Podczas pierwszego dnia konferencji Vision Summit 2016 poświęconej technologiom wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, która odbywa się właśnie w Hollywood, byliśmy świadkami kilku ciekawych wydarzeń. Gabe Newell, szef firmy Valve, podczas swojego wystąpienia oświadczył, że każdy deweloper obecny na Vision Summit zabierze do domu HTC Vive Pre, drugą deweloperską wersję gogli należącej do platformy SteamVR. Ponadto twórcy silnika Unity ogłosili kolejne usprawnienia dla deweloperów tworzących oprogramowanie Virtual Reality oraz edytor pozwalający projektować gry bezpośrednio w wirtualnej rzeczywistości.

Współzałożyciel i dyrektor Valve Software ogłosił, że jego firma rozpoczęła współpracę z twórcami popularnego silnika gier Unity, dzięki czemu tworzenie oprogramowania na platformę SteamVR stanie się jeszcze łatwiejsze niż dotychczas. Usprawnienia dotyczą dodatkowych narzędzi i pluginów, które wspomogą deweloperów tworzących gry VR na HTC Vive. Współpraca zaowocuje również wspólnymi rozwiązaniami zwiększającymi wydajność renderowanie scen w wirtualnej rzeczywistości. Zapowiadane zmiany nadejdą w połowie marca wraz z nową wersją Unity 5.4.

Newell ponadto obiecał każdemu deweloperowi obecnemu na konferencji darmową wersję drugiego „dev-kita” HTC Vive, co wywołało niekłamaną radość osób zgromadzonych na sali (zobacz film poniżej). Podobną inicjatywą wykazali się niedawno twórcy gogli Oculus Rift, którzy obiecali bezpłatną, limitowaną wersję konsumenckiego Rifta każdej osobie, która w 2012 roku wsparła projekt gogli VR na Kickstarterze. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

Wracając do tematu Unity należy wspomnieć o kolejnej inicjatywie ogłoszonej przez twórców silnika, dzięki której w przyszłości będzie można tworzyć wirtualne światy bezpośrednio w środowisku wirtualnej rzeczywistości. Timoni West z Unity Technologies zaprezentował na scenie o możliwościach edytora VR, będącego odpowiedzią na ogłoszony kilka dni temu podobny pomysł twórców silnika Unreal Engine 4.

W trakcie konferencji wystąpił także Palmer Luckey, który obiecał każdemu kto przedpremierowo zakupi konsumenckiego Oculusa, 4-miesięczny dostęp do płatnej wersji Unity Pro. Według twórcy gogli Oculus Rift i współtwórcy mobilnego headsetu Samsung Gear VR, obecnie około 90% projektów na Gear VR powstaje właśnie na platformie Unity.

Podczas Vision Summit 2016 zorganizowano również ceremonię rozdania nagród dla najlepszych gier i doświadczeń wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości, a także filmów 360°. Spośród 250 zgłoszonych projektów organizatorzy wybrali po jednym dla każdej z ośmiu kategorii. Więcej na temat zwycięzców konkursu przeczytacie tutaj.