Odbywający się corocznie w Park City w stanie Utah festiwal filmów niezależnych Sundance Film Festival, jest jedną z najważniejszych imprez w branży kinematografii. Podczas zakończonej w niedzielę tegorocznej edycji Sundance, po raz pierwszy w historii widzowie festiwalu mogli obejrzeć 360-stopniowe filmy, przeznaczone dla gogli wirtualnej rzeczywistości. Nie zabrakło również twórców gogli Oculus Rift.

Birdly – symulator lotu ptaka

Niewątpliwie największe wrażenie wśród festiwalowych gości wzbudził symulator lotu ptaka. Doświadczenie wykorzystujące gogle Oculus Rift DK2 oraz specjalnie skonstruowaną instalację służącą pogłębieniu zjawiska immersji wywołało wiele słów uznania dla twórców symulatora. Przetestowanie dwuminutowego doświadczenia „Birdly”, pozwalającego na swobodny lot ponad wieżowcami San Francisco, wymagało sporej cierpliwości i ponad dwugodzinnego stania w kolejce chętnych.

Symulator Birdly to zaawansowane urządzenie pozwalające użytkownikowi na kontrolowanie wirtualnego lotu, za pomocą ruchów ramion i rąk. Całość dopełnia zintegrowany wentylator, symulujący podmuchy wiatru. Dzięki temu odnosi się wrażenie swobodnego lotu z perspektywy ptaka.

Oculus Story Studio

Oculus Story Studio 2

Firma Oculus VR wykorzystała tegoroczny festiwal do ogłoszenia nowego zespołu odpowiedzialnego za pracę nad 360-stopniowymi filmami wirtualnej rzeczywistości. Załoga Oculus Story Studio składa się z około 10 osób, w większości byłych pracowników amerykańskiej wytwórni filmów animowanych Pixar oraz Lucasfilm. Pomysł powstania zespołu odpowiedzialnego za tworzenie immersyjnych doświadczeń filmowych pojawił się podczas prezentacji gogli Oculus Rift członkom hollywoodzkiej społeczności filmowej. Firma szybko zdała sobie sprawę, że bez własnych produkcji nie jest w stanie pokazać potencjału, jaki niosą ze sobą technologie VR. W związku z tym powołała do życia zespół, którego celem będzie przecieranie szlaków i standaryzacja rozwiązań wykorzystywanych przy tworzeniu tego typu produkcji.

Przy okazji nowe studio filmowe pochwaliło się pierwszą profesjonalną produkcją. Mowa o filmie Lost, około 5-minutowym doświadczeniu generowanym komputerowo w czasie rzeczywistym, który zaprezentowano na najnowszym prototypie Oculusa – Crescent Bay. Produkcja łączy elementy filmowe z grą komputerową, tworząc w ten sposób zupełnie nowy gatunek rozrywki. Tym co wyróżniać będzie filmy 360º takie jak Lost jest perspektywa, z której widzowie, wcielając się w postać głównego bohatera, będą obserwować wydarzenia dziejące się w trakcie pokazu oraz możliwość interakcji mających wpływ na fabułę. W związku z tym drugim, czas trwania seansu może się różnić dla poszczególnych widzów, w zależności od tego jakich wyborów dokonają.

Oculus Story Studio planuje wypuścić w tym roku jeszcze 4 inne filmy VR, każdy wykonany w trochę inny sposób i pokazujący różne możliwości.

Pozostałe filmy VR

To nie koniec atrakcji jakie zafundowali organizatorzy tegorocznego Sundance.


Zero Point – Trwający około 15 minut film dokumentalny, podczas którego widzowie odwiedzają różne lokacje: most Golden Gate, opuszczony i zaniedbany budynek, jak również przepełnione pieszymi centrum miasta oraz kilka innych. Poszczególne sceny zostały nakręcone przy użyciu różnych technik, co wpływa na różny stopień poczucia realizmu w wirtualnej rzeczywistości. Sam film ma przede wszystkim pokazać jak będzie wyglądać przyszłość „virtual reality” i jakie są jej możliwości. O filmie pisaliśmy więcej w tym miejscu

Project Syria – Film nakręcony podczas prawdziwych wydarzeń, które miały miejsce w syryjskim mieście Aleppo w trakcie ucieczki uchodźców.

Way to Go – Produkcja jest interaktywnym doświadczeniem będącym mieszanką tradycyjnej, ręcznie tworzonej animacji, muzyki i filmu 360º. Przede wszystkim jest to spacer po wirtualnym lesie.

Evolution of Verse – Film przenosi widza w fotorealistyczny, komputerowo wygenerowany świat.

Kaiju Fury! – Doświadczenie umieszcza widza w centrum dużego miasta podczas scen znanych z serii Godzilla. Reżyser i scenarzysta filmu, a także specjalista od efektów specjalnych – Ian Hunter – w przeszłości pracował przy takich filmach jak Incepcja, Noc w Muzeum, Wojna Światów czy Szklana Pułapka.

Widzowie festiwalu mieli okazję wypróbować również trzy filmy stworzone na mobilne gogle Samsung Gear VR i dostępne dla ich posiadaczy na platformie Milk VR.

Herders (pol. Pasterze) – Film ukazujący codzienne życie mieszkańców mongolskiej jurty. Możliwość przyjrzenia się z bliska zwyczajom jednej z ostatnich pozostałych kultur koczowniczych na świecie.

Strangers with Patrick Watson – 5-minutowy materiał nakręcony w studiu nagrań kanadyjskiego muzyka Patricka Watsona.

Wild – The Experience – Doświadczenie powstało podczas tworzenia zdjęć do tradycyjnego filmu 2D Wild (polski tyt. „Dzika droga”) i pokazuje sceny z wyprawy głównej bohaterki filmu, podczas której przemierzyła całe Stany Zjednoczone.

Nie ma wątpliwości, że filmy będą jednym z podstawowych zastosowań technologii VR w nadchodzących latach. W chwili obecnej jesteśmy świadkami narodzin nowego gatunku rozrywki, który już w niedalekiej przyszłości może zmienić nie tylko sposób, w jaki oglądamy filmy, ale także metody przedstawiania historii, umożliwiając widzowi w aktywny sposób uczestniczyć w wydarzeniach dziejących się na ekranie.