Tegoroczny Sundance Film Festival, który pod koniec ubiegłego miesiąca odbył się w Park City w stanie Utah, po raz drugi w swojej 30-letniej historii gościł twórców 360-stopniowych filmów przeznaczonych na gogle wirtualnej rzeczywistości. Udana pod tym względem zeszłoroczna edycja sprawiła, że w tym roku pojawiło się ich znacznie więcej.

Oculus Story Studio

Festiwal filmów niezależnych Sundance jest jedną z najważniejszych imprez w branży kinematografii. Doskonale zdają sobie z tego sprawę twórcy Oculusa, którzy podobnie jak rok temu pochwalili się dokonaniami swojego studia odpowiedzialnego za pracę nad 360-stopniowymi filmami wirtualnej rzeczywistości. Oculus Story Studio rok po swojej oficjalnej inauguracji zapowiedziało swój trzeci film VR – Dear Angelica, który ma zadebiutować na goglach Oculus Rift jeszcze w tym roku.

Przy okazji studio pochwaliło się wewnętrznym narzędziem o nazwie Quill wykorzystywanym do tworzenia 360-stopniowych produkcji. Aplikacja umożliwia ilustrowanie całych scen przy użyciu kontrolera Oculus Touch.

Oculus poinformował również o uruchomieniu inicjatywy edukacyjnej – Story Studio University – przeznaczonej dla nowej generacji filmowców wirtualnej rzeczywistości. Firma ma w planach publikacje poradników i filmów instruktażowych ułatwiających naukę nowego rodzaju sztuki filmowej.

Samsung otworzył w Nowym Jorku własne studio VR

Śladami Oculus Story Studio zdaje się podążać Samsung. Firma ogłosiła podczas festiwalu otwarcie nowego studia, którego zadaniem będzie tworzenie doświadczeń VR dla mobilnych gogli Samsung Gear VR. Dotychczas nie poznaliśmy żadnych szczegółów dotyczących realizowanych przez studio produkcji.

Samsung Gear VR3

Festiwalowe doświadczenia/instalacje VR

Wśród produkcji nowego odłamu przemysłu filmowego pojawiło się ponad 30 różnego rodzaju instalacji VR, które zostały udostępnione festiwalowym gościom. Poniżej krótkie podsumowanie niektórych z nich.

Marsjanin VR (The Martian VR experience) – produkcja powstała na bazie filmu „Marsjanin” Ridleya Scotta, zadebiutowała już kilkanaście dni wcześniej podczas targów CES 2016. Doświadczenie pozwala wcielić się w astronautę Marka Whatneya (Matt Damon), który podejmuje próbę wydostania się z Czerwonej Planety. Wśród osób, które miały okazję doświadczyć „Marsjanina” panuje przekonanie, że może być to w przyszłości popularny sposób opowiadania historii. Twórcy Martian VR wykorzystali podczas Sundance specjalnie zaprojektowany na tę okazję fotel D-BOX zwiększający wrażenie przebywania w kosmosie. Doświadczenie w okrojonej wersji dostępne jest dla posiadaczy gogli Gear VR w oficjalnym sklepie Samsunga.

The Holo-Cinema – instalacja przygotowana przez ILMxLAB, studio będące częścią Lucasfilm. Grupa, która pracowała nad efektami specjalnymi dla Gwiezdnych wojen, od jakiegoś czasu opracowuje doświadczenia przeznaczone zarówno dla wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości i próbuje przenieść słynne uniwersum na kolejny poziom interaktywnej rozrywki. Podczas festiwalu zaprezentowali projekt instalacji wykorzystującej okulary 3D, kamery oraz projektory, która pozwala uczestnikom wejść do środka kultowych scen z historii Star Wars.

The Leviathan Project – instalacja oparta na bazie popularnej powieści z gatunku steampunk – Lewiatan – autorstwa Scotta Westerfelda. Fabuła doświadczenia rozgrywa się we wnętrzu latającego wieloryba, natomiast użytkownik w trakcie pokazu ma możliwość dokonania interakcji z rzeczywistymi przedmiotami znajdującymi się w „pomieszczeniu”.

Giant – doświadczenie inspirowane prawdziwymi wydarzeniami z życia reżysera „Giant”. Millica Zec zabiera widza do wnętrza piwnicy swojego rodzinnego domu podczas trwającej wówczas wojny w Serbii. Widz znajduje się pod ostrzałem wrogich wojsk i dzięki wirtualnej rzeczywistości może zobaczyć, usłyszeć i doświadczyć tego, co odczuwa osoba znajdująca się w epicentrum konfliktu. Instalacja składa się z subwooferów znajdujących się pod każdym siedzeniem, dzięki czemu jesteśmy w stanie fizycznie wyczuć drgania ziemi w momencie wybuchającej w okolicy bomby.

Real Virtuality – interaktywna gra dla dwóch osób.

Job Simulator – Wśród festiwalowych pokazów znalazła się również gra/doświadczenie VR – Job Simulator. Rozgrywka ‚symulatora pracy’ osadzona została w 2050 roku i przedstawia świat, w którym roboty są powszechnie dostępne i służą ludziom przy wielu codziennych obowiązkach takich jak sprzątanie czy gotowanie.

#100Humans – doświadczenie zaprezentowane przez 8i, firmę skanującą ludzi w 3D w czasie rzeczywistym, a następnie umieszczającą animowane awatary w różnego rodzaju wirtualnych środowiskach.

Sisters: A Mobile VR Ghost Story – doświadczenie VR w nawiedzonym domu.

Festiwalowe filmy VR 360º

Nie zabrakło również standardowych filmów sferycznych, prezentowanych na różnego rodzaju goglach wirtualnej rzeczywistości.

In the Eyes of the Animal – film 360º pozwalający spojrzeć na świat z perspektywy różnych zwierząt (muchy, ważki, żaby i sowy).

Björk – Stonemilker – 360-stopniowy teledysk słynnej islandzkiej piosenkarki Björk. Więcej na temat nagrania pisaliśmy w tym miejscu.

Sequenced – animacja 2D. Fabuła osadzona jest w roku 2065 w świecie, w którym kończą się surowce naturalne, gdzie granice zostały obalone, gdzie ludzkość powoli się odbudowuje. Gracz wciela się w rolę trzynastoletniej osieroconej dziewczyny – Raven, która dorastała na łonie natury i jej DNA predestynuje ją do zostania Guardianem. Cokolwiek to znaczy. Więcej na temat Sequenced pisaliśmy tutaj.

Sequenced

6×9: An Immersive Experience of Solitary Confinement – komputerowa animacja VR pozwalająca doświadczyć wrażenia przebywania w niewielkiej więziennej izolatce. Film próbuje naśladować różnego rodzaju efekty psychologiczne takie jak zaburzenia widzenia, halucynacje, uczucie paniki, itp., które mogą wystąpić podczas długiego przebywania w odosobnieniu.

Kiya – Nonny de la Peña, zwana ‚matką chrzestną Virtual Reality’, w swoich produkcjach wykorzystuje silniki graficzne, dzięki którym tworzy doświadczenia VR podejmujące trudne społeczne tematy takie jak wojna czy problem głodu. I tak też stało się tym razem. „Kiya” stawia widza w centrum wydarzeń przemocy domowej.

Waves of Grace – 360-stopniowy dokument opowiadający historię walki z wirusem Ebola w Liberii.

Część z przedstawionych powyżej produkcji można obejrzeć posiadając gogle wirtualnej rzeczywistości typu Cardboard. Zainteresowanych odsyłamy do oficjalnej aplikacji Sundance VR na smartfony z systemem Android.