie kamerujące przestrzeń miejską w imię pokoju i bezpieczeństwa dla dobra ludzi.

    Kiedy ostatni bastion wolności zostanie zaatakowany, wtedy nadejdzie koniec świata. Nastąpi inwazja obcej cywilizacji z innego wymiaru i aniołowie zaprowadzą porządek i władzę nad ziemią. W konsekwencji tego, w ciągu następnych kilkuset lat nastąpi raj, który utracili kiedyś pierwsi ludzie Adam i Ewa.

  • ehem

    „– Do 2020 roku pojawią się headsety VR z funkcją śledzenia wzroku.”

    Gogle StarVR z 5K i śledzeniem wzroku.
    FOVE – gogle VR z funkcją „eye tracking”

    • kaktus

      Witajcie jestem czarnowidzem powiem Wam co nastąpi:
      – Wszystko to o czym wspomina artykuł tylko że wcześniej.
      – W rok po popularyzacji gogli do Vr nastąpi rozpowszechnienie sprzętu do nagrywania VR
      – Nastąpi nowy trend „VR bloger” , „VR streamer” coś w stylu big brothera tyle, że z perspektywy pierwszej osoby
      – gdy jakość obrazu w nagrywanym video VR będzie na tyle dobra, że trudno będzie odróżnić od realnego obrazu , nastanie kryzys w różnych branżach rozrywkowych począwszy parków rozrywki (rollercorstery itp.) skończywszy na zwykłych dyskotekach.Ludzie zamiast pójść do klubu będą woleli zobaczyć najpierw co się dzieje przez jakiegoś streamera.
      -facebook wprowadzi funkcję zdjęć 360 , zdjecia własnych dzieci będą masowo wstawiane.
      -powstaną „wirtualne kluby” czy inne miejsca spotkań.
      -opracowana zostanie technologia przekazywania innych zmysłów przez vr (dotyk, zapach itp) vr porn nabieże nowego znaczenia
      – ludzie przestaną brać śluby
      – ludzie przestaną kopulować ze sobą.
      – ludzie przestaną spotykać się ze sobą w realnym świecie
      – ludzie przestaną wyglądać jak ludzie bo będzie wystarczało im to że ich avatary wyglądają jak ludzie
      potem zacznie rozwijać się ar i scenariusz będzie taki sam. Na koniec nastąpi carmageddon.

      ps. gdzieś tam w środku jakiś korpo-debil wpadnie na projekt stworzenia firmy przyjaznej VR – będzie to polegało na tym że ludzie siedziąc w Vr – goglach w biurze będą pracowali w wirtualnym biurze

  • max902

    do 2020r będzie to samo tylko bardziej ;P

  • Itaczke

    Do 2025 roku powstanie typowy hełm z możliwością całkowitego przenoszenia się do wirtualnej rzeczywistości.

    • Memotoshikate

      Jak w sao 😂

      • Assek

        Grałbym w takie sao (tylko z możliwością wylogowania się XDD) ew GGO albo ALO :>

  • Danax

    1. UPADEK x86 I BYĆ MOŻE INTELA
    W ciągu 10 lat firma Intel będzie w poważnych tarapatach finansowych o ile w porę nie przejmie ważnego producenta ARM. To architektura ARM zdominuje wszelką elektronikę zastępując całkowicie procesory x86. Apple zapoczątkuje ten trend wprowadzając przerwszego MacBooka z procesorem ARM dorównującego mocą ówczesnym procesorom Intel Core i3 ale oferując 20 godzin pracy na baterii podczas gdy Intel 10 godzin. Po Apple Microsoft przerzuci się na ARM i Windowsy będą działać głównie w tej architekturze.

    2. UPADEK AMD
    Firma zostanie wykupiona przez Chińczyków, głównie dla technologii GPU i patentów.

    3. AR ZDOMINUJE VR
    Do końca 2017 roku Apple wyda swój pierwszy headset Apple Vision, który będzie pierwszym tak zaawansowanym i powszechnie dostępnym zestawem AR. Rozszerzona rzeczywistość wejdzie do mainstreamu i stanie się bardziej pożądana niż VR.

    4. W 2019 roku serwis http://www.VRHunters.pl zmieni nazwę na http://www.ARHunters.pl

    5. Do 2020 roku standardem będą zakupy w rozszerzonej rzeczywistości pozwalające oglądać przedmioty w naturalnych rozmiarach w swoim mieszkaniu przed zakupem. Np. meble z IKEI. Konsorcjum Alibaba, eBay i Amazon będą w tym przodować.

    6. Do roku 2030 Niemcy przestaną być krajem cywilizacji Europejskiej, staną się krajem Islamskim. Nie będzie już strefy Schengen a granice Polski będą chronione przez wojski i wielki drut kolczasty.

  • Piernik

    Przyszłość z VR:
    Wprowadzenie sensorów dotyku – kombinezony (będziemy odczuwać także temperaturę)

    Wprowadzenie zapachu, przy hełmach będzie stymulowany zmysłu węchu.

    2025 Pierwsze próby wprowadzenia użytkowników VR w stan braku grawitacji.

    2030 Wycofanie ekranów, nowa technologia obrazowania przyjazna dla oczów.

  • Bahus

    Niestety wróżby na razie nie trafione. Ani 5 mln. sztuk VR sprzedanych w 2016 roku ani 50 różnych headsetów na CES 2017. Trzymam kciuki za resztę.